تبیان، دستیار زندگی

ستاره های پاییزی سینما

گزارشی درباره گیشه سینمای ایران سه ماهه سوم سال 95 .
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ستاره های پاییزی سینما

گزارشی درباره گیشه سینمای ایران سه ماهه سوم سال 95 .

احمد رنجبر -بخش سینما و تلویزیون تبیان
سلام بمبئی

دیدن عدد 22 میلیارد جلوی جمع فروش پاییز اتفاقی ویژه است. بویژه آن که در این فصل معمولا سینمای ایران رونق دیگر ایام را ندارد. وانگهی محرم و صفر امسال با پاییز مقارن شده بود و خب در این دو ماه فیلم های کمدی سهمی از گیشه ندارند. این گزارش مروری است بر مهم ترین اتفاق های اکران:
 فیلم هایی که رکورد زدند
فروشنده: فیلم اصغر فرهادی از دهم شهریور ماه اکران عمومی شد و در فصل پاییز روی پرده بود. «فروشنده» در همان سه روز اول سه رکورد به اسم خود زد: فروش روز اول، فروش سه روز نخست و نیز سانس های غیر متعارف. با این حال برخی گمان می کردند فروش «فروشنده» بعد از چند هفته افت خواهد کرد وحتی به 10 میلیارد تومان نخواهد رسید. سیر صعودی فیلم اما ادامه داشت و مخاطبان در فصل پاییز هم از آن استقبال کردند تا در نهایت اکران فیلم «فروشنده» با مجموع فروش 15 میلیارد و 700 میلیون تومان به پایان برسد.
سلام بمبئی: «سلام بمبئی» در میان تبلیغات فراوان به سینماها آمد؛ همکاری مشترک سینمای ایران و هند و حضور بنیامین بهادی و همسرش شایلی محمودی مقابل دوربین فیلم شاخک ها را حساس تر کرده بود. همین اتفاق باعث شد «سلام بمبئی» در روزهای نخست با استقبال مواجه شود و فیلم با فروش بیش از 500 میلیون تومان در 65 سالن رکورد فروش افتتاحیه سینما ایران را که در اختیار «فروشنده» بود شکست. البته فیلم فرهادی در روز اول 25 سالن در اختیار داشت که 260 میلیونی شد.

سیانور

 

آن ها که شگفتی ساز شدند

 سیانور: قابل پیش بینی بود که علاقمندان به تاریخ معاصر به فیلم «سیانور» روی خوش نشان می دهند و حتی اگر رویکردش به فعالیت سازمان مجاهدین را نپسندند برای تماشایش به سینما خواهند رفت. شگفتی زمانی رقم خورد که مخاطبان عادی هم ترغیب شدند فیلم را ببینند و جالب آن که در برابر آن هم منفعل نبوده اند. «سیانور» از جمله فیلم هایی است که در فضای مجازی و در لابلای کامنت ها حرف و حدیث درباره اش زیاد دیده می شود. «سیانور» دو میلیارد و پانصد هزار تومان در گیشه فروش داشت و از این حیث هم شگفتی ساز شد. 
یتیم خانه ایران: ابوالقاسم طالبی در فیلم جدیدش سراغ داستانی رفت که در تاریخ گم شده بود. «یتیم خانه ایران» روایت طالبی از حدود 6 سال تاریخ حذف شده ایران است. دورانی که نزدیک به نیمی از جمعیت ایران به گواه پژوهشگران تاریخی بر اثر قحطی، طاعون، وبا و... کشته شدند. فاجعه ای عظیم که ثمره توافق سری روسیه و انگلستان برای تجزیه و تصرف ایران بین خودشان بود. فیلم سوژه ای مهم دارد اما روایت کندش خطری است که با فیلم هست و می توانست پاشنه آشیلش باشد. وانگهی «یتیم خانه ایران» فاقد ستاره است و از این منظر گیشه اش وسوسه برانگیز نیست. این را هم فراموش نمی کنیم که اکران فیلم های تاریخی در سینمای ما تجربه ای موفق نیست. «یتیم خانه ایران» اما فعلا به فروش یک میلیارد و دویست میلیون تومانی نزدیک شده است.

یتیم خانه ایران

 

 

متولد 65 : یک میلیارد و دویست میلیون تومان فروش داشته است آن هم در شرایطی که اولین فیلم مجید توکلی بحساب می آید و ستاره ندارد. پدرام شریفی و هنگامه حمید زاده بازیگران جوان هستند و هنوز نام شان در ذهن مخاطب حک نشده که متضمن گیشه باشد. آن چه باعث موفقیت فیلم شده داستان جذاب آن است که مخاطب را سرگرم می کند و عمدتا راضی از سالن خارج می شوند.
نفس: فیلم «شیار 143» در همه جشن و جشنواره ها تحسین شد اما «نفس» آن هیاهو را نداشت . با این حال فیلم در اکران توانسته مخاطب خود را پیدا کند و نزدیک به یک میلیارد و دویست میلیون تومان فروش داشت باشد.  «نفس» هم از جمله تولیدات سینمای ایران است که در ظاهر در سلیقه سینماها رو باشد اما اکران نسبتا موفق فیلم نشان می دهد این نوع فیلم ها هم طرفدار دارند و با اختصاص سالن و تبلیغات بیشتر حتما به فروش بالاتری دست می یابند.
لاک قرمز : بعد از سه هفته در آستانه 600 میلیون تومانی شدن است و احتمال رسیدن با فروش یک میلیارد را هم دارد. این مقدار برای فیلم در مختصات«لاک قرمز» یک موفقیت محسوب می شود به چند دلیل: اولا سید جمال سید حاتمی اولین فیلم بلندش را ساخته و نامش پیش مخاطبان آشنا نیست که به واسطه آن به سالن ها بروند. دوما «لاک قرمز» ستاره ندارد : پانته آ پناهی ها ،پردیس احمدیه ، بهنام تشکر و  مسعود کرامتی بازیگران فیلم هستند و انتظار معقولی نیست اگر بخواهیم نام شان گیشه را داغ کنند. و نکته سوم این که سوژه فیلم تلخ است و قاعدتا با ذائقه عمومی قشر سینما رو همخوانی ندارد. با این حال سید حاتمی با تکیه بر یک داستان اجتماعی و گرفتن بازی های خوب، از سخت پسندها نمره قبولی دریافت کرده است. امتیاز افزوده «لاک قرمز» فراوانی تیزرهای تلویزیونی آن است.

لاک قرمز

 

ستاره های اکران

محمد رضا گلزار:در سال های که ستاره های سینمای ایران کارآیی سابق را از دست داده است حضور محمد رضا گلزار در هر فیلمی فروش آن را بیمه می کند. او در پاییز دو فیلم «خشکسالی و دروغ» را روی پرده داشت و «سلام بمبئی» با بازی او همچنان بر اکران سینماهاست. «خشکسالی و دروغ» فروشی غیرمترقبه داشت و به رقم نزدیک به دو میلیارد و پانصد میلیون تومانی دست یافت. این فیلم بر اساس تئاتر پرمخاطب «خشکسالی و دروغ» ساخته شد اما سازندگان برای تضمین گیشه، در نسخه سینمایی سراغ یک سوپراستار رفتند و همین باعث شد موفقیت فیلم در گیشه فراتر از انتظار باشد. بدون گلزار، فیلم به این رقم نمی رسید. «سلام بمبئی» بر خلاف «خشکسالی و دروغ» تماما بر اساسا مختصات سینمای عامه پسند ساخته شده که طبعا محمد رضا گلزار بهترین انتخاب است. این فیلم تا الان هفت میلیارد فروش داشته است و حتما جزو یکی از سه فیلم پرفروش 95 خواهد بود.
پانته آ پناهی ها: در پاییز دو فیلم «نفس» و «لاک قرمز» را روی اکران داشت. پانته آ پناهی ها دیر به بازیگری ورود کرد اما در عمده فیلم ها استعدادش را نشان داده است. او از جمله بازیگرانی است که از تئاتر به سینما آمده اند و با وسواس نقش های سینمایی را می پذیرد. او در «نفس» گریمی سنگینی دارد و در نقش «ننه آقا» تجربه متفاوتی در کارنامه اش رقم زده در او «لاک قرمز» نقش زنی سختی کشیده را بازی می کند و بخش عمده داستان بر دوش کاراکتر او است.

فرخ نژاد

 

ستاره های شکست خورده

حمید فرخ نژاد: از همان اولین نقش جدی كه در سینما بازی كرد توانایی خودش را در خلق موقعیت های طنز در كنار بازی كاملا جدی نشان داد. اما این روزها نه خوب انتخاب می کند و نه فیلم هایش در گیشه موفق هستند. او در پاییز «هیهات» را بر اکران داشت که برغم برخورداری از تبلیغات فراوان 130 میلیون بیشتر فروش نداشت. دومین فیلم او یعنی «مشکل گیتی» است که آن را باید یکی از بدترین انتخاب های این بازیگر بدانیم. او نقش ایرج مردی پولدار، خوش پوش و ظاهرا خوشبخت را بازی می کند. زندگی زناشویی او به خاطر وابستگی بیش از اندازه گیتی همسرش به شبكه های مجازی، دچار چالش شده. این خلاصه ای از كل بازی فرخ نژاد در فیلم است. به اضافه بخش هایی كه در خواب های گیتی اتفاق می افتد و ایرج را در حال ابراز احساسات به دختری جوان می بینیم. 
حامد بهداد : سعی کرده درست انتخاب کند اما گویا باید پذیرفت که نسل بازیگران در حال عوض شدن است و بجای حامد بهداد کسانی مثل نوید محمد زاده، امیر جدیدی و دیگران ظهور کرده اند. در سه ماه دوم سال حامد بهداد دو فیلم کاملا متفاوت روی پرده داشت. او در «هیهات» بازی کرد اما فیلم مورد استقبال قرار نگرفت. «نیمه شب اتفاق افتاد» دیگر فیلمی است که در پاییز از حامد بهداد اکران عمومی شد. این فیلم همه ظرفیت ها برای اکران بالا را داشت اما یک میلیارد و نیم بیش تر فروش نکرده است. وانگهی نمی توان در هر دو فیلم کنار حامد بهداد ایستاد و بازی اش را قابل قبول دانست.