تبیان، دستیار زندگی
حدود 5 ماه تا انتخابات ریاست جمهوری 96 باقی مانده و رقابت تنگاتنگ اصلاح طلبان و اصولگرایان، شایعات فراوانی به همراه داشته که چنین شایعاتیبه دور از انصاف و اخلاق سیاسیاست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا دولت روحانی چهارساله می شود؟

حدود 5 ماه تا انتخابات ریاست جمهوری 96 باقی مانده و رقابت تنگاتنگ اصلاح طلبان و اصولگرایان، شایعات فراوانی به همراه داشته که چنین شایعاتی به دور از انصاف و اخلاق سیاسی است.

فرآوری: آزاده مرنی -بخش سیاست تبیان

آیا دولت روحانی چهارساله می شود؟

با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری، عده ای سعی دارند با بزرگ نمایی ضعف های دولت باعث ایجاد زمزمه هایی با مضمون تغییر روند انتخابات شده اند؛ ضعف هایی که شاید مصادیقی از آنها در دولت های پیشین نیز مشاهده می شد اما چنین در بوق و کرنا نمی شد. (ضعف هایی مانند مشکلات اقتصادی و معیشتی) اما آیا به راستی این افراد تنها بنا را بر گوشزد نمودن این قبیل ضعف ها برای رفع آن گذاشته اند و یا نیت دیگری دارند؟

از دیگر سو عده ای با القای تک دوره ای شدن دولت کنونی به علت عدم پایبندی به وعده های انتخاباتی خود، خواسته و ناخواسته جنگ روانی داخلی راه اندازی کرده و باعث خرسندی معاندان نظام شده اند.در این میان مسئله ی حقوق های نجومی و نتیجه برجام هم که جای خود دارد زیرا در صورت عدم رسیدگی مناسب و حصول نتیجه ای قانع کننده، دولت متحمل بزرگ ترین ضربه سیاسی می شود.

تحریم ها آنقدر ادامه یافت که در نهایت سیستم بانکی ایران هم از نظام مالی دنیا جدا شد و عربستان، سهم ایران را در بازار نفت گرفت.

آیا روحانی به دور دوم ریاست جمهوری راه می یابد؟

در این راستا "علیرضا زاکانی" (نماینده مجلس شورای اسلامی) اخیرا و در پاسخ به سوالی مبنی بر چرایی عدم اعلام جرم مجرمان پرونده کرسنت و برخی آقازاده ها گفت: "آنها پرونده دارند ولی رسیدگی نمی شود، الان برخی از مدیران وزارت نفت کسانی هستند که محکومیت دارند، و امیدواریم دست اندرکاران سیستم قضایی هر چه سریع تر به آنها رسیدگی کنند.

وی با بیان نقاط ضعف دولت به عدم رسیدگی مناسب به پرونده "کرسنت" ، پرونده برخی آقازاده ها و حقوق های نجومی و تاثیرات خاص آنها بر نتیجه انتخابات 96اشاره کرد.

از سوی دیگر "دکتر زیبا کلام" (پژوهشگر و تحلیلگر سیاسی)، معتقد است : "محبوبیت روحانی همچنان باقی مانده است و شواهدی در دست نداریم که نشان دهد کسر قابل توجهی از 19 میلیون نفری که در سال 92 به ایشان رای دادند ناراضی هستند و اگر آقای روحانی در دور دوم نامزد شود به وی رای ندهند."

وی در ادامه گفت : "در حال حاضر اصولگرایان با بحران عدم محبوبیت مواجه هستند و سوال مهمی که مطرح است این است که فرض بگیریم روحانی خیلی در زمینه اقتصادی موفق نشود، آنگاه نامزد اصولگرایان چه کسی می خواهد باشد؟ هیچ یک از شخصیت هایی که بتوانند نامزد اصولگرایان شوند از محبوبیت برخوردار نیستند و شاید بتوان گفت جدی ترین آنها قالیباف است."

پایگاه خبری "المانیتور" در مطلبی نوشت: در حالی که تنها چند ماه از دوره 4 ساله ریاست جمهوری حسن روحانی باقی مانده است، رئیس جمهور ایران و رقبایش کم کم خود را برای انتخابات 2017 آماده می کنند.

روحانی، که در سال 2013 برای نخستین بار موفق به کسب منصب ریاست جمهوری شد، وعده داد مسئله هسته ای را به طور کامل حل و فصل کند. وی توانست به توافقی جامع با کشورهای 1+5 بر سر مسائل هسته ای برسد اما چند ماه مانده به انتخابات این توافق نامه با شکستی نسبی و نقض آن از سوی آمریکا مواجه شد که سیاست خارجی این دولت را زیر سوال بُرد.

توافق نامه هسته ای

کمی به عقب تر بر می گردیم به زمانی که در دولت قبل، سیاست هسته ای دولت گذشته و افزایش روز افزون تحریم ها علیه ایران موجبات نارضایتی مردم را فراهم نمود.این تحریم ها آنقدر ادامه یافت که در نهایت سیستم بانکی ایران هم از نظام مالی دنیا جدا شد و عربستان، سهم ایران را در بازار نفت گرفت.

تمدید تحریم های آمریکا علیه ایران به مدت 10 سال ضربه بزرگی بر وجهه دولت بالاخص سیاست خارجی آن وارد نمود. بهانه ای که برگ برنده مخالفان دولت شد.

برخی تحلیلگران سیاسی عدم نارضایتی مردم از سیاست خارجی دولت قبل؛ علت پیروزی دکتر روحانی در 24 خرداد 92 با شعار "لغو تحریم ها" می دانند. ویدر اولین تصمیم راهبردی اش، پرونده هسته ای را از شورای عالی امنیت ملی گرفت و به وزارت خارجه و مشخصاً دیپلمات کارکشته ای به نام محمدجواد ظریف سپرد.

بعد از آن، مذاکرات ایران و 1+5 در فضایی جدید شروع و در نهایت شش ماه قبل (نیمه دی - اولین روز بعد از تعطیلات ژانویه) توافق هسته ای (برجام) وارد فاز اجرایی شد.

اما از این شادی نسبی یک سال نگذشته بود که بدعهدی های آمریکا باعث فروکش کردن آن شد. تمدید تحریم های آمریکا علیه ایران به مدت 10 سال ضربه بزرگی بر وجهه دولت بالاخص سیاست خارجی آن وارد نمود. بهانه ای که برگ برنده مخالفان دولت شد.


منابع : خبرگزاری فارس / باشگاه خبرنگاران جوان / پایگاه خبری فرارو