تبیان، دستیار زندگی
محققان یک شرکت دانش بنیان عضو خانواده فناوری دانشگاه صنعتی شریف موفق به ساخت پهپادی مجهز به دوربین مرئی و حرارتی شدند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توسط یک شرکت دانش بنیان ساخته شد:

پهپاد عمودپرواز ویژه پایش حریق جنگل

محققان یک شرکت دانش‌بنیان عضو خانواده فناوری دانشگاه صنعتی شریف موفق به ساخت پهپادی مجهز به دوربین مرئی و حرارتی شدند.

بخش دانش و زندگی تبیان
پهپاد

مصطفی حسن پناه، عضو تیم طراحی «پهپاد عمودپرواز هدهد۳» در دانشگاه شریف به خبرنگار مهر گفت: هدهد ۳ یک مولتی روتور بدون سرنشین الکتریکی است که قابلیت برخاست و فرود عمودی دارد.

 وی با بیان اینکه این پهپاد قادر است بدون نیاز به باند حتی از روی دست عملیات خود را انجام دهد، اظهار داشت: این مولتی روتور، کم صدا، با مداومت پرواز بالاست و به سرعت می تواند آماده پرواز شود.

وی خاطر نشان کرد: این پرنده، قابلیت اطمینان بالایی دارد و می تواند در صورت از دست دادن یک موتور، به پرواز ایمن خود ادامه دهد.

وی گفت: پس از تلاش برای طراحی و ساخت نمونه‌ ارتقا یافته‌ی این پهپاد موفق شدیم نسخه‌ ارتقا یافته‌ پهپاد عمودپرواز هدهد۳ را در کنار ایستگاه زمینی، محموله‌ اپتیکی روز و حرارتی دیده‌بان و سامانه‌ تعقیب‌گر آنتن طراحی کرده و بسازیم.

حسن پناه با بیان اینکه این محصولات از نظر سخت افزار و نرم افزار کاملاً بومی هستند، افزود: این زیر سامانه‌ها برای اجرای موفق و کامل عملیات لازم هستند و با داشتن آن‌ها مأموریت‌های امداد و نجات، بازرسی فنی و دیگر مأموریت‌ها با سرعت، قابلیت اطمینان و دقت بیشتری قابل اجرا خواهد بود.

به گفته‌ وی، پهپاد عمودپرواز هدهد۳ نسبت به نسخه‌ی اولیه‌ خود سبک‌تر شده است و محموله‌ اپتیکی دیده‌بان۱ (روز و شب) با ارتقا به سنسور حرارتی برای اجرای مأموریت‌های بررسی حریق‌های جنگلی، پایش خطوط انرژی و بعضی از مأموریت‌های دیگر مناسب‌تر شده است.

وی افزود: این محموله با عنایت به داشتن حسگر حرارتی می‌تواند در پروازهای غیر اتوماتیک شبانه به راهیابی پهپاد کمک کند.

وی خاطر نشان کرد: پروازهای پهپادهای عمودپرواز و غیر از آن، در شب نیازمند راهبری از روی نقشه است که با عنایت به محموله‌ حرارتی تسهیل می‌شود.

وی تصریح کرد: پهپاد عمودپرواز هدهد۳ در نسخه‌ اولیه‌ خود ۵.۵ کیلوگرم وزن داشت که در نسخه‌ی ارتقا یافته ۲۰۰ گرم سبک‌تر شده است.

به گفته‌ حسن پناه، ساخت این مجموعه از سامانه‌ها بر اساس کسب دانش فنی طراحی از طریق پروازهای آزمایشی و تحقیقات مهندسی بلند مدت صورت گرفته که در مقابل نمونه‌های مشابه خود بر اساس ویژگی های عملکردی قابل رقابت است، مهندسی معکوس نشده است و قیمتی معادل یک سوم رقبای غربی خود دارد.

حسن پناه اظهار داشت: این پرنده می تواند همزمان اطلاعات پرواز را به ایستگاه زمینی ارسال کند و در شرایط اضطراری به صورت اتوماتیک به خانه بازگردد و برخاست و فرود تمام اتوماتیک داشته باشد.

وی تاکید داشت: همچنین این پرنده می تواند خارج از دید خلبان به صورت اتوماتیک به پرواز خود ادامه دهد. مداومت پرواز این عمود پرواز  با حمل دو کیلوگرم بار خالص بیش از ۳۰ دقیقه است.

به گزارش مهر، ایستگاه زمینی مجموعه‌ای یکپارچه از سخت و نرم افزار در قالب تجهیزات و کامپیوترهای صنعتی مستحکم و عملیاتی است که نیاز به کامپیوتر و تبلت‌های تجاری را در کنترل پهپادهای عمودپرواز مرتفع می‌کند. تعقیب‌گر آنتن سامانه‌ای است که در بردهای بلند، راستای آنتن ایستگاه زمینی را به صورت اتوماتیک به سمت پهپاد عمودپرواز حفظ می‌کند.

این پروژه توسط محققان یک شرکت دانش‌بنیان عضو خانواده فناوری دانشگاه صنعتی شریف طراحی و ساخته شده است.


منبع: مهر