تبیان، دستیار زندگی
گردشگری برای دیدن گلها و گیاهان ، یکی از انواع طبیعت گردی است که علاوه بر اینکه حس زیبایی دوستی را تقویت می کند، می تواند در روحیه گردشگران تحولی شگرف ایجاد نماید.خوشبختانه در کشورما انواع مختلفی از رویشگاه های گل وجود دارد ، که می تواند حسب علاقه یا موقع
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دره ارغوانی رنگ طرقبه

گردشگری برای دیدن گلها و گیاهان ، یکی از انواع طبیعت گردی است که علاوه بر اینکه حس زیبایی دوستی را تقویت می کند، می تواند در روحیه گردشگران تحولی شگرف ایجاد نماید.خوشبختانه در کشورما انواع مختلفی از رویشگاه های گل وجود دارد ، که می تواند حسب علاقه یا موقعیت محل سکونت شما برای سفر انتخاب شود.امروز قصد داریم راهنمای سفر شما در بازدید از دره گل های ارغوان در طرقبه خراسان باشیم.

بخش گردشگری تبیان

دره ارغوانی رنگ طرقبه

بزرگترین رویشگاه طبیعی درختچه های ارغوان

در دره ارغوان طرقبه می توانید رویشگاه طبیعی بی مانند درختچه های ارغوان را از نزدیک ببینید. طبق اعلام شورای عالی سازمان جنگل ها ، جنگل ارغوان طرقبه بی نظیرترین رویشگاه درختچه ارغوان در کل کشور می باشد که در بهار با گلهای ارغوانی رنگ خودنمایی می کند.

چگونه برویم؟

دره ارغوان در چهار کیلومتری طرقبه است. برای رسیدن به دره ارغوان ، ابتدا باید به شهرستان طرقبه در استان خراسان سفر کنید و بعد در مسیری سربالایی به سمت روستای «طرقدر» حرکت کنید تا به دوراهی «کلات آهن» و «دهبار» در نوک کوه برسید . جایی که مشهد و طرقبه از فراز آن پیداست و به شما حسی شبیه فتح قله می دهد. بعد وارد جاده «کلات آهن» می شوید و یک جاده باریک و پرپیچ و خم که همه اش سرازیری با شیب تند است و از بالای آن دره ارغوان دیده می شود ، شما را به دره ارغوان می رساند. دره ای زیبایی، سرسبز و پوشیده از گل های ارغوان با جاده ای که درست از وسط دره رد می شود.

دره ارغوانی رنگ طرقبه

پوشش گیاهی دره ارغوان

در دره ارغوان غیر از درختچه های ارغوان پوشش های گیاهی دیگری مثل انواع گل های کوهی و درخت های کوهی دیگری هم وجود دارد ، ولی چیزی که به چشم می آید گل اغوان است.
ارغوان درختی است که بومی نواحی مدیترانه است و آن را بیشتر به عنوان گیاه زینتی می کارند. درختی گلدار که بیشتر به صورت درختچه می باشد، اما ارتفاع آن گاهی به 12 متر نیز می رسد. برگ های ارغوان به شکل قلب، بدون کرک و دارای کناره های صاف است. گل های این درخت در اوایل بهار در گروه های 3 تا 6 تایی روی شاخه ها و حتی روی ساقه اصلی، پیش از رشد برگ ها پدید می آیند و چون تعداد آن ها بسیار زیاد است، منظره زیبایی به درخت می دهد. در هنگام شکوفایی درخت ارغوان، در حالی که شاخه ها هنوز بدون برگ هستند، گل های خوشه ای و صورتی رنگ آن به حالت آویخته ظاهر می شوند و سپس برگ های سبز و قلبی شکل آن، شاخه ها را زینت می بخشد. وقتی عمر گل ها به پایان می رسد، بذرها در داخل محفظه هایی به نام نیام، قرار گرفته و تمام طول سال روی شاخه ها باقی می مانند.
نکته جالب این است که گل گیاه ارغوان خوراکی است و مزه ای ترش دارد از این رو در برخی کشورها، گل ارغوان را به همراه سالاد مصرف می کنند یا در برخی از غذاها به عنوان چاشنی استفاده می کنند.
ارغوان در خاک های آهکی پرقوت بهتر رشد می کند، در برابر خشکی بسیار مقاوم است و به تابش مستقیم نور خورشید نیاز دارد. ویژگی مهم ارغوان این است که این درخت هر کجا که آب کم و خاک نامطلوب است، سبز می شود و محیط زیست منطقه را حیات دوباره می بخشد. در ایران این درخت در مناطقی از خراسان رضوی، ایلام، سمنان، کرمان، مازندران، گیلان، همدان، لرستان و فارس به صورت خود رو رشد می کند.

دره ارغوانی رنگ طرقبه

چشمه ها و رودخانه دره

اگر به انتهای دره بروید، چند چشمه جوشان آب را نیز خواهید دید. از نزدیکی این دره رودخانه ای نیز گذر می کند که «بار» نام دارد و در مسیر رفتن به طرف رودخانه که چندان هم طولانی نیست، از کنار یکی سرچشمه های این رودخانه رد می شوید که دیدنش خالی از لطف نیست. بعد وارد مسیرهای باغی می شوید و اگر فصل بهار باشد، دورتا دورتان پر از درختان میوه با شکوفه های رنگارنگ است.

دره ارغوانی رنگ طرقبه

اهالی طرقبه از شاخه های منعطف ارغوان، سبدهایی در رنگ و شکلهای مختلف می بافند. اسم این صنعت دستی «سبدبافی» یا«ارغوان بافی» است و هنر دیرینه طرقبه ای هاست. اگر به ارغوان دره سفر کردید، یادتان باشد، یکی از سبدهای بافته شده از شاخه های ارغوان را هم بخرید تا هم یادگاری از دره ارغوان داشته باشید و هم به صنایع دستی منطقه، کمک کرده باشید. در سفر به دره ارغوان، مثل سفر به هر طبیعت دیگر، مراقب باشید تا حضور شما، آسیبی به منطقه وارد نکند.


منابع: دانشنامه مشهد،جیم، شهرداری طرقبه