تبیان، دستیار زندگی
متخصصان معتقدند نور LED می تواند تاثیرات شدیدی بر روی بینایی و خواب داشته باشد. از جمله اینکه باعث آسیب دائمی شبکیه چشم می شود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مضرات نور ال ای دی برای سلامتی

متخصصان معتقدند نور LED می تواند تاثیرات شدیدی بر روی بینایی و خواب داشته باشد. از جمله اینکه باعث آسیب دائمی شبکیه چشم می شود.

فرآوری : نیره ولدخانی - بخش سلامت تبیان
نور ال ای دی و چشم

نورهای ال ای دی سطوح بالایی از تشعشع در نوار آبی شعاع نور رنگین کمان است که طی زمان می تواند به شبکیه چشم صدمه بزند.

دکتر سلیا سانچز راموس به عنوان محقق دانشگاه «کامپلوتنس» در مادرید اسپانیا اظهار داشت:
«شبکیه یک بافت بسیار حساس است که چشم را پوشانده و هرگز دوباره رشد نمی کند و یا زمانی که صدمه ببیند، قابل تعویض نیست.

شبکیه های آسیب دیده به زودی به یک وضعیت اپیدمی تبدیل می شود و علت اصلی آن استفاده گسترده از رایانه، تلفن های همراه، نمایشگرهای تلویزیون و حتی چراغ های راهنمایی رانندگی و چراغ های خیابانی است که به تدریج ال ای دی ها جایگزین آنها شده اند.

نور ال ای دی برای کودکان، افرادی که چشمانشان به نور حساس است و افرادی که به دلیل شغل شان مدام با نورهای LED مواجه اند، ضرر دارد

انتظار می رود که با گذشت زمان این مشکل وخیم تر هم بشود، چرا که طول عمر انسان ها بیشتر می شود و کودکان در سال های نخست زندگی خود به جای کاغذ بیشتر از دستگاه های الکترونیک به ویژه برای انجام تکالیف درسی استفاده می کنند. چشم ها برای نگاه مستقیم به نور طراحی نشده اند، بلکه آنها برای دیدن با نور طراحی شده اند.»

این در شرایطی است که ما می توانیم با تأثیرات خطرناک اشعه ها مقابله کنیم که این امر با استفاده از محافظ چشمی مناسب و بستن چشم ها برای تعدیل شرایط امکان پذیر است.

همچنین بر اساس توصیه محققان، مصرف غذاهای غنی از ویتامین A چون فلفل و اسفناج می تواند در محافظت از چشم ها موثر باشد.

لامپ کم مصرف

ضرر لامپ ال ای دی برای چشم

پیش از این لامپ های LED تنها در تابلوهای شهری، چراغ های راهنمایی و برخی دستگاه های الکتریکی مانند برخی چراغ های مطالعه یا تلویزیون ها استفاده می شد، اما امروزه جایگاه  آنها وسیع تر شده و از آنها برای روشنایی منازل، برخی محصولات نوردرمانی و حتی برخی وسایل بازی کودکان استفاده می شود.

تنها نگرانی موجود درباره این لامپ ها آن است که طبق تحقیقات اخیر آژانس  ملی ایمنی و بهداشت مواد غذایی و محیط کار، لامپ های LED می توانند سبب بروز ناراحتی های چشمی شوند و سلامت افراد، به ویژه کارمندان شاغل را به طور خاص تحت تاثیر قرار دهند.

روشنایی LED از طریق سرکوب ترشح هورمون ملاتونین و اختلال در چرخه 24 ساعته ریتم شبانه روزی بدن می تواند در فرآیند خواب اختلال ایجاد کند

این لامپ ها مزایای بی شماری دارند؛ از جمله اینکه مصرف انرژی آنها در مقایسه با لامپ های معمولی، پایین تر است. از سوی دیگر، دوام و عمر بالایی دارند و بر خلاف لامپ های کم مصرف که 8 هزار ساعت عمر می کنند، LEDها 50 هزار ساعت دوام دارند. اما بر خلاف لامپ های معمولی، شدت نور آنها هزار برابر بیشتر است و چشم را می زند.

نور این چراغ ها که عمدتا آبی است، برای سه گروه می تواند مضر باشد: کودکان، افرادی که چشمانشان به نور حساس است (مبتلایان به نوعی از بیماری های چشمی یا پوستی) و افرادی که به دلیل شغل شان مدام با نورهای LED مواجه اند.

ضرر نور ال ای دی برای خواب

به منظور کاهش مصرف انرژی در سراسر جهان، نور سفید و سرد LED ها جایگزین تابش زرد رنگ و گرم چراغ های خیابان ها شده است.

اما این کار هزینه داشته است، به طوری که پزشکان هشدار می دهند که این لامپ ها می توانند از طریق تاثیر بر خواب و بینایی به سلامتی ما آسیب وارد کنند.

خواب

دکتر مایا بابو یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن پزشکی آمریکا AMA در یک اظهار نظر اعلام می کند : علیرغم مزیت لامپ های LED جهت کاهش انرژی، وقتی برخی از آنها به عنوان چراغ های خیابانی استفاده می شوند زیان آور هستند.

کارشناسان پزشکی عقیده دارند که LED های سفید ممکن است مقدار زیادی نور آبی ساطع کنند که می تواند تاثیرات منفی بر روی سلامتی تان بگذارد.

طبق گفته AMA، روشنایی LED پر نور آبی از طریق سرکوب کردن ترشح هورمون ملاتونین و اختلال در چرخه 24 ساعته ریتم شبانه روزی بدن می تواند در فرآیند خواب اختلال ایجاد کند.

این انجمن ادعا می کند که تاثیر لامپ های LED سفید می تواند پنج برابر بیشتر از لامپ های معمولی خیابان ها باشد.

پروفسور استیفنز می نویسد: یک LED سفید 4 هزار یا 5 هزار کلوین، محتوی سطح بالایی از نور آبی طول موج کوتاه است. این مقادیر بسیار بالاتر از یک لامپ رشته ای است که دارای دمای رنگی 2400 کلوین است.

AMA همچنین تاکید می کند که این احتمال وجود دارد که لامپ های LED در خیابان ها تابش خیره کننده ایجاد کنند و توصیه می کند تا طول موج های آبی آنها کاهش یابند.

به گفته پروفسور استیفنز، تقریبا هرگز یک راه حل کاملاً رضایت بخش برای یک مشکل پیچیده وجود ندارد. ما باید در شب روشنایی داشته باشیم، نه فقط در خانه ها و محل کار بلکه در خیابان های خود نیز نیاز به روشنایی داریم.

نیاز به مصرف بهینه انرژی جدی است، اما کاهش خطرات روشنایی نامناسب برای انسان نیز اهمیت دارد، هم به دلیل ایجاد خیره شدگی و هم اختلال در ریتم چرخه 24 ساعته شبانه روزی.



منابع:
مهر
سلامتیران
کلیک

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.