تبیان، دستیار زندگی
دبیر علمی ششمین جشنواره بین المللی شعر انقلاب می گوید: شعر انقلاب فقط شعر جنگ و دفاع مقدس نیست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شعر انقلاب به روایت امیری اسفندقه

دبیر علمی ششمین جشنواره بین المللی شعر انقلاب می گوید: شعر انقلاب فقط شعر جنگ و دفاع مقدس نیست.

بخش ادبیات تبیان
شعر انقلاب به روایت امیری اسفندقه

مرتضی امیری اسفندقه در نشست خبری جشنواره بین المللی شعر انقلاب اظهار کرد: شعر انقلاب در سه دهه اخیر گسترده تر شده تا پیش از این با موضوع و موضع بیداری اسلامی روبرو بودیم اما اکنون با توجه به اوضاع خاورمیانه تعریف آن تغییر کرده است.
وی با بیان اینکه تعریف عدالت و انسانیت محدود به ایران نمی شود، افزود: شعر انقلاب این دو را در گستره جهانی مد نظر دارد، در شعر انقلاب هر آنچه در ایران و کره خاکی به عنوان آیین معرفی شده و منافاتی با اصول اصلی انسانیت و مبانی الهی ندارد در این حوزه قرار می گیرد.
امیری اسفندقه با بیان اینکه نگاه معارف دینی و آیینی محدود به مسائل آیینی نیست، ادامه داد: بسیاری از آیین ها مذهبی نیستند اما ریشه در تعالیم معنوی دارند، شب یلدا نیز جزو آیین است پس شعر درباره آن نیز شعر آیینی است.
دبیر علمی ششمین جشنواره شعر انقلاب اضافه کرد: در نیمه دوم دهه سوم شعر انقلاب، منظور نظر مشتاقان این بوده که شعر انقلاب از باروی بلندتر به تماشا بنشیند.
به گفته وی، هر آنچه در حوزه آیین پذیرفته شده و در گستره جهانی انسانی و الهی باشد، در حوزه شعر آیینی قرار دارد مگر اینکه آن آیین در تضاد با این دو باشد.
امیری اسفندقه با بیان اینکه در این دوره از جشنواره، شعر به دو بخش سنتی و نیمایی تفکیک شده است، گفت: این تفکیک به دلیل وجود ظرفیت و ظرافت قالب ها بوده است.
دبیر علمی ششمین جشنواره بین المللی شعر انقلاب توضیح داد: شعر انقلاب فقط شعر جنگ نیست همانطور که شعر آیینی از منظر شعر انقلاب، فقط مدح ائمه اطهار(ع) نیست بلکه اخلاق، رفتار اجتماعی و پاسداشت ایین های ملی را هم شامل می شود. هر آنچه در کره خاکی منافاتی با اصول انسانیت و مبانی الهی نداشته باشد در این حوزه جا دارد.


منبع: ایرنا