تبیان، دستیار زندگی
طی چند روز اخیر اختلافات سیاسی مصر و عربستان درباره اوضاع کشورهای منطقه از جمله یمن و سوریه به شدت بالا گرفته و با واکنش های خاصی از سوی عربستان همراه گشته است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : آزاده مرنی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تنش های مصر و عربستان بالا گرفت /فیلم نوشت

طی چند روز اخیر اختلافات سیاسی مصر و عربستان درباره اوضاع کشورهای منطقه از جمله یمن و سوریه به شدت بالا گرفته و با واکنش های خاصی از سوی عربستان همراه گشته است.

آزاده مرنی -بخش سیاست تبیان

اختلافات بین عربستان و مصر که از مدت ها پیش و بنا به دلایل متعددی از جمله اختلاف نظر درباره حل بحران یمن شدت گرفته است. از طرفی هم عربستان و فشار اقتصادی بر مصر شمشیر را از رو بسته و سعی دارد با تحت فشار گذاشتن دولتمردان این کشور؛ آنها را مجبور به عقب نشینی در برابر خواسته های خود کند.

باید توجه داشت که چنین اختلافاتی بین کشورهای مسلمان، باعث آتش افروزی بیش از پیش در منطقه شده و این همان امری است که جهانخواران غربی از جمله ایالات متحده آمریکا و انگلیس می خواهند زیرا با این اختلافات، شکافی عمیق در راوابط کشورها ایجاد شده و عرصه را برای جولان دادن آنها باز می کند.

با این که در واکنش های جهانی به اختلافات این مصر و عربستان، غربی ها حق را به عربستان داده و مصر را محکوم می کند؛ باید در نظر داشت که مصر خواستار مبارزه با تروریسم است و عربستان حامی مالی تروریست ها.

اختلاف مصر و عربستان از کجا شروع شد؟

اختلافات میان حکومت عربستان و مصر از آنجایی آغاز شد که مصر، مواضعی حمایت جویانه در قبال کشتار مردم یمن توسط آل سعود و همچنین پشتیبانی کردن از حکومت "بشار اسد" و مخالفت با دخالت کشورهای بیگانه در مشکلات داخلی سوریه، اتخاذ کرد.

اما ماجرا به همین جا ختم نمی شود زیرا در پی شدت گرفتن این اختلافات، سفیر عربستان در قلهره به نشانه ی اعتراض نسبت به سیاست های دولت این کشور، به ریاض بازگشت اما "عبدالفتاح السیسی" (رییس جمهور مصر) ؛ بی اعتنا به این اقدام حکومت آل سعود گفت: مصر بر سیاست های صلح طلبانه ی خود ایستادگی می کند تا بحران سوریه و جنگ یمن پایان یابند."

در این راستا وزیر امور خارجه اسبق مصر (نبیل فهمی) نیز اخیرا طی یک سخنرانی گفت : "دولت و ملت سوریه خط قرمز دولت ما هستند و دولت مصر تمام قد از آنها حمایت خواهد کرد." این در حالی است که عربستان به کررات بر کناره گیری "بشار اسد" تاکید داشته و دارد.

با این که در واکنش های جهانی به اختلافات این دو کشور، غربی ها حق را به عربستان داده و مصر را محکوم می کند؛ باید در نظر داشت که مصر خواستار مبارزه با تروریسم و همچنین ایجاد صلح و امنیت در منطقه است و عربستان خود، تروریست ها را تغذیه ی مالی می کند. اینک باید در انتظار باشیم تا ببینیم این اختلاف خاص کجا و چگونه پایان می پذیرد زیرا در صورت ادامه آن، باتوجه به اوضاع آشفته و بحران های جاری؛ ضربات سهمگین و غیر قابل جبرانی به امنیت منطقه وارد خواهد آمد.