تبیان، دستیار زندگی
در پی تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه شهرک سازی رژیم صهیونیستی، سران تل آویو وحشت زده و برای یافتن راه حلی جلسات اضطراری تشکیل می دهند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پشت پرده قطعنامه شورای امنیت علیه اسراییل

در پی تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه شهرک سازی رژیم صهیونیستی، سران تل آویو وحشت زده و برای یافتن راه حلی جلسات اضطراری تشکیل می دهند.

فرآوری: آزاده مرنی -بخش سیاست تبیان

شورای امنیت،طعنامه شورای امنیت علیه اسراییل،نتانیاهو،سازمان ملل،قطعنامه،تصویب،رژیم صهیونیستی،اسراییل

اخیرا اخبار داغی از قطعنامه جدید شورای امنیت علیه شهرک سازی رژیم صهیونیستی به گوش می رسد؛ اخباری که با سیاست های نتانیاهو مغایرت دارد ضمن این که این قطعنامه، با تهدیدات و واکنش های شدیدی از سوی سردمداران این رژیم غاصب همراه شده است.

قطعنامه شورای امنیت علیه شهرک سازی رژیم صهیونیستی

چندی پیش، شورای امنیت سازمان ملل به قطعنامه ای علیه شهرک سازی های رژیم صهیونیستی در سرزمین های اشغالی رای مثبت داد. این قطعنامه با 14 رأی موافق و یک رأی ممتنع به تصویب رسید. آمریکا تنها عضو شورای امنیت بود که به طرح پیشنهادی مصر رأی ممتنع داد.
"سامانتا پاور" ، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، پس از تصویب این قطعنامه دفاع از رژیم صهیونیستی پرداخت و گفت که سازمان ملل بیش از آنکه بر اقدامات ایران و کره شمالی متمرکز بوده باشد، توجهش را معطوف اسرائیل کرده است.

رژیم صهیونیستی از زمان تاسیسش در سال 1948 تاکنون ده ها قطعنامه صادره از شورای امنیت سازمان ملل را نادیده انگاشته و حاضر به پذیرش مصوبات و قوانین بین المللی نشده است.

وی همچنین با اشاره به حمایت قاطع آمریکا از اسرائیل اشاره کرد و گفت که این موضوع مورد تأیید مقامات اسرائیل نیز هست.
رژیم صهیونیستی درتلاش برای جلوگیری از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه شهرک سازی اسرائیل در سرزمین های اشغال شده اعمال فشار رئیس جمهور منتخب امریکا را خواستار شده بود.

واکنش های به قطعنامه جدید شورای امنیت

- "عبدالفتاح سیسی" (رئیس جمهور مصر) تمام تلاش خود را برای نجات تل آویو به کار بست که گلعاد آردان وزیر امنیت داخلی اسرائیل این تلاش ها را تصویرگر مناسبات حسنه میان اسرائیل و مصر خواند.
- "کانال 10 تلویزیون اسرائیل" در واکنش به تصویب پیش نویس قطعنامه مذکور، گفت که این اقدام به اسرائیل یک ضربه بزرگ زد. این کانال به نقل از سفیر اسرائیل در سازمان ملل گزارش داد: "ما از دوستان آمریکایی مان انتظار دیگری داشتیم."
- وب سایت روزنامه عبری زبان "هاآرتص" به نقل از یکی از مقامات کاخ سفید نوشت که سیاست های نتانیاهو دولت اوباما را به موافقت با تصویب این پیش نویس واداشت.
- "اودی سیگال" (تحلیلگر مسائل سیاسی کانال 2 تلویزیون رژیم اشغلگر قدس) ضمن انتقاد از اقدام آمریکا، آن را نادرست خواند و گفت: "محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین طی دو هفته گذشته دو پیروزی را رقم زد، یکی در کنگره هفتم جنبش فتح و دیگری در شورای امنیت سازمان ملل."
- "یوال اشتاینس" (وزیر انرژی اسرائیل) در مصاحبه با تلویزیون اسرائیل گفت که آمریکا تنها همپیمان خود در خاورمیانه را نادیده انگاشت.
- "تساحی هنگبی" (وزیر امور راهبردی اسرائیل) : خودداری واشنگتن از وتوی این پیش نویس اهانت آشکار اوباما به نظام دمکراتیک آمریکا است. این اقدام در حالی صورت می گیرد که دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا اندکی پیش از رای گیری در مورد این پیش نویس از مخالفت خود با آن خبر داده بود.
- "سایت عبری زبان واللا" ؛ فاش ساخت که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا تصمیم واشنگتن در زمینه عدم وتوی این پیش نویس را به تشکیلات خودگردان فلسطین ابلاغ کرده بود.
- "سایت روزنامه عبری زبان هاآرتص" نیز به نقل از مقامات بلند پایه تل آویو نوشت که تحول ناگهانی در موضع مصر تنها نماینده عربی شورای امنیت پس از اعمال فشارهای گسترده بر عبدالفتاح سیسی صورت گرفت.

دولت های اسرائیلی هیچ وقت به قطعنامه های راهبردی نظیر آنچه که به شهرک سازی مربوط می شود، پایبند نبوده و نخواهند بود.

قطعنامه های ضد شهرک سازی

رژیم صهیونیستی از زمان تاسیسش در سال 1948 تاکنون ده ها قطعنامه صادره از شورای امنیت سازمان ملل را نادیده انگاشته و حاضر به پذیرش مصوبات و قوانین بین المللی نشده است. این اقدام در حالی صورت می گیرد که دولت آمریکا به عنوان همپیمان راهبردی اسرائیل از آن حمایت های نظامی، سیاسی، اقتصادی و رسانه ای به عمل می آورد.
پرپیداست که دولت های صهیونیستی هیچ وقت به مصوبات و قطعنامه های سازمان ملل پایبند نبوده اند؛ به ویژه اینکه اگر مصوبات و قطعنامه های مذکور با مصالح و منافع این دولت ها در تعارض باشد.
قدر مسلم اینکه دولت های اسرائیلی هیچ وقت به قطعنامه های راهبردی نظیر آنچه که به شهرک سازی مربوط می شود، پایبند نبوده و نخواهند بود.

در این میان جای این سوال پیش می آید که با توجه به این که صدور این قبیل قطعنامه ها امر جدیدی نبوده؛ اولا چرا شورای امنیت تاکنون واکنشی در راستای عدم ا,مال قطعنامه ای پیشین نداشته؟ و دوما؛ آیا تصویب قطعنامه ای علیه رژیم صهیونیستی جدی است و یا تنها جنبه ظاهری برای آرام سازی افکار عمومی دارد؟


منابع : خبرگزاری فارس / خبرگزاری ایرنا / قدس آنلاین