تبیان، دستیار زندگی
اکنون شرایط زندگی به گونه ایست که مادران بسیاری برای تامین هزینه های زندگی، به بازار کار وارد شده اند و ناچار به تنظیم شرایط زندگی در داخل و خارج از خانه خویش هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اندر احوالات مادران شاغل

اکنون شرایط زندگی به گونه ایست که مادران بسیاری برای تامین هزینه های زندگی، به بازار کار وارد شده اند و ناچار به تنظیم شرایط زندگی در داخل و خارج از خانه خویش هستند.

فرآوری فاطمه ناظم زاده-بخش اجتماعی تبیان

اندر احوالات مادران شاغل

هرچند سپردن کودک به مهدهای کودک، بار بزرگی را از دوش مادران یا گاه، پدران برمی دارد اما همزمان در کنار این راحتی و فایده بزرگ ، نگرانی هایی را به همراه دارد که البته چیز عجیبی هم نیست.

اهمیت نقش مادر

خانواده، هسته نخستین جامعه و از عوامل اصلی انتقال فرهنگ، اندیشه، اخلاق و سنت ها و عواطف، از نسلی به نسل دیگر است. در میان اعضای خانواده بیشترین سهم تاثیرگذاری بر فرزند از آن مادران است همه روزه و درهمه جای دنیا به تعداد مادرانی که به کار درخارج ازخانه روی می آورند، اضافه می شود و در این میان آنها تلاش می کنند تا بین شغل خود و شیوه نگهداری و پرورش کودکانشان تعادل ایجاد کنند، به نحوی که هیچ یک از این دو مقوله با هم تداخلی نداشته باشد. دغدغه اصلی چنین مادرانی آن است که فرزندان کوچک خود را در این مدت به چه کسی بسپارند و این همان مسئله ای است که بسیاری از مادران شاغل به شدت نگران آن هستند و به همین علت گاه در قبال تربیت فرزندان خود به شدت احساس گناه می کنند.
از طرفی هم، تغییر نقش های سنتی زنانه و نیازهای خانواده، موجب اشتغال مادران در کنار پدران شده است. به این ترتیب کودکان باید دست کم ساعاتی از روز را نزد بزرگسالانی غیر از والدین خود و به ویژه در مهدهای کودک سپری کنند.

حضور کودکان در مهد های کودک

رفتن به مهدهای کودک در اغلب کشورهای توسعه یافته به عنوان یکی از ارکان آموزشی و رشد و تکامل کودکان به شمار می رود و حتی مادران غیرشاغل نیز از مزایای مهدهای کودک بهره مند می شوند اما طبق آمارها در ایران، فقط 10 درصد کودکان وارد مهدهای کودک می شوند.
این درحالی است که مطالعات زیادی نشان داده که مهدهای کودک نقش موثری در سازگاری کودک در ورود به مدرسه ابتدایی دارند و به کودکان مهارت های لازم را یاد می دهند.
بسیاری از آموزه ها و مهارت های رفتاری ، اجتماعی، تطابقی و روحی و روانی و استانداردهای رشد و تکامل همه جانبه کودکان در مهدهای کودک به بچه ها آموزش داده می شود.
بازی ، آواز خواندن، موسیقی ، نقاشی و یادگیری تعامل اجتماعی بخشی از فعالیت های مهدها کودک به شمار می روند که البته در مهدهای کودک ایران به آموزش قرآن و احادیث نیز توجه خاصی می شود.
اما نکته اینجاست که مهدکودک فقط به یک ساختمان رنگی دارای نقاشی های برگرفته از شخصیت های کارتونی و تعدادی وسایل بازی  ?مانند آنچه در برخی 'سراهای بازی' مشاهده شد- اطلاق نمی شود.

اندر احوالات مادران شاغل

ویژگی های مهد کودک مناسب

فضای مهدکودک باید با شرایط جسمی و روحی کودک همخوانی داشته و حتی مربیان آن نیز کارشناس و آموزش دیده باشند و از سوی نهاد ذیربط یعنی بهزیستی تائید صلاحیت شده باشند.
کودک باید در مهدکودک ، احساس امنیت، آرامش، شادی و رفاه و از آن مهم تر احساس رشد و پیشرفت داشته باشد.
فرستادن فرزند به مهدکودک، نوعی تغییر بزرگ در خانواده محسوب می شود و مزایای زیادی برای کودک و در عین حال نگرانی هایی برای والدین دارد که شهریه و هزینه های جانبی از مهم ترین نگرانی والدین به شمار می رود.

اندر احوالات مادران شاغل

شهریه ، مهم ترین دغدغه والدین

دراین بین گویا شهریه و هزینه های جانبی به مهم ترین دغدغه والدین تبدیل شده است، این موضوع وقتی پای صحبت و درد دل های والدین این کودکان بنشینیم بیشتر مشخص می شود.
وقتی گله دارند از مهدکودکی که در کنار شهریه، هزینه های جانبی زیادی می گیرد.
در برخی از مهدکودک ها، در کنار شهریه ، پول غذا طلب می کنند و می گویند اجباری نیست اما مگر می توان تصور کرد که کودکان دیگر یک غذای واحد بخورند و کودکی نظاره گر باشد.
محمد صادقی نیز پدر یک کودک پنج ساله است که به مهدکودکی در تهران می رود.
پدری می گوید: ماهانه 150 هزار تومان بابت شهریه مهدکودک می دهم که در نگاه نخست رقم مناسبی به نظر می رسد اما در کنار آن ماهانه 90 هزار تومان بابت ناهار و 30 هزار تومان بابت صبحانه پرداخت می کنم.
وی ادامه می دهد: هزینه های گرفتن وسایل کاردستی، سرویس حمل و نقل، لباس متحدالشکل و برگزاری تولد و امور دیگر هم به آن اضافه می شود.

شهریه مهدها برحسب امکانات تعیین می شود

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی می گوید: تعیین شهریه مهدهای کودک، فرآیندی دارد و اینگونه است که در خود استان ها، کارشناسان بهزیستی در کنار کانون مهدهای کودک - که نمایندگان مهدهای کودک در استان ها هستند - و همچنین نماینده وزارت سازمان صنعت معدن تجارت ، قیمت تمام شده مهدهای کودک را محاسبه می کنند.

هرکدام از مناطق تهران نرخ خودشان را دارند

معاون اجتماعی بهزیستی می گوید: برای تعیین نرخ شهریه مهدهای کودک ، شهر تهران به سه منطقه تقسیم شده است. مناطق 1 و 2 و 3 در یک گروه ، مناطق مرکزی - که وضعیت اقتصادی متوسط دارند- در یک گروه و مناطق 17 و 18 و 19 و 20 نیز در یک گروه قرار دارند ، هرکدام نرخ خودشان را دارند .
مسعودی فرید تاکید می کند: این محاسبه هزینه ها در ستاد نیز مورد بررسی قرار می گیرد.

شهریه بابت چه چیزهایی پرداخت می شود؟

معاون امور اجتماعی بهزیستی می گوید: در نرخ های شهریه مهدهای کودک ، همه چیز تعریف شده است. بطورمثال تعریف شده که مهدهای کودک براساس ستاره چقدر می توانند بگیرند هزینه غذا معلوم است؛ اینکه چند کلاس فوق العاده می توانند تشکیل دهند نیز معلوم است.
مسعودی فرید می افزاید: اگر کاری در مهدکودک می خواهند انجام دهند اجباری باشد یا داوطلبانه نیز تعریف شده است ، مواردی مانند عکس و برگزاری جشن تولد داوطلبانه است. این مساله در مدارس غیرانتفاعی نیز وجود دارد.

نظارت بر مهدهای کودک

معاون امور اجتماعی بهزیستی می گوید: بر شهریه مهدهای کودک از سوی کارشناسان این سازمان

در نرخ های شهریه مهدهای کودک ، همه چیز تعریف شده است. بطورمثال تعریف شده که مهدهای کودک براساس ستاره چقدر می توانند بگیرند هزینه غذا معلوم است؛ اینکه چند کلاس فوق العاده می توانند تشکیل دهند نیز معلوم است.

نظارت می شود .
مسعودی فرید می افزاید: این نظارت ها به ویژه در سه ماه اول پاییز که کار مهدهای کودک بیشتر می شود، افزایش می یابد و بخشنامه آن را اخیرا به استان ها دادیم.

مربیان مهدها گزینش می شوند

معاون امور اجتماعی بهزیستی می گوید: در منابع انسانی خود خیلی محتاط هستیم.
به گفته مسعودی فرید، دو تا سه سال است که مربیانی که می آیند باید گزینش شوند و برای رفع کامل نگرانی ها دوربین های مداربسته باید در مهدهای کودک توسعه یابند.
نباید فراموش کرد که مهدهای کودک در کنار تمام نگرانی و مشکلات ، مزایای خاص خود را نیز دارند بطورمثال کودکان در این مکان مهارت های عاطفی برای درک احساسات همسالان و مربی را می آموزند و قرار گرفتن در کنار همسالان به آنان در بکارگیری بیشتر زبان و خواندن داستان و شمارش اشیاء کمک می کند.
به هر حال با تمامی موارد مذکور باز هم نگرانی هایی در این زمینه برای مادران شاغل وجود دارد که لازم است راهکاری برای به حداقل رساندن این نگرانی ها وجود داشته باشد تا فشار روحی و روانی از روی یک مادر شاغل در جامعه برداشته شود.


منابع:ایرنا، سایت سلامت نیوز