تبیان، دستیار زندگی
کیفیت قرائت قرآن کریم همراه با صوت زیبای هر آیه باید در تکمیل مفهوم آیات روشنگر باشد تا به گونه ای در دل مخاطب جا باز کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کیفیت قرائت قرآن همراه با صوت باید در تکمیل مفهوم آیات!

کیفیت قرائت قرآن کریم همراه با صوت زیبای هر آیه باید در تکمیل مفهوم آیات روشنگر باشد تا به گونه ای در دل مخاطب جا باز کند.

بخش قرآن تبیان
قرائت قرآن

تبیان به نقل از «مهدی فروغی»، از قاریان کشوری در گفت وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، در ابتدا در خصوص این که قرآن چست و تلاوت آیات قرآن چه اهمیتی دارد، گفت: قرآن بهترین کلام و هدیه خداوند است، انسان عاقل و فهمیده به هیچ عنوان حاضر نیست بین خدا و قرآن فاصله بیافتد.

وی ادامه داد: آیات قرآن کریم سرچشمه هدایت، راهنمایی و کلماتش معدن ارشاد و رحمت است، در واقع کسی که به سعادت همیشگی علاقه مند است که سعادت و خوشبختی هر دو جهان را می خواهد داشته باشد.

این قاری قرآن افزود: بر این اساس قرآن تابع محض فرهنگ زمانه خویش نبوده است و نمی توان گفت احکام قرآنی مثل حدود، حج، حرمت ربا و 6 را باید گنار گذاشت به دلیل آن که از فرهنگ زمانه عرب ناشی شده است، زیرا همه این ها احکام الهی است که در قرآن آمده و از آنجا که اسلام و احکام آن جاودانی است اجرای این احکام نیز برای هر مسلمانی در هر زمان و مکان لازم است.

مهدی فروغی

استاد یا مربی باید در تخصص خود آنقدر تجربه داشته باشد که بتواند علم خود را به دیگری منتقل کند که در این جا تدریس فن قرائت قرآن کریم مهمترین مبحث به شمار می رود که معلم قرآن باید تجربه و شناخت راه های انتقال اطلاعات به مخاطبین را بداند

فروغی در ادامه به این سوال که چرا قرائت قرآن باید با لحن عربی باشد، پاسخ داد: از آنجا که خود قرآن و خداوند در قرآن می فرمایند که ما قرآن را عربی نازل کردیم شاید شما در آن بیاندیشید، پس چیزی که عربی نازل شده است باید به همان لهجه و زبان تلاوت شود تا بهترین نوع تلاوت را به مخاطب ارائه دهد.

وی اشاره کرد: به عنوان مثال اگر موسیقی فارسی را در نظر بگیریم، کسی بخواهد با لهجه عربی بخواند به هیچ جلوه و جذابیتی ندارد همینطور اگر قرآن را به لحن عرب نخوانیم، بحث صوت و لحن قرآن به درستی بیان نمی شود.

فروغی در ادامه گفت: در واقع هر کلامی برای هر زبانی باید لهجه خاص و مربوط به خود را داشته باشد که در این جا پیامبر(صلی الله و علیه وآله) می فرماید: برای هر چیزی زینتی است و زینت قرآن صدای نیکوست.

این قاری قرآن اظهار کرد: یکی از مسائلی که در تقلید مهم است توجه به تکیه های صوتی در کلمات است که اگر قاری توانست یک صفحه را با یک نغمه تلاوت کند از نظر گستره لحنی در مرحله خوبی قرار دارد.

این قاری قرآن که در حال حاضر به عنوان یکی از اساتید باتجربه در حرم حضرت معصومه(علیهم السلام) مشغول به فعالیت است، در رابطه با مهمترین ارکان تلاوت، که همان مسئله صوت است، گفت: یکی از ضعف های عمده قاریان قرآن در این حوزه، عدم توجه به ویژگی های صوتی و لحنی است، در واقع عدم شناخت محدوده صوتی و توانایی های لحنی و همچنین عدم استفاده صحیح از صوت خود همه باعث شده است که بسیاری از قاریان قرآن کریم در این مرحله در درجه بسیار ضعیفی قرار داشته باشند که برای نداشتن ضعف صوت در این زمینه باید به نکات تجویدی که اصل قرائت قرآن است، دقت کرد.

فروغی در ادامه اضافه کرد: کلام هر زبانی را باید به لهجه و آهنگ همان زبان بخوانیم در واقع اگر بخواهیم قرآن را بخوانیم باید با لحن عربی تلاوت کنیم چون عربی نازل شده است که در این نوع قرائت اصل تجوید رعایت خواهد شد.

قاری کشوری

یک قاری قرآن یا یک معلم قرآن مهم ترین وظیفه ای که دارد این است که از شیوه ای در مجالس انس با قرآن و  6 استفاده کند که نوجوان یا جوانان به سمت و سوی قرآن خوانی کشیده شوند و از تلاوت قرآن و نحوه استفاده از قرآن مطلع شوند

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که چگونه مفاهیم قرآن را به هنگام تلاوت آیات به مخاطب ارائه دهیم گفت: قرآن با توجه به معنا تلاوت می شود که قاری قرآن در درجه اول باید ترجمه و تفسیر را بداند سپس به گونه ای که مخاطب متوجه باشد باید آیات قرآن را قرائت کند که این امر موجب تأثیرگذاری بسیاری می شود.

تلاوت قرآن علاوه بر فن بودن، هنر نیز محسوب می شود

این استاد برجسته بیان کرد: همان طور که همه می دانند تلاوت قرآن علاوه بر فن بودن، هنر نیز محسوب می شود که اگر تلاوت را صرفا یک کار موسیقایی فنی معرفی کنیم به بیراهه رفته ایم زیرا صرف فن بودن بی معنی است.

وی ادامه داد: در واقع مخاطب باید بداند که منظور از مفاهیم قرآن چیست و قاری باید طوری قرائت کند که تفسیر و ترجمه آیات به شیوه ای ساده در ذهن مخاطب گنجانده شود.

فروغی در ادامه به این سوال که چرا بسیاری از قراء تلاوت می کنند در دیگران تأثیر ایجاد نمی کنند، پاسخ داد که این همان عدم توفیق در کسب موارد بالا است، در واقع صدا اگر در قالب انتقال مفاهیم اصیل اسلام باشد و بتواند دیگران را به سوی حق تغییر دهد ماندگار و با ارزش است.

این قاری کشوری اضافه کرد: اگر هر قاری قرآن قبل از این که به تلاوت قرآن بپردازد در آیات قرآن تدبری داشته باشد و بعد از اقدام به تلاوت قرآن آیات را شمرده شمرده در ذهنش قرائت کند موفق تر از قاریانی که بدون هماهنگی تلاوت می کنند.

تدریس فن قرائت قرآن کریم مهمترین مبحث در علم قرائت به شمار می رود

فروغی در ادامه به این نکته اشاره کرد که استاد یا مربی باید در تخصص خود آنقدر تجربه داشته باشد که بتواند علم خود را به دیگری منتقل کند که در این جا تدریس فن قرائت قرآن کریم مهمترین مبحث به شمار می رود که معلم قرآن باید تجربه و شناخت راه های انتقال اطلاعات به مخاطبین را بداند.

این قاری قرآن بیان کرد: یک قاری قرآن یا یک معلم قرآن مهم ترین وظیفه ای که دارد این است که از شیوه ای در مجالس انس با قرآن و  6 استفاده کند که نوجوان و یا جوانان به سمت و سوی قرآن خوانی کشیده شوند و از تلاوت قرآن و نحوه استفاده از قرآن مطلع شوند.

عضو هیئت مدیره مجمع قاریان و حافظان قرآن استان قم در پایان خاطرنشان کرد: برای رسیدن به این موضوع و منظور خاص، همواره ابزارهای متعدد و مختلفی وجود دارد که یکی از این ابزارها داشتن صدایی نیکو است که قاری با صوتی زیبا می تواند کاری کند تا در دل مخاطب جایی باز کند.