تبیان، دستیار زندگی
منشور حقوق شهروندی باید با کمک دولت، مجلس، مردم و سایر ارگان ها به صورت دقیق اجرا و عملیاتی شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

منشور حقوق شهروندی به صورت دقیق اجرا و عملیاتی شود

عضو هیات علمی جامعه المصطفی و نماینده ولی فقیه درسازمان تعاون روستایی کشور گفت: منشور حقوق شهروندی باید با کمک دولت، مجلس، مردم و سایر ارگان ها به صورت دقیق اجرا و عملیاتی شود.

بخش حقوق تبیان
حجت الاسلام و المسلمین رحمت الله عابدی

حجت الاسلام والمسلمین رحمت الله عابدی خاطرنشان کرد: وقتی کسی از چراغ قرمز عبور می کند به طور قطع حقوق دیگران را ضایع می کند و در سایر امور نیز همه افراد باید تابع و مساوی در برابر قانون باشند و به حقوق دیگران احترام بگذارند.
وی با اشاره به توجه به حقوق انسان در مبانی دینی گفت: حضرت حق تعالی در قرآن کریم می فرمایند ما برای فرزندان حضرت آدم و بشریت کرامت و ارزش قائل هستیم، از سوی دیگر دینی را پذیرفته ایم که دین آرامش است، انسان وقتی اسلام را پذیرفت باید در آرامش باشد و برای دیگران هم این آرامش را ایجاد کند.
عابدی ادامه داد: دکتر حسن روحانی قبل از انتخاب شدن به عنوان ریاست جمهوری، وعده تدوین حقوق شهروندی را به مردم داده بود و اکنون این امرحاصل شد که جای تقدیر دارد.
وی گفت: همه ما بر این باور هستیم که تمام قوانین نظام بر پایه دین و اعتقادات می باشد، ولی در زمینه حقوق شهروندی گام های خوب و منسجمی اکنون برداشته شده است.
استاد حوزه علمیه قم گفت: ما پایبند به دین اسلام و اصول انسانی هستیم و اگربخواهیم زندگی آرام و همراه با سکون و آرامشی داشته باشیم باید حقوق خود و دیگران را مغتنم بشماریم

. استاد حوزه علمیه قم گفت: ما پایبند به دین اسلام و اصول انسانی هستیم و اگربخواهیم زندگی آرام و همراه با سکون و آرامشی داشته باشیم باید حقوق خود و دیگران را مغتنم بشماریم.

عابدی اظهار داشت: دراسلام حقوق های بسیاری برای انسان ها در نظر گرفته شده است، فرد در برابر خود، خدا، مردم و... مسئولیت دارد که باید این حقوق ها همه رعایت شود.
وی ادامه داد: گاهی می گویند یک کشور و یا فلان شهر درکشوری خیلی آرام است، اما دلیل این آرامش آن است که همه سعی دارند برای دیگران آن آرامش را ایجاد کنند و کسی زندگی آرام دیگران را سلب نمی کند.
عابدی گفت: دین مبین اسلام سرشار از اصول مربوط به حقوق شهروندی است ولی باید این اصول و قواعد به صورت دقیق رعایت شود.
وی ادامه داد: ما دراین حوزه باید گذشته ازتئوری و نظریه پردازی،به سمت عمل برویم، پیامبراسلام (ص) و ائمه اطهار (ع) برای این قیام کردند که مردم در آرامش باشند.
وی همچنین گفت: باید منشور حقوق شهروندی با همکاری همه نهادها، ارگان ها و پافشاری مردم و دولت، ضمانت اجرایی قوی داشته باشد و از نظر فرهنگی نیز به جایی برسیم که متخلف جرات تخلف نداشته باشد. منشور حقوق شهروندی روز دوشنبه هفته گذشته توسط رئیس جمهوری رونمایی شد.
در 29 ماده و در بندهای این منشور حق حیات، سلامت و کیفیت زندگی، کرامت و برابری انسانی، آزادی و امنیت شهروندی، مشارکت در تعیین سرنوشت، اداره شایسته و حسن تدبیر، آزادی اندیشه و بیان،دسترسی به اطلاعات،دسترسی به فضای مجازی،حریم خصوصِی ، تشکل، تجمع و راهپیمایی، تابعیت، اقامت وآزادی رفت وآمد، تشکیل و برخورداری از خانواده، برخورداری از دادخواهی عادلانه، اقتصاد شفاف و رقابتی، مسکن، مالکیت، اشتغال و کار شایسته، رفاه و تأمین اجتماعی، دسترسی و مشارکت فرهنگی، آموزش و پژوهش، محیط زیست سالم و توسعه پایدار و صلح، امنیت و اقتدار ملی مورد تاکید قرار گرفته است.


منبع: ایرنا


این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .