تبیان، دستیار زندگی
ساعت های هوشمند در حال خروج از دنیای لوکس شان هستند، سقوط قیمت های این دستگاه ها و تولید نمونه های ارزان قیمت این شرایط را فراهم کرده تا دیگر هر کس با 400 هزار تومان بتواند صاحب یک وسیله پوشیدنی شود. از طرف دیگر تلاش اندروید برای استانداردسازی این اکوسیست
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جهان روی مچ می چرخد

بهترین اپلیکیشن های ساعت های هوشمند

ساعت های هوشمند در حال خروج از دنیای لوکس‌شان هستند، سقوط قیمت های این دستگاه ها و تولید نمونه های ارزان قیمت این شرایط را فراهم کرده تا دیگر هر کس با 400 هزار تومان بتواند صاحب یک وسیله پوشیدنی شود. از طرف دیگر تلاش اندروید برای استانداردسازی این اکوسیستم و تولید سیستم عامل Android Wear سبب شد گسست و آشفتگی این وسایل پایان یابد و حتی با خرید ارزان ترین ساعت هم بتوان از تمام ویژگی ها و مزایای ساعت های لوکس بهره بود.

بخش دانش وزندگی تبیان
ساعت هوشمند

این استانداردسازی موجب شد نوشتن اپلیکیشن برای این دستگاه ها راحت تر شود و اکثر آپ ها یک نسخه اختصاصی هم برای اندرویدور طراحی کنند. حال با انبوهی از اپلیکیشن های ساعت مواجه هستیم که البته یافتن آنها هم چندان کار راحتی نیست.

نخستین کار برای استفاده از ساعت هوشمند راه اندازی آن است. برای همین باید ابتدا ساعت را به شارژ بزنید تا نزدیک به 40 درصد شارژ شود. بعد از آن لازم است اپلیکیشن Android Wear را روی گوشی نصب کنید. گزینه Pair withanew watch را در اپلیکیشن انتخاب کنید و از لیستی که پیش رویتان قرار می گیرد ساعت خود را بر گزینید بعد از این مدتی طول می کشد تا سیستم عامل ساعت به روزرسانی شود و در قسمت بعد هم باید منتظر بمانید تا نسخه اندرویدور اپلیکیشن های گوشی روی ساعت نصب شوند.

اگر این مراحل با موفقیت انجام شد ساعت شما آماده استفاده است.

تعدادی از اپلیکیشن ها به صورت پیش فرض روی ساعت نصب هستند و در حقیقت بخشی از ساعت به حساب می آیند. به عنوان مثال می توانید رویدادها و یادآوری هایتان را ببینید.

مهم ترین قابلیت ساعت های هوشمند این است که نوتیفیکیشن های گوشی را به سرعت به شما می رسانند.

نوتیفیکیشن ها در اندروید ور کارت هایی هستند که از بالا به پایین مرتب شده اند. بنابراین برای مشاهده نوتیفیکشن بعدی باید کارت پایین را به سمت بالا بکشید به راست کشیدن کارت باعث رد کردن نوتیفیکشن می شود. همچنین اگر هر کارت را به سمت چپ بکشید وارد اعمالی می شوید که می توان انجام داد. به عنوان مثال برای نوتیفیکشن های تلگرام اولین گزینه ارسال پاسخ است. با توجه به اینکه ابعاد ساعت بسیار کوچک است انتظار نداشته باشید این کار را با کیبورد انجام دهید. تنها راه ورودی اطلاعات به ساعت، استفاده از پیام صوتی و گوگل ویس است.

همین طور در اپلیکیشن های ارتباطی می توانید اموجی نیز ارسال کنید.

اگر به مراسمی دعوت شده اید می توانید در اپلیکیشن کلندر رفتن خود را تأیید کنید هر نوتیفکیشنی که به نظرتان اضافه می آید نیز می تواند از گزینه Blockapp  حذف شود.

اگر دست‌تان را روی ظاهر ساعت (صفحه اصلی) نگه دارید می‌توانید از لیست موجود Watchface‌های متفاوتی را برای ساعت انتخاب کنید. بعضی از واچ فیس‌ها ساده هستند، برخی هنگام خاموش بودن صفحه ظاهر خوبی دارند و بعضی ساعت شما را پر از اطلاعات ورزشی و داده های مختلف می کنند.

وقتی دو بار روی صفحه ساعت بزنید دستگاه از حالت آماده به کار خارج می شود. پس از این اگر صفحه را به سمت چپ بکشید وارد منوی برنامه ها می شوید و می توانید از لیست موجود اپلیکیشن های مختلف را بیابید و باز کنید. یک بار دیگر سوایپ کردن به سمت چپ شما را به لیست مخاطبان می رساند که می‌توانید با آن ها تماس بگیرید و اگر یک بار دیگر این کار را انجام  دهید میکروفن ساعت فعال می شود و می توانید مانند Google Now فرمان های صوتی خود را بیان کنید. علاوه بر کارهای عادی اپلیکیشن‌های زیادی هم مخصوص اندروید ور نوشته شده اند که کار شما را در استفاده از ساعت بسیار راحت می کنند.

بهترین اپلیکیشن های ساعت های هوشمند

IF

Iftttروش بسیار موثر و هیجان انگیزی برای متصل کردن سرویس های مختلف به یکدیگر دارد. در حقیقت بستری را فراهم می کند تا با ارسال خروجی یک سرویس به ورودی سرویس دیگر نتیجه مطلوب‌تان را بگیرید. Ifttt برای ساعت های هوشمند نیز علاوه بر اپلیکیشن سرویس های مختلفی را پشتیبانی می کند. محبوب ترین اپلت (در سرویس Ifttt به بسته سرویس های متصل به هم اپلت می گویند) اتصال دوربین به ساعت هوشمند است تا هر زمان که عکس گرفتید پیش نمایش آن را روی ساعت هوشمند مشاهده کنید. در سرویسی دیگر اگر فردا هوا بارانی باشد برایتان نوتیفیکیشن ارسال می شود. همچنین اگر به مکان خاصی رسیدید نقشه و موقعیت مکانی آنجا را برایتان ارسال می کند. البته اگر از لامپ های hue هم استفاده می کنید می توانید آنها را با یک لمس از روی ساعت تان خاموش و روشن کنید. یکی از اپلت های جالب سرویس Ifttt ساختن یک تماس تقلبی از طریق ساعت هوشمندتان است. پس اگر دنبال فرار کردن از موقعیتی هستید می توانید با این روش یک تماس ساختگی برای گوشی تان ارسال کنید. اگر نرموسنات های نست را هم در خانه نصب کرده اید با ساعت خودمان اتاق را تنظیم کنید.

Google Slides

مهم ترین قابلیت ساعت های هوشمند این است که نوتیفیکیشن های گوشی را به سرعت به شما می رسانند.نوتیفیکیشن ها در اندروید ور کارت هایی هستند که از بالا به پایین مرتب شده اند. بنابراین برای مشاهده نوتیفیکشن بعدی باید کارت پایین را به سمت بالا بکشید به راست کشیدن کارت باعث رد کردن نوتیفیکشن می شود

ساعت هوشمند یکی از وسایل جالبی است که برای ارائه می توان از آن کمک گرفت با این حساب نه نیازی دارید که گوشی تان را در دست بگیرید و نه اینکه یک کنترل از راه دور دائماً حواس شما را پرت کند. اگر اپلیکیشن گوگل اسلایدز را روی گوشی و تبلت خود نصب کرده باشید علاوه بر ویژگی های پرزنت از راه دور و ویرایش گروهی، می توانید هنگام ارائه از ساعت خود هم برای کنترل اسلاید ها استفاده کنید.در این صورت یک زمان سنج و تصویری از اسلاید بعدب روی نمایشگر ساعت نقش میبندد تا علاوه بر این که حواس تان به زمان است در اسلاید ها جلو وعقب بروید .البته این قابلیت تنها هنگام تماس تصویری و ارتباط با کروم کست به کار می آید.

Insta Weather for Android Wear

این برنامه به طور انحصاری برای ساعت‌های هوشمند طراحی شده و می تواند واچ فیس های اختصاصی را نیز در اختیارتان بگذارد تا همیشه و بدون رفتن به اپلیکیشن خاصی از آخرین وضعیت هوا با خبر شوید. در این آپ دو ترکیب مجزا برای نقشه ها وجود دارد و می توانید پیش بینی 24 ساعته به همراه دما و پیش بینی کمینه را روی نسخه های دیجیتال و آنالوگ مشاهده کنید. در صورتی که دوست ندارید از نمایه های آب و هوا روی ساعت هوشمند خود استفاد کنید می توانید در قالب یک برنامه مستقل هم روی اینستاوزر حساب کنید. این برنامه مستقل به تمام قابلیت های یاد شده تجهیز شده و مصرف کم باتری نیز از قابلیت های دیگر آن به شمار می رود.

Stellio

چه کسی حوصله دارد هنگام گوش دادن به موسیقی و برای بالا و پایین رفتن بین لیست آهنگ ها دائماً گوشی را از جیبش خارج کند و دوباره در جیب بگذارد. آپ استلیو نمایشگر ساعت شما را به یک پخش کننده موسیقی جمع و جور تبدیل می کند که راحت می توانید لیست پخش را ببینید و بین آهنگ ها جا به جا شوید. البته این تمام ماجرا نیست. این آپ از سه صفحه تشکیل شده است؛ صفحه سمت راست که سه دکمه پخش و جا به جایی را در اندازه بزرگ گذاشته و نام خواننده و آلبومی که پخش می شود را می نویسد. در صفحه سمت چپ هم می توانید آهنگ ها را مثلاً بر اساس آلبوم خواننده وژانر دسته بندی کنید یا بهتر از همه در پوشه های گوشی دنبال آنها بگردید.

Find myphone

خوبی ساعت این است که همیشه روی مچ شماست، پس هر وقت که گوشی خود را در خانه یا محل کار گم کردید یا به سرعت به آن نیاز داشتید کافی است یا باز کردن این قابلیت ساده آن رابه صدا در آورید.

Google translate

ترجمه زبانی به زبان دیگر هرگز تا این حد ساده نبوده است. حالا باید ساعت تان را به سمت فرد بگیرید. تا حرف هایش، برای گوگل ترنسلیت ارسال شود و ترجمه آن روی ساعت نقش ببندد. کارکرد آپ هم ساده است، یک دکمه آبی رنگ دارد که اگر آن را بزنید صدا ضبط می شود و در بالای آن می توانید زبان مبدأ و مقصد را انتخاب کنید.

ساعت هوشمند

Poweroftwo

بازی دیگری که احتمالاً می توان روی این نمایشگر کوچک انجام داد و حسابی شما را سرگرم می کند. بازی معروف 2048 است. این بازی فرآینده ساده ای دارد؛ اعداد از 2 شروع می شوند و با ترکیب آنها با هم به توان می رسند. این بازی را به راحتی می توانید روی ساعت هوشمند انجام دهید و وضعیت بازی هم ذخیره می شود تا در موقعیت های دیگر ادامه اش دهید.

Bubblecloud

اگر دوست دارید رابط کاربری اپل واچ را روی ساعت اندرویدی تان تجربه کنید حتماً این آپ را نصب کنید. این اپلیکشن که با سوایپ کردن از سمت چپ ظاهر می شود آیکون های آپ ها را در شکل دایره ای کنار هم قرار می دهد و در بعضی از آنها هم اطلاعاتی مانند درصد شارژ، ساعت میزان آنتن دهی گوشی و اتصال به وایرلس را می نویسد. البته مسلم است به خاطر نبود دکمه های فیزیکی نمی توان تجربه ای مشابه اندروید واچ داشت. این مساله به مدیریت آپ های ساعت هم کمک بسیاری می‌کند.

Audio recorder

کمی عجیب است اما ساعت های هوشمند مخصوصاً نسخه های با کیفیتی که میکروفن های خوبی دارند می توانند کار ریکوردر مخفی را انجام دهند. این آپ یکی از بهترین گزینه هاست که به شما کمک می کند به صورت مخفی و با یک تپ هر صدایی را ضبط کنید. پس از ضبط می توانید آنها را مستقیم به فضاهای ذخیره‌سازی ابری بفرستید.

Sleep

اسلیپ یکی از قدیمی ترین اپلیکیش های اندروید است. این اپلیکیشن به شما کمک می کند وضعیت خواب خود را اندازه بگیرید و این کار با استفاده از سنسورهای گوشی و اندازه گیری حرکت های بدن تان انجام می دهد. در صورتی که یک ساعت هوشمند هم داشته باشید می تواند با استفاده از سنسورهای ضربان قلب و حرکت دست شما این کار را بهتر انجام دهد. مزیت این کار این است که دیگر شارژ گوشی تان هم به سرعت تمام نمی شود. کافی است اپلیکیشن را باز کنید تا فرمانی به گوشی صادر کند و آپ روی گوشی فعال شود. صبح روز آینده که از خواب بیدار شوید می توانید گزارش کاملی از وضعیت خواب خود را روی گوشی مشاهده کنید.

WearReader

این برنامه به شما امکان خواهد داد. کتاب های مورد علاقه خود را روی مچ دست تان مطالعه کنید برای استفاده از این برنامه کافی است. ابتدا کتاب های مورد علاقه خود را روی دستگاه اندرویدتان آپلود و سپس آن را به ساعت هوشمندتان منتقل کنید. حتی قابلیت مطالعه در شب هنگام نیز برای این برنامه در نظر گرفته شده است. این برنامه می تواند کتاب هایی با پسوندهای epuh pdf Docx و فرصت های متنی را باز کند کتاب کلمه به کلمه نمایش داده می شود. برای همین ممکن است خواندن آن کمی دشوار باشد. با این حال در بخش تنظیمات می توانید سرعت پخش را تغییر دهید یا حالت شبانه را افعال کنید و در فصول مختلف کتاب حرکت کنید.

StoreforWear apps

احتمالاً برای مدیریت اپلیکیشن های ساعت هوشمند خود با مشکل مواجه شوید. زیرا بسیاری از اپلیکیشن‌های اندروید ور مخصوص این سیستم عامل هستند و در منوی دراور گوشی ظاهر نمی شوند اما روی گوشی هوشمند نصب می شوند و برای پاک کردن آنها حتماً باید به تنظیمات بروید و در بخش apps آنها را پیدا کنید با کمک این آپ نه تنها می توانید اپلیکیشن های ساعت تان را راحت تر حذف کنید بلکه برای نصب هم دسترسی راحت تری به آنها دارید چون آپ هایی وجود دارند که در موبایل کاربردی ندارند. اما در ساعت هوشمند از ضروریات محسوب می شوند. این اپلیکیشن با جست وجوی محدود در پلی اتسور تنها اپلیکیش هایی را که با پوشیدنی اندرویدی سازگارند، به شما پیشنهاد می کند.


منبع: پیوست ، ماهنامه اطلاع رسانی ، پژوهشی ، تحلیلی و فرهنگی شماره 41،امیرحسین حسینی پژوه