تبیان، دستیار زندگی
امروز شنبه برابر با چهارم دی 1395 هجری خورشیدی، بیست و چهارم ربیع الاول 1438 هجری قمری و بیست و چهارم دسامبر 2016 میلادی است. مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چهارم دی در آینه تاریخ معاصر ایران

امروز شنبه برابر با چهارم دی 1395 هجری خورشیدی، بیست و چهارم ربیع الاول 1438 هجری قمری و بیست و چهارم دسامبر 2016 میلادی است. مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

هومن بهلولی- روابط عمومی

تاریخ معاصر ایران

4 دی 1375

حسن پورصناعی هنرمند طراح، نقشه‏پرداز و قلم کار ایرانی در 85 سالگی درگذشت. پرده‏ها، کتیبه‏ها، خیمه‏ها، سجاده‏ها و مجالس بسیاری از این استاد توانا به جای مانده است.

4 دی 1366

تظاهرات بزرگ مسلمانان در حمایت از قیام اسلامی مردم فلسطین برگزار شد.

4 دی 1357

به دنبال تظاهرات گسترده دانش آموزان در تهران و تیراندازی پلیس ضد شورش به طرف آنان 12 تن از دانش آموزان کشته شدند.

4 دی 1357

تظاهرات مردمی علیه رژیم پهلوی در کرج، سقز و بابل به درگیری با نیروهای ضد شورش و کشته شدن تعدادی از تظاهر کنندگان منجر شد. خبرگزاری ها از حادثه این روز با عنوان تظاهرات خونین یاد کردند.

4 دی 1351

منوچهر بهنام به سمت سفیر کبیر ایران در امارات متحده عربی تعیین و معرفی شد.

4 دی 1347

محمدرضا پهلوی برای شرکت در کنفرانس سران کشورهای عضو پیمان نظامی سنتو به پاکستان رفت.

4 دی 1345

لایحه هفت ماده ای مربوط به توسعه و تکمیل امور دانشگاه تهران با طرح موضوع تشکیل و وظایف هیات امنای این دانشگاه، با هدف تأمین توسعه و پیشرفت فعالیت های علمی و تعیین تکلیف بودجه آن جهت تصویب به هیات دولت ارسال شد.

4 دی 1331

یک فروند هواپیمای کوچک که از شیراز عازم تهران بود، در منطقه یافت آباد سقوط کرد و 22 مسافر آن جان باختند.

4 دی 1321

حسین علاء مدیر کل وقت بانک ملی ایران، در کابینه قوام، وزیر دربار شد. او در دوره پهلوی مقام های سیاسی متعددی را بر عهده داشت.

4 دی 1317

طرح قانون تاسیس بانک رهنی ایران به مجلس شورای ملی ارایه شد. این بانک در 25 دی ماه 1317 هجری خورشیدی با مشارکت وزارت دارایی وقت و بانک ملی ایران با سرمایه 200 میلیون ریال به عنوان بانکی تخصصی در امر مسکن و ساختمان تأسیس شد.

4 دی 1306

آیت الله حاج آقا نورالله اصفهانی از علمای برجسته عصر مشروطیت درگذشت. وی در جریان قیام تنباکو فعالانه شرکت داشت و در زمینه مسایل اقتصادی نیز بر حمایت از تولیدات داخلی و تلاش برای استقلال اقتصادی کشور تاکید می ورزید و در جریان جنبش مشروطه و مهاجرت کبرا به جمع مهاجرین و متحصنین قم پیوست.

4 دی 1306

ابوالقاسم ناصرالملک، از سیاستمداران دوره قاجار که چهار سال نایب السلطنه احمدشاه قاجار بود، در 71 سالگی در تهران درگذشت. او در دوران فعالیت سیاسی خود علاوه بر نیابت سلطنت، پست هایی چون نخست وزیری، وزیر مالیه و نمایندگی مجلس را برعهده داشت.

4 دی 1302

هیات دولت نسبت به شرایط اقامت اتباع بیگانه در ایران با تصویب مصوبه ای در 12 ماده تصمیماتی گرفت. در ماده6 این مصوبه آمده است که اتباع خارجه پس از ورود به خاک ایران مکلفند ظرف 48 ساعت تذکره خود را در نظمیه محل توقف به ثبت برسانند و در ماده هفتم آمده است که مهمانخانه ها موظفند ورود مسافران تبعه خارجه را به اداره نظمیه گزارش دهند.

4 دی 1300

بیماری آبله در کشور افزایش یافت. با توجه به آنکه واکسن آبله در تهران وجود نداشت، با پیگیری امیراعلم رییس مجلس حفظ الصحه دولتی تا اندازه ای لوازم مورد نیاز فعالیت انستیتو پاستور فراهم شد و دکتر منار رییس انستیتو پاستور مشغول تهیه واکسن آبله و بعضی سرم های دیگر شد تا در شهرها و روستاها آبله کوبی ادامه یابد.

4 دی 1290

روزنامه ها از زخمی شدن والتر اسمارت کنسول جدید انگلیس در شیراز خبر دادند. او در حالی که عازم محل ماموریت خود بود در منطقه تنگ شاپور (در حوالی شهر کازرون) مورد حمله چند ناشناس قرار گرفت که در اثر این حادثه 2 تن از همراهان وی کشته و او با 2 تن دیگر مصدوم شدند.