تبیان، دستیار زندگی
دانشمندان بزرگ اسلامی اهل سنت به دور از هر گونه جناح بندی مختلف و بر اساس معیار حق و حق گرایی در مورد مسائل مختلف اظهار نظر می کنند. آنان بر اساس معیار حق، به اظهار آنچه حق است می پردازند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برتری مذهب جعفری به بیان اهل سنت

دانشمندان بزرگ اسلامی اهل سنت به دور از هر گونه جناح بندی مختلف و بر اساس معیار حق و حق گرایی در مورد مسائل مختلف اظهار نظر می کنند. آنان بر اساس معیار حق، به اظهار آنچه حق است می پردازند.

فرآوری: محمد باعزم - بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان
م

دانشمندان بزرگ اسلام از اهل سنت،جناح بندی های سیاسی مختلف را برای مخالفت با مذهب جعفری که پیرو دستور حقیقی رسول اکرم صلی الله علیه و آله هستند، دخیل نمی کنند. از این جهت در زمانی که نیاز به بیان و یا اعتراف حق و حقیقت باشد،آنان که تعلیم یافته مکتب اسلام هستند، بدون هیچ گونه تردیدی، اعتراف خویش را اعلان خواهند کرد.

اهل سنت در كنار كتاب و سنت و اجماع، قیاس، استحسان واجتهاد صحابه و... را نیز به عنوان یكی از منابع اصلی شناخت و تعیین احكام بر شمرده اند كه منظور از اجتهاد، عمل به رأی است. نزد شیعه و اهل بیت، قرآن و سنت دو منبع اساسی برای احكام الهی است و قیاس و عمل به رأی و اجتهاد جایگاهی ندارد. اهل بیت خود نیز حكمشان را مستند به قرآن و سنت رسول می كردند. به صورت كلی به اعتقاد شیعه امامیه , هیچ كس جز نبی اكرم (صلی الله علیه و آله ) حق تشریع , تفسیر و تبیین احكام الهی را ندارد. پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله ) از طریق اتصال به منبع غیب , از احكام الهی مطلع می شدند و مأمور به تبلیغ این احكام بودند. پس از پیامبر اسلام طبق نص و تصریح ایشان , ائمه (علیهم السلام) برای تبیین احكام الهی (و نه تشریع آن) منصوب شده اند. از جمله طبق حدیث مورد اتفاق جمیع فرق مسلمین : «انی تارك فیكم الثقلین كتاب الله و عترتی ما ان تمسكتم بها لن تضلوا ابدا ; دو شیء گرانبها میان شما باقی می گذارم : كتاب خدا و اهل بیتم , مادامی كه به این دو چنگ بزنید گمراه نخواهید شد».

اعلان برتری مذهب جعفری

در بیان آنچه که منسوب به امام صادق است و فقه جعفری نام دارد، اعتراف فقیه و عالم جهان تسنن، «استاد شیخ محمود شلتوت» رییس دانشگاه الازهر مصر است که با کمال صراحت فتوای جواز عمل به فقه جعفری را صادر و اعلام کرد که این فقه در بسیاری از موارد نسبت به فقه های دیگر برتری کامل دارد. در مجله رساله الاسلام شماره 3 سال 11، مقاله مفصلی راجع به فقه شیعه دارد که ضمن آن چنین می نویسد: «ان المذهب الجعفری المعروف بمذهب الشیعه الامامیه الاثنی عشریه، مذهب یجوز التعبد به شرعاً کسائر المذاهب اهل السنه».

دانشمندان بزرگ اسلامی اهل سنت به دور از هر گونه جناح بندی مختلف و بر اساس معیار حق و حق گرایی در مورد مسائل مختلف اظهار نظر می کنند. آنان بر اساس معیار حق، به اظهار آنچه حق است می پردازند.

(یعنی مذهب جعفری که معروف به مذهب شیعه دوازده امامی است. مذهبی است که جایز است شرعاً مثل سایر مذاهب اهل سنت از آن پیروی شود). این فتوای تاریخی به وسیله ی چنین عالمی که دارای مقام استادی و ریاست دانشگاهی چون الازهر بود، انقلاب عظیمی به پا نمود. استاد شلتوت نه تنها به همه اعتراضات پاسخ قانع کننده داد، بلکه طی مقالات دیگری اعلام داشت و چنین نظر داد: که فقیه منصف موارد بسیاری را در فقه شیعه می تواند پیدا کند که از حیث دلیل نسبت به پاره ای از اقوال اهل سنت قوت بیشتری داشته باشد، و ماهدفی جز به دست آوردن حکم صحیح اسلامی از فقه هر یک از مذاهب اسلامی نداریم، و فقط فقه شیعه از این جهت در صف اول قرار گرفته است. پس از بیان این حقیقت توسط مفتی دیار مصر مقرر شد که کرسی فقه شیعه در دانشگاه الازهر تأسیس و تدریس شود و برای این منظور، تفسیر «مجمع البیان» شیخ طبرسی، و «مختصر النافع» علامه حلی که در فقه شیعه است، چاپ و منتشر شود و از آن پس، مذاهب، پنج مذهب شد که در مقام تدریس، ادله همه مذاهب ذکر می شود، و دانشجو مختار است که حجت هر مذهبی که قویتر است بپذیرد. در شماره 3 و 4 سال 12 مجله «رساله الاسلام»، نقل می کند که «شیخ بزرگوار شلتوت» در پاسخ پرسش آقای «ابوالوفا معتمد کردستانی شافعی»، در رد آنهایی که گمان می کنند تقلید یکی از مذاهب اربعه واجب است، می گوید: که برای هر مسلمان این حق هست که ابتدا از هر یک از مذاهب اسلامی تقلید کند، و سپس حق دارد به هر مذهب دیگری از مذاهب اسلامی که بخواهد منتقل گردد، و معلوم است که اراده و نظر ما فقط منحصر به مذاهب اربعه اهل سنت نبوده است... و اما اینکه فتوا داده ایم که جایز است از مذهب شیعه جعفری پیروی شود این جایز بودن فقط مربوط به شیعه نیست، بلکه مسلمان سنی هم می تواند از مذهب شیعه جعفر پیروی کند.

به این ترتیب حقانیت مذهب جعفری که ادامه دهنده مسیر حقی بود که توسط نبی اکرم پایه گذاری شده بود،مشخص می گردد و دانشمندان محقق مسلمان به آن اذعان می کنند.


منابع:
1. کتاب امام صادق علیه السلام از دیدگاه مذاهب اهل سنت
2. سایت موسسه آموزشی و پژوهشی مذاهب اسلامی
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.