تبیان، دستیار زندگی
ششمین فستیوال «سی پرفورمنس، سی هنرمند، سی روز» این روزها در موزه هنرهای معاصر تهران با کیوریتوری امیر راد در حال برگزاری است. یکی از آثار اجرا شده در این رویداد، بوم صحنه یک رویداد اثر امین مظفری است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پرفورمنس و ویدیوپرفورمنس با ادای دِینی به بویس، کیج و پولاک

ششمین فستیوال «سی پرفورمنس، سی هنرمند، سی روز» این روزها در موزه هنرهای معاصر تهران با کیوریتوری امیر راد در حال برگزاری است. یکی از آثار اجرا شده در این رویداد، "بوم صحنه یک رویداد" اثر امین مظفری است.

فراوری- بخش هنری تبیان

پرفورمنس

ششمین فستیوال «سی پرفورمنس، سی هنرمند، سی روز» که این روزها در موزه هنرهای معاصر تهران با کیوریتوری امیر راد در حال برگزاری است بخش جدیدی به نام «ویدیو پرفورمنس» را هم پوشش می دهد که هفته آخر دی ماه این بخش در محل موزه هنرهای معاصر تهران برپا می شود و طی آن تعدادی از ویدیو پرفورمنس ها برای نخستین بار در این فستیوال به نمایش درمی آید.

«ویدئو پرفورمنس» یکی از مدیوم های معاصر است که به دلیل ویژگی های بیانی مورد توجه هنرمندان قرار گرفته است و برای نخستین بار در ایران معرفی می شود.

یکی از آثار به نمایش درآمده در این رویداد به امین مظفری تعلق داشت:

در میان گالری شماره 5 موزه هنرهای معاصر تهران، بوم بزرگی در ابعاد چهار در پنج متر باز شده بود و پرفورمری بر روی آن دراز کشیده بود که یک ماهی مرده از گردنش آویزان بود.بالای سر او نوازنده ویولنسلی نشسته بود که ساز می نواخت اما صدایی از سازش در نمی آمد. در برابر او یک قنداق بزرگ قرار داشت و مخاطب این تصاویر را در کنار یکدیگر مشاهده می کرد.

هنرمندی که بر روی بوم دراز کشیده بود چهار جمله را تکرار می کرد: من هنرمندم پس هستم. من هنرمندم پس نیستم. من هستم پس هنرمندم. من نیستم پس هنرمندم.

بعد از آن دو پرفورمر با دو سطل آبی وارد گالری شدند و با ریختن رنگ روی بوم به صورتی کنشی رنگ ها را بر روی بوم پخش کردند و در نهایت شکلی ایجاد شد.

پرفورمر از روی بوم بلند شده و دو فردی که با سطل وارد شده بودند گلدان بزرگی را به داخل آورده و در نهایت بوم را داخل گلدان گذاشتند.

پرفورمنس

علیرضا امین مظفری طراح این پرفورمنس  گفت: سعی کرده بودم به دلیل اینکه، اجرا در موزه هنرهای معاصر برگزار می شود در اجرای ام بر هنرهای تجسمی متمرکز شوم و با این کار به نوعی ادای دینی بکنم به هنرمندان پیشرویی که در هنر معاصر تاثیرات شگرفی به جای گذاشتند.

در این دوره از فستیوال «سی پرفورمنس، سی هنرمند، سی روز» هنرمندان هر روز ساعت 17 به اجرای یک پرفورمنس می پردازند که با محوریت رابطه مکان و فضا در پرفورمنس آرت برگزار می شود.

وی ادامه داد: ماهی مرده در این نمایش نمادی از آن اجرایی بود که یوزف بویس خرگوش مرده ای را بر گردن خود انداخته بود و راه می رفت و اعتقاد داشت که تنها آن خرگوش درک دارد از اثرش و یا شکل نقاشی کردن روی بوم ما را یاد جکسون پولاک می اندازد. یا ویولنسلی که از آن صدایی در نمی آید ما را یاد موسیقی سکوت جان کیج می اندازد و آن گلدان هم خود نمادی از یکی از هنرمندان معاصر است که در آخر کارهایش را در داخل گلدانی می ریخت و نابود می کرد.

امین مظفری گفت: جدای از این مسئله این پرفورمنس یک کانسپتی هم داشت و آن پرسش درمورد رابطه بین هنر، اثر و ماهیت هنرمند بود. من همواره این سوال را از خودم می پرسم که اگر هنر وجود نداشته باشد چیزی از من باقی خواهد ماند؟

پرفورمنس

در این دوره از فستیوال «سی پرفورمنس، سی هنرمند، سی روز» هنرمندان هر روز ساعت 17 به اجرای یک پرفورمنس می پردازند که با محوریت رابطه مکان و فضا در پرفورمنس آرت برگزار می شود. در این دوره هنرمندانی از بندرعباس، یزد و تبریز و همچنین هنرمندان ایرانی از انگلستان و کانادا نیز در کنار هنرمندان تهرانی حضور دارند.

ششمین فستیوال «سی پرفورمنس، سی هنرمند، سی روز» تا 30 دی ماه همه روزه به جز جمعه ها و شنبه ها، رأس ساعت 5 بعدازظهر در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می شود.


منابع: مهر/ هنرآنلاین