تبیان، دستیار زندگی
سعید اوچی گفت:در بسیاری از نقاشی های نمایشگاه گشت زمان به قصد نابودی تابلو جلو رفتم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کنش های روانی که بر روی بوم پاشیده می شوند

سعید اوچی گفت:در بسیاری از نقاشی های نمایشگاه "گشت زمان" به قصد نابودی تابلو جلو رفتم.

بخش هنری تبیان

سعید اوچی

سینا اوچی که نمایشگاه نقاشی هایش با عنوان "گشت زمان" این روزها در گالری مهروا برپاست به هنرآنلاین گفت: آثار این نمایشگاه همگی بدون پیش فرض هستند و در روند یک  کنش روانی اتفاقی شکل گرفته اند.

وی ادامه داد: برخورد من در این آثار یک روایت کاملا شخصی است و برخوردی احساسی با خود قضیه ای است که در دل آثار به تصویر کشیده شده است.

این هنرمند نقاش گفت: در بسیاری از این نقاشی ها رنگ هایی که بر روی بوم پاشیده شده صرفا به عنوان یک آبجکت از بین برنده به کار اضافه شده است؛ چرا که به قصد نابودی کار جلو رفتم و از لحاظ روانی متوجه یک سری حرکات و تکنیک هایی که اعمال می کردم، نبودم تا بتوانم این حرکات را کنترل کنم.

اوچی گفت: این کنش ها یک باره اتفاق می افتاد و قصد داشتم با این کنش ها همه خاطرات و گذشته ای که بر روی بوم به تصویر در می آمد را نابود کنم.

وی اظهار داشت: محوریت این آثار بر عدم وجود پرتره ها استوار بود تا زمانی که مخاطب می خواهد آن را به  مسئله ای ارجاع دهد، فضای ارجاعش محدود نشود و بتواند خودش را برای تحلیل بهتر آثار، جایگزین این پرتره ها کند.

این هنرمند نقاش گفت: از طرفی فضای روحی من در زمان کشیدن این نقاشی ها به گونه ای بود که توانایی پرداخت این فرم ها را نداشتم و به نظرم کشش پرداختن به این پرتره ها را نداشتم و در واقعیت نمی توانستم به این مسئله فکر کنم که درگیر فرم بشوم و بعد بخواهم فرم را از بین ببرم.

اوچی گفت: هر چند تمرکز خود را بر نقاشی های فیگوراتیو گذاشته ام اما در جریان خلق این آثار نمی توانستم آن گونه که باید به پرتره ها بپردازم و این در آثار محسوس است.

این هنرمند نقاش گفت: در این نقاشی ها محوریت آثار را زنی تشکیل می دهد که تصویر بُلد شده ای دارد و صد در صد این به اتفاقی که تجربه کرده ام بر می گردد. این فیگورها صد در صد بر می گردد به مادرم و مسئله او که به تازگی او را از دست داده ام.

وی افزود: گنگ بودن رنگ ها هم به این درونیات وابسته است. در واقع گنگ بودن خودم موجب گنگ بودن این رنگ ها شده است و من سعی کردم با پاشیدن رنگ فضاهای خالی را در این تابلوها پر کنم و در این فضاهای خالی جای خالی خاطراتم را بپوشانم.

اوچی گفت: در واقع فرار من از پذیرش این واقعیت و تجربه سختی که داشتم منجر به شکل گیری این آثار شد چرا که از لحاظ روانی هم احساس یک نوع بی ثباتی و بی هدفی می کردم و این تجربه مسئله بزرگی بود که منجر شد این احساس در میان آثار برجسته شود و من برای این که به سمت یک ثبات روانی حرکت کنم از رنگ های خاص استفاده کردم. در کل این تجربه به شدت عجیب و گنگ بود که از لحاظ روانی احساس می کردم.

وی گفت: با توجه به این احساس معنا و مفهوم نمی توانست در قالب فرم شکل بگیرد  و با پاشیدن رنگ و  و ضربات تند بود که این گنگی با هویت رنگ ها گره خورد.

این هنرمند نقاش گفت: یک نکته ای که از لحاظ ساختاری سعی کردم آن را از بین ببرم آن بود که در دل یک کنش احساسی به نوعی یک کنش روانی را به صورت غیر احساسی اجرا کردم که معمولا برای زیر سازی اثر از آن استفاده می شود که قصد من انهدام آن فضا بود و پاشیدن رنگ ها کاملا از بین برنده بود تا دوباره به فضای عادی که هستم و درک دوباره احساسات جدید که باید شکل بگیرد، حرکت کنم .

نمایشگاه نقاشی سینا اوجی با عنوان "گشت زمان " تا 6 دی در خیابان کریم خان زند، خیابان شهید عضدی (آبان جنوبی)، شماره 38 گالری مهروا ادامه دارد.


منبه: هنرآنلاین