تبیان، دستیار زندگی
آیین یازدهمین سالگرد درگذشت منوچهر آتشی، شاعر و مترجم فقید ایرانی برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

منوچهر آتشی متخلق ترین شاعر شعر نو

آیین یازدهمین سالگرد درگذشت منوچهر آتشی، شاعر و مترجم فقید ایرانی برگزار شد.

بخش ادبیات تبیان

منوچهر آتشی متخلق ترین شاعر شعر نو

ضیا موحد در آیین یازدهمین سالگرد درگذشت منوچهر آتشی، شاعر، مترجم و منتقد ادبی افزود: اشعار آتشی ناب و غزل های وی کاملا نو است.
وی ادامه داد: آتشی شعر را می نوشت و بلافاصله بدون ویرایش آن را منتشر می کرد. او بدون شعر قادر به زندگی نبود از این رو تعداد اشعار بالایی دارد.
این شاعر، آتشی را قوی ترین شاعر منطقه ای دانست که از قدرت تخیل بالا برخوردار بود.

 آتشی بجز شعر به چیزی نمی اندیشید
هرمز علی پور از دیگر شاعران معاصر نیز در این مراسم با قرائت شعری به نام «مرغ کهن» که در سال 68 آن را برای آتشی سروده بود، افزود: شعرهایم را مدیون استادی مرحوم آتشی هستم.
وی گفت: طی 40 سال ارتباط خانوادگی با این شاعر فقید فهمیدم که وی بجز شعر به چیزی دیگر نمی اندیشد.

شعرهای آتشی نیاز به نقد ادبی دارد
حافظ موسوی شاعر و نظریه پرداز نیز در این مراسم گفت: هر فرصتی که طی دو سه سال گذشته دست داد، درباره جنبه های گوناگون شعر آتشی صحبت کردم.
وی افزود: شعر وی دارای دشوارهایی است که خواننده را در برخی موارد پس می زند، از این رو شاید نیاز به نقد ادبی در این باره باشد.
موسوی همچنین درباره دوره های شعر آتشی و تعدادی از اشعار این چهره ماندگار ادبیات سخن گفت.
در این مراسم که با حضور برخی چهره های فرهنگی از جمله شاعران ادیبان در خانه هنرمندان برگزار شد پیمان سلطانی بر اساس شعری از منوچهر آتشی اثری موسیقایی ساخته خود را به همراه گروه خود برای علاقه مندان اجرا کرد و همچنین از دو کتاب تازه رونمایی شد.
کتاب «چه شکل های گوناگونی دارد عشق» (یادنامه  زنده یاد منوچهر آتشی) که به کوشش محمدجواد حق شناس تهیه و تدوین شده و بخش های مختلفی را دربرمی گیرد یکی از این آثار است که از سوی انتشارات داستان سرا چاپ و منتشر شده است.
کتاب دوم به نام «ارغوانی از بوسه» شامل گزیده ای از شعرهای منوچهر آتشی است که توسط دختر وی (شعله آتشی) انتخاب شده است.

زمینه های جغرافیایی شعر کهن یکنواخت است
کامیار عابدی ادیب و پژوهش گر نیز در این مراسم سخنرانی خود را با محوریت «منوچهر آتشی و مسأله  جغرافیا در شعر» ایراد کرد و گفت یکی از مشکلاتی که در شعر کهن فارسی وجود دارد این است که زمینه های جغرافیایی آن یکنواخت است.
وی ادامه داد: این مساله منجر به آن شده که تعداد شاعرانی که خطر کرده و از این یکنواختی عبور کرده اند اندک باشد زیرا نمی خواستند امکانات قافیه را از دست بدهند.

مشاهده تلفیق در شخصیت و اشعار زنده یاد آتشی
شاعر و داستان نویس در این مراسم بخشی از اشعار مرحوم آتشی را دکلمه کرد و سپس افزود: در شخصیت و اشعار وی تلفیقی دیده می شود و آن گذر از دشتستان و جنوب و حال و هوای سلحشورانه تاریخ و فرهنگ جنوب کشور است.
رشید کاکاوند ادامه داد: شاید همین تلفیق یکی از دلایل بی توجهی به مرحوم منوچهر آتشی باشد که به اشعار وی به اندازه پنج تن شعر فارسی توجه نشده است ، هر چند این ضعف آتشی به شمار نمی آید.
به گفته این مدرس دانشگاه ، اگر اشعار زنده یاد آتشی کمتر خوانده می شود دلیلش شرایط روزگار است.
محمدرضا عبدالملکیان یکی دیگر از شاعران معاصر نیز در این مراسم به نقل خاطره ای از آتشی پرداخت و اشعاری را به این منتقد ادبی و شاعر فقید معاصر تقدیم کرد.


منبع: ایرنا