تبیان، دستیار زندگی
یکم دی ماه آغاز عملیات قوچ سلطان در منطقه مریوان و ارتفاعات قوچ سلطان توسط سپاه، ارتش و پیش مرگان مسلمان کرد در سال 59 است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قوچ سلطان از تصرف تا آزادی

یکم دی ماه آغاز عملیات قوچ سلطان در منطقه مریوان و ارتفاعات قوچ سلطان توسط سپاه، ارتش و پیش مرگان مسلمان کرد در سال 59 است.

فرآوری-بخش فرهنگ پایداری تبیان
عملیات قوچ سلطان


قله قوچ سلطان یکی از ارتفاعات استراتژیک کردستان بود در اوایل جنگ به تصرف نیروهای بعثی صدام درآمد. در ادامه به روند تصرف و همچنین نحوه آزادی آن توسط سپاه، ارتش و پیش مرگان مسلمان کرد و همچنین نقش فرماندهی حاج «احمد متوسلیان» با کمتر از 200 نیرو پرداخته می شود.


قله قوچ سلطان

کوه قوچ سلطان در غرب مریوان و همچنین در نزدیکی مرز عراق واقع شده و همچنین بلندترین قله آن هم دو لبه توتمان است که 2105 متر ارتفاع دارد. ارتش عراق با اشغال آن ارتفاع بر دشت مریوان و همچنین جاده مریوان    باشماق مسلط شد و همچنین همه فعالیت های رزمندگان را در آن منطقه زیر نظر گرفت، ولی باید توجه داشت هنوز دشمن موقعیت خود را تثبیت نکرده بود که نیروهای خودی اراده و تصمیم راسخ گرفتند ارتفاع قوچ سلطان را آزاد کنند.
رزمندگان در اولین عملیات خود موفقیتی کسب نکردند، ولی باید توجه داشت در عملیات بعدی آن ارتفاع را آزاد کردند.


سپیده دم یلدا 59

اولین عملیات در سپیده دم اول دی 1359 انجام شد که نیروهای سپاه مریوان و همچنین تیپ مریوان از لشکر 28 ارتش، به قوچ سلطان و همچنین قلنجان حمله کردند. در پس نتیجه آن می شود که آن عملیات، 51 فرد یا شخص از نیروهای دشمن کشته و همچنین 60 فرد یا شخص مجروح شدند. همچنین، یک فرد یا شخص اسیر شد. نیروهای خودی نیز حداقل با 8 شهید به مواضع قبل از عملیات بازگشتند.

عطر آزادی در قوچ سلطان

یکی از افسران عراقی اسیرشده گفته است: «آن الله اکبری که شما می گفتید با آن دویدنتان، گفتیم لابد نیروی انبوهی از ارتفاع به پایین می آید، به همین خاطر خود را باخته و تسلیم شدیم».

در پی این اتفاق نیروهای تحت فرماندهی حاج احمد متوسلیان و شهید عبادت چند مرحله عملیات انجام دادند؛ که در اوایل سال 60 و طی یک عملیات متهورانه، منطقه از دشمن بعثی پس گرفته شد و سرگرد رسول عبادت فرمانده تیپ ارتش نیز در این عملیات به شهادت رسید. او اولین نفری بود که شجاعانه به سنگر آتشبار عراق هجوم برد و از اولین شهدای این عملیات بود. نیروهای اسلام الله اکبر گویان حمله اصلی را آغاز کردند.

یکی از افسران عراقی اسیرشده گفته است: «آن الله اکبری که شما می گفتید با آن دویدنتان، گفتیم لابد نیروی انبوهی از ارتفاع به پایین می آید، به همین خاطر خود را باخته و تسلیم شدیم».

در این عملیات نیروهایی کمتر از 200 نفر برای اولین بار در این منطقه به داخل خاک عراق نفوذ کردند. البته ناگفته نماند که فداکاری های خلبانان هوانیروز در ابتدای عملیات از مهم ترین دلایل پیروزی این عملیات بود.


تصرف کامل قوچ سلطان

به دنبال عملیات موفق منطقه جنوب و کسب موفقیت های نسبی، برای تصرف ارتفاع مذکور و تأمین محور مریوان    باشماق و ایجاد تحرک در نیروهای مستقر در منطقه شمالغرب و همچنین پاک سازی منطقه از وجود ضدانقلاب عملیات آفندی خیبر طرح ریزی شد و در تاریخ 5 خردادماه 1360 به اجرا درآمد. این عملیات به مدت 2 روز ادامه یافت و قرارگاه لشکر 28 پیاده کردستان از نیروی زمینی ارتش ایران آن را هدایت نمود. عملیات آفندی خیبر را می توان جزء موفق ترین عملیات ها تا این تاریخ محسوب کرد. نتایج به دست آمده به خوبی این مطلب را نشان می دهد.
نتیجه:
- حدود یک صد کیلومترمربع از خاک میهن اسلامی آزاد شد و ارتفاعات حساس «گود خزینه» و «قوچ سلطان» تصرف شد و محور مریوان    باشماق تأمین شد.
   1200 نفر از پرسنل دشمن کشته و زخمی شده و یک صد نفر نیز به اسارت درآمدند.
   یک گردان از تیپ 16 گارد مرزی و یک گروهان نیروی مخصوص تا 80 درصد منهدم شد.
   2 فروند هواپیما به همراه 9 فروند بالگرد، 10 دستگاه تانک و نفربر منهدم و تعداد قابل توجهی خودرو و اسلحه و مهمات منهدم شد.
   مقادیر زیادی از تجهیزات و وسایل دشمن به غنیمت گرفته شد.
گفتنی است که ارتفاعات قوچ سلطان مسیر عملیات های والفجر 4، والفجر 9 و بیت المقدس 5 بوده است.


منابع: یاران رضا/راهیان نور/مشرق/صاحب الزمان/پیش مرگ روح الله