تبیان، دستیار زندگی
با نزدیک شدن دی ماه، بیشتر دانش آموزان کنکوری، یک دغدغه مهم پیدا می کنند و آن نگرانی هم این است که چطور با پیش آمدن زمان امتحانات، هم برای کنکور و هم برای امتحانات پایان ترم درس بخوانند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در دی ماه چگونه درس بخوانیم؟ بخش دوم

با نزدیک شدن دی ماه، بیشتر دانش آموزان کنکوری، یک دغدغه مهم پیدا می کنند و آن نگرانی هم این است که چطور با پیش آمدن زمان امتحانات، هم برای کنکور و هم برای امتحانات پایان ترم درس بخوانند.

در دی ماه چگونه درس بخوانیم؟ بخش دوم


زمانی این نگرانی برای گروهی از دانش آموزان کنکوری بیشتر می شود که آنها می بینند داوطلبان پشت کنکوری، بدون داشتن چنین مسأله ای با خیال راحت و آرامش بیشتر، فقط در حال مطالعه برای کنکور هستند و لازم نیست كه برنامه خود را میان مطالعه دروس امتحانی و کنکور تقسیم کنند یا برای مطالعه به این صورت سردر گم شوند. علاوه بر برنامه ریزی خوب و قوی، یکی دیگر از مشکلات و مسائلی که دانش آموزان با آن مواجه هستند، این است که نم یدانند در ایام امتحانات پایان ترم، به چه شیوه ای (تستی یا تشریحی) درس بخوانند یا اینکه بعد از مطالعه، چگونه به صورت تستی کار کنند.

 خلّق باشید
یکی از دلایلی که بسیاری از دانش آموزان فکر می کنند مطالعه در ایام امتحان، کمکی به کنکور آنها نمی کند، این است که مطالعه دروس را صرفاً برای پاسخ دادن به سؤالات و به اصطلاح به صورت شب امتحانی انجام می دهند. این موضوع باعث می شود تا بخش زیادی از مطالب، فراموش شده و در کنکور مورد استفاده قرار نگیرد؛ اما در این میان، داوطلبانی نیز هستند که با خلّقیت، از این لحظات به نحو احسن استفاده می کنند. شما هم سعی کنید خلّق باشید؛ مثلاً در زمان امتحانات، درس های امتحانی را که در پیش دارید محور اصلی قرار دهید و بیشتر به آنها بپردازید، اما بخشی را هم، با توجه به شرایط خود در برنامه، به تست زدن درس ها یا مطالعه دروس پایه در حد امکان اختصاص دهید؛ البته به خاطر داشته باشید که برای خلّق بودن، ابتدا باید استراتژی ها مشخص شود و شما بتوانید بعضی از تصمیم ها را برای خودتان بگیرید؛ ضمناً این نكته هم مهم است که بدانید شرایط شما در آن درس چگونه است و چقدر وقت دارید و چه کارهایی را برای موفقیت در امتحان آن درس باید انجام دهید. وقتی به همه این سؤالات پاسخ دادید، می توانید زمانی را هم به کارهای مطالعاتی غیر امتحان اختصاص دهید.
 جای تست در دوره امتحانات
بسیاری از داوطلبان، هنگام مطالعه هر مبحث یا درس یا در پایان هفته یا در زمان مرور یک درس، بخشی از وقت و زمان مطالعه را به تست زنی اختصاص می دهند. با توجه به اینکه امتحانات، بیشتر به صورت تشریحی برگزار می شود، این سؤال برای بیشتر داوطلبان به وجود می آید که اگر مطالعه دروس در این دوره به موفقیت ما در کنکور کمک می کند، پس جای تست زنی در این زمان کجاست.
باید اشاره کرد که تست زنی در مباحثی از دروس که در امتحان می آید به شما کمک می کند تا از طرفی، خود را به شیوه کنکوری هم بسنجید، و از طرف دیگر، از مطالعه مجدد آن مباحث تا حد زیادی بی نیاز شوید. بهترین کار در این دوره، مطالعه درس های
امتحانی و حل تعدادی تست پس از مطالعه مباحث هر درس، مطالعه کتاب، جزوه و حل مسائل تشریحی است.
در دی ماه چگونه درس بخوانیم؟ بخش دوم از وقتتان به صورت بهینه استفاده کنید
در این روزها، شما عزیزان، فرصت مطالعه زیادی به واسطه تعطیلات ایام امتحانات پایان ترم دارید و با توجه به این فرصت خیلی خوب، می توانید چالش ها و مشکلاتی را که درس های امتحانی داشته اید اصلاح کنید. اگر بر این مباحث تسلطّ دارید، می توانید با احتیاط، دروس پایه را نیز درس به درس در برنامه خود قرار دهید؛ البته پیشنهاد می شود که دروس پایه مرتبط در کنار درس های امتحانی مطالعه شود تا باعث یادگیری بهتر مطالب گردد؛ به عنوان مثال، در درس فیزیک، مبحث سینماتیک با هم مطالعه شود؛ در ضمن، دانش آموزان می توانند مرور دروس پایه غیر مرتبط را هم در صورت داشتن وقت و نیاز به مطالعه در مواقع خستگی به عنوان زنگ تفریح در برنامه خود داشته باشند.
در دی ماه چگونه درس بخوانیم؟ بخش دوم دی ماه و پیش خرید رتبه ها
با توجه به اینکه در حال حاضر، معدل کل در کنکور دارای ضریب تأثیر است، بنابراین، نحوه مطالعه شما و نمره ای که در هر درس در امتحان می گیرید به نوعی در رتبه کنکور شما هم مؤثر است؛ پس شما عزیزان، نه تنها نباید به امتحانات به چشم یک مزاحم برای مطالعه کنکوری خود نگاه کنید، بلکه باید به عنوان یک فرصت، تا جایی که امکان دارد، از این شرایط برای بهتر کردن معدل خود و به طور ضمنی رتبه تان در کنکور بهره بگیرید.
در دی ماه چگونه درس بخوانیم؟ بخش دوم پدر و مادرها! شرایط را درک کنید
پدر و مادرهای عزیز! حتماً باید توجه داشته باشید که دانش آموزان کنکوری برای موفقیت در امتحانات و کنکور در شرایط خاصی هستند و ممکن است كه استرس و اضطراب ناشی از امتحانات و کنکور در این دوره، فشار دو چندانی را به فرزند کنکوری شما وارد
کند؛ پس سعی کنید كه او را درک کرده و در هر فرصتی با امید دادن و دلگرمی بخشیدن به وی، برای هر چه بهتر طی شدن این مرحله، به او کمک و یاری رسانید. در پایان، توجه همه شما عزیزان را به نکات زیر نیز جلب می كنیم:
1.  تشابه سؤال های کنکوری با کتاب درسی را مورد نظر قرار دهید.
2. پتانسیل سؤال های کتاب درسی و مفاهیم آن را برای طرح تست، با دقت بررسی کنید.
3. تست ها را بدون در نظر گرفتن گزینه ها و به عنوان سؤال تشریحی حل کنید.
4. فراموش نکنید که مرز بین تست و سؤال تشریحی، در سال های اخیر کم رنگ شده است؛ بنابراین، مطمئن باشید بسیاری از مطالبی که در ایام امتحانات دی ماه مطالعه می کنید، سهم قابل توجهی در بودجه بندی سؤالات آزمون سراسری دارند؛ پس فرصت طلایی مطالعه آنها را از دست ندهید.
5. درصد قابل توجهی از سؤالات کنکور، از متن، مثال، تمرین، پرسش، فعالیت و تصاویر کتاب درسی است؛ بنابراین، لازم است كه در همه موارد کتاب درسی تمرکز کنید.
6. در هنگام مطالعه برای امتحان، اولویت با تسلّط پیدا كردن بر مطالب تشریحی است. اگر بر مطالب مفهومی و تشریحی تسلط داشته باشید، می توانید به تست ها پاسخ دهید؛ اما عکس این قضیه اشتباه است.

بخش یادگیری سایت تبیان