تبیان، دستیار زندگی
میلاد عرفان پور معتقد است: ممكن است یك شعر عاشقانه در قالب شعر انقلاب اسلامی باشد و در عین حال شعری سیاسی نباشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شعر انقلاب موضع دارد، نه موضوع

میلاد عرفان پور معتقد است: ممكن است یك شعر عاشقانه در قالب شعر انقلاب اسلامی باشد و در عین حال شعری سیاسی نباشد.

بخش ادبیات تبیان

شعر انقلاب موضع دارد، نه موضوع

میلاد عرفان پور، شاعر، بیان اینكه شعر انقلاب در یك موضوع خاص متوقف و محدود نیست، اظهار كرد: شعر انقلاب، در محدوده گفتمانی انقلاب اسلامی كه از عشق تا حماسه و از جامعه تا سیاست را در بر می گیرد، گسترده است. در همه این موضوعات شعری كه رنگ و بوی گفتمانی انقلاب اسلامی را داشته باشد، شعر انقلاب است.

وی ادامه داد: شعر انقلاب هیچ محدودیت موضوعی ندارد، بلكه محدودیت موضعی و رویكرد دارد. از لحاظ رویكردی ممكن است یك شعر عاشقانه در قالب شعر انقلاب اسلامی باشد و در عین حال شعری سیاسی نباشد.

این شاعر با تاكید بر اینكه مخاطبان شعر انقلاب بر اساس موضوع دسته بندی نمی شوند، عنوان كرد: شعر انقلاب، شعری است كه با رویكرد و گفتمان خود تعریف می شود. مخاطبان شعر انقلاب هم می توانند علاقه مند به انقلاب اسلامی باشند و هم مخالف انقلاب باشند، اما شعر انقلاب را بخوانند و حرف شاعر انقلاب را بشنوند.

عرفان پور همچنین گفت: شعر بعد از انقلاب اسلامی با تحول مذهبی و فرهنگی كه با پیروزی انقلاب اسلامی ایجاد شد، با توجه به همین مبانی ایدئولوژیك و مذهبی پایه های خود را شكل داد. در حوزه ساختار و ساخت شعر نیز اتفاقاتی رخ داد؛ درست است كه گروهی از شاعران به قالب های سنتی اقبال نشان دادند؛ اما در عین حال اقبال به قالب های نو مثل نیمایی و سپید را در شعر انقلاب می بینیم. از همان دوران آغازین انقلاب اسلامی برخی قالب ها مانند رباعی و مثنوی كه كم رنگ شده بودند، احیا شدند. در كنار این قالب ها كه با توجه به رویكرد شعر سنتی احیا شدند، می بینیم كه شعر نیمایی هم فضای دیگری در شعر انقلاب اسلامی پیدا كرد و با محتوای دیگر و رویكرد نظری و گفتمانی دیگری، شعر نیمایی هم با همت شاعرانی مانند قیصر امین پور و سید حسن حسینی احیا شد و این شاعران نامدار بودند كه زیرساخت های شعر انقلاب اسلامی را پایه گذاری كردند.

شاعر مجموعه «درباره تو» با اشاره به اینكه قالب هایی مانند غزل مثنوی در دوران انقلاب اسلامی به وجود آمده است، تصریح كرد: شعر انقلاب اسلامی معیارها و شاخص هایی دارد كه سبك شعر انقلاب را می توان بر اساس آن سنجید. البته این موضوعات مفصل است و شرح آن احتیاج به زمان و پژوهش بیشتری دارد. اما در حوزه محتوایی توجه به حماسه در كنار عاطفه و عشق یا سیاست، همه دست به دست هم داده در شعر شاعران انقلاب اسلامی دیده می شود. شاعران انقلاب در كنار شعر حماسی و سیاسی گفتن، شعر عاشقانه دارند. زندگی گاهی شامل دغدغه های اجتماعی و سیاسی است و گستره زندگی در شعر انقلاب اسلامی به وفور و به وضوح دیده می شود. مشخصه و ویژگی های سبك شعری انقلاب اسلامی باید طی بررسی و پژوهش های دقیق پیاده سازی و ارائه شود و امیدوارم هر چه زودتر این اتفاق رخ دهد.

عرفان پور درباره جذب مخاطبان امروزی توسط شاعران انقلاب اسلامی، گفت: نخست باید به این نكته تاكید كنم كه لزومی ندارد هر شاعری و هر شعری مخاطب میلیونی داشته باشد. برخی شاعران انقلاب اسلامی هم هستند كه مخاطبان عمومی و مردمی ندارند. این ها در واقع شاعر شاعران هستند. یعنی شاعران دیگر، آثار این افراد را می خوانند و با توجه به چیزهایی كه آموخته اند، با زبان نرم تر و سهل تری، پیام ها را به مردم منتقل می كنند.

وی اظهار داشت: شاعرانی كه به مخاطبان حداكثری نیاز دارند، قطعا باید به دغدغه های مردم و آن چیزی كه مردم در زیست روزمره خود می بینند، نزدیك تر شود، مردم به آن دسته از شاعران توجه بیشتری نشان می دهند. آن دسته از شاعرانی كه مفاهیم و الهامات شعری خود را از جایی می گیرند كه مردم چندان به آن توجه ندارند، اقبال مخاطبان را هم نمی توانند جذب كنند.

حوزه هنری انقلاب اسلامی به منظور پاسداشت و ارتقای دستاوردهای شعر انقلاب و همچنین كشف استعدادهای برتر، ششمین جشنواره شعر انقلاب را در دو قالب شعر نو و كهن دی ماه 1395 در استان فارس برگزار می كند.


منبع: حوزه هنری