تبیان، دستیار زندگی
سامسونگ قرارداد خود را برای تولید باتری گوشی های پرچمدار را با کمپانی های مربوطه لغو کرده است و قصد دارد تا تولید باتری پرچمدار جدیدش یعنی گلکسی نوت ۸ را به رقیب خود ال جی واگذار کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرانجام انفجار باتری ها

باتری گلکسی نوت ٨ به ال جی سپرده می شود...

سامسونگ قرارداد خود را برای تولید باتری گوشی‌های پرچمدار را با کمپانی‌های مربوطه لغو کرده است و قصد دارد تا تولید باتری پرچمدار جدیدش یعنی گلکسی نوت ۸ را به رقیب خود ال‌جی واگذار کند.

فرآوری: سید محمد  امین سعادت- بخش دانش و زندگی تبیان

سامسونگ

طبق اخباری که از کره به گوش می‌رسد، سامسونگ الکترونیک قصد دارد تا تولید باتری گوشی‌های هوشمندش را به کمپانی ال‌جی کمیکال (LG Chemical) بسپارد. به نظر می‌رسد این امر برای اولین بار در سال آینده برای گلکسی نوت ۸ رخ دهد. سامسونگ ادعا می‌کند از زمانی که فاجعه گلکسی نوت ۷ رخ داده، به دنبال مذاکره با تولیدکنندگان باتری بوده‌ است. همچنین گفته می‌شود که آن‌ها با دومین تولیدکننده باتری گوشی گلکسی نوت ۷ یعنی کمپانی چینی ATL‌، در حال مذاکره هستند. با این حال سامسونگ از مذاکره با بخش تولید کننده باتری شرکت ال‌جی نیز خبر داده است.

یکی از منابع آگاه اینگونه عنوان می‌کند:
"اگرچه مذاکرات سامسونگ با ال‌جی هنوز به پایان نرسیده، اما به احتمال فراوان این دو شرکت با یکدیگر قرارداد همکاری امضا خواهند کرد."


با توجه با اینکه فرآیند طراحی، تست و تولید باتری‌ها به زمان زیادی نیاز دارد، منابع خبری از آغاز فرآیند تولید باتری گلکسی نوت ۸ توسط ال‌جی کمیکال خبر می‌دهند. اگرچه سامسونگ برای تولید قطعات مورد نیازش تاکنون به ال‌جی تکیه نکرده است، با این وجود قصد دارد پس از فاجعه نوت ۷ در تولیدکنندگان محصولاتش تنوعی ایجاد کند. گفته می‌شود سامسونگ پنل LCD‌های تولیدی خود را نیز به LG Display سپرده است چرا که شارپ عنوان کرده که دیگر پنل‌های LCD سامسونگ را تولید نمی‌کند.

اما علت انفجار باتری ها چه بود ؟!


اخیرا سامسونگ بیانیه ای رسمی را در این رابطه منتشر کرده که در آن اینطور آمده: ما براساس بررسی هایمان اینطور دریافته ایم که پیل باتری این موبایل مشکل دارد. در واقع گرمای بیش از حد ناشی از برخورد آنود با کاتد بوده که به بروز این مشکل انجامیده و این مساله خطایی بسیار نادر است که می تواند در پروسه تولید رخ دهد.

تکنولوژی باتری مورد استفاده درون دستگاه های موبایل مدت هاست که نیازمند تحولی اساسی است اما متاسفانه تغییر چندانی در آن روی نداده. از طرفی آنطور که متخصصان امر می گویند، هرگونه باتری لیتیومی- یونی به خاطر مواد شیمیایی به خدمت گرفته شده درونش امکان انفجار دارد.

برای مثال، لیتیوم از نظر الکتروشیمیایی پتانسیل های بالایی دارد و به همین خاطر است که در باتری های ظرفیت بالا به عنوان آنود به خدمت گرفته می شود. از سوی دیگر، این ماده به شدت کنش پذیر بوده و مستعد از دست دادن حرارت است.

گرم شدن بیش از اندازه یک باتری معیوب باعث باز شدن پیل ها می گردد و با انجام یک سری واکنش های شیمیایی سلسه وار پیل های دیگر نیز دستخوش چنین تغییری می گردند. به این تغییر فرار حرارتی می گویند و علت اصلی انفجار برخی باتری ها هم در اصل همین است. اما نقص اصلی که باعث فرار حرارت می شود می تواند از یک اتصال کوتاه ساده یا حتی نقص در طراحی ریشه گرفته باشد.

ظاهرا برخی باتری های به خدمت گرفته شده درون نوت 7 دچار نوعی خطا در فرایند تولید هستند و به همین خاطر عقلانی است که این شرکت هرچه سریع تر آنها را تعویض نماید.


منبع: آی تی رسان/ دیجیاتو