تبیان، دستیار زندگی
برگزاری نشست سه جانبه مسکو با حضور مقام های ایران، روسیه و ترکیه، نشان از ورود بحران سوریه به مرحله ای تازه دارد و گویای تلاش بازیگران اصلی بحران برای مدیریت تحولات در دوره پس از آزادسازی حلب است. این در حالی است که دشمنان سوریه به دنبال بر هم زدن این تلا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نشست سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه

برگزاری نشست سه جانبه مسکو با حضور مقام های ایران، روسیه و ترکیه، نشان از ورود بحران سوریه به مرحله ای تازه دارد و گویای تلاش بازیگران اصلی بحران برای مدیریت تحولات در دوره پس از آزادسازی حلب است. این در حالی است که دشمنان سوریه به دنبال بر هم زدن این تلاش ها با بهره جویی از تمام ابزارهای ممکن اند.

بخش سیاست تبیان

نشست سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه،آنکارا،سوریه،بحران سوریه،حلب،دمشق،تحولات منطقه،آزاد سازی حلب

نشست سه جانبه بین ایران، ترکیه و روسیه به منظور بحث و رایزنی درباره بحران سوریه، امروز در مسکو برگزار می شود؛ نشستی که همزمان با آن، ترور سفیر روسیه در ترکیه و برخی تحریکات علیه روابط دوجانبه و سه جانبه تهران، مسکو و آنکارا نشان از هراس بحران سازان سوریه از همگامی سه کشور دارد.
در چارچوب نشست مسکو، وزیران امور خارجه و دفاع سه کشور حضور دارند و با یکدیگر به تبادل نظر می پردازند. گردهمایی مقام های سه کشور در حالی صورت می گیرد که در ماه های اخیر 2 نشست مهم دیگر در مورد بحران سوریه و به منظور یافتن راه حل سیاسی برای آن در لوزان و مسکو برگزار شده بود.
حدود 2 ماه پیش (بیست و چهارم مهرماه) نشست لوزان با حضور وزیران امور خارجه روسیه، آمریکا، ترکیه، عربستان، قطر، عراق، مصر و همچنین «استفان دیمیستورا» نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در امور سوریه به همراه «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در سوییس برگزار شد؛ نشستی که انجام آن بدون نتیجه ای مشخص حاکی از عمق اختلاف نظرها و تشتت آرا در جبهه مخالفان دولت دمشق داشت.

برگزاری نشست مسکو حاکی از در دست داشتن ابتکار عمل از جانب حامیان دولت سوریه است چرا که توانسته اند خط تماسی را با دولتی ایجاد کنند که سال ها در صف مخالفان دولت سوریه پیشگام بوده است.

در برابر ناهمسازی مخالفان دولت دمشق، نشست سه جانبه مسکو با حضور وزیران امور خارجه، ایران، روسیه و سوریه هفتم آبان ماه برگزار شد؛ رخدادی که کفه ترازو را به نفع محور حامیان دولت سوریه سنگین تر کرد و سطح بالای انسجام در این جبهه را به نمایش گذاشت. از دید برخی ناظران همین هماهنگی های دیپلماتیک و همچنین همکاری های میدانی به آزادسازی شهر حلب انجامید.
حلب، دومین شهر مهم سوریه که بیش از چهار سال در تصرف افراطی های مسلح بود، در نبرد سرنوشت سازی که به مادر جنگ ها شهرت داشت، آزاد و حال پس از آزاد سازی این شهر ادامه روند مبارزه با تروریسم در سوریه وارد مرحله جدیدی شده است. پس از این رخداد مهم و سرنوشت ساز، برگزاری نشست امروز صف بندی های تازه در جبهه مخالفان دولت دمشق و تعمیق همکاری های سیاسی و میدانی در جبهه حامیان سوریه را آشکار می سازد.
در این پیوند، برخی تحلیلگران می گویند سیاست های ترکیه پس از کودتای نافرجام بیست و پنجم تیرماه سال جاری، به نوعی دستخوش تغییراتی شده است. مواضع آنکارا پس از تنش زدایی در روابط با مسکو، به نحو محسوسی در قبال بحران سوریه تغییر کرده است. به نظر می رسد مقام های ترکیه پس از آنکه بازتاب عملکرد نادرست خود را که نتیجه ی بازی در زمین سعودی ها و همسویی با مواضع تندروانه در منطقه بود، درعرصه داخلی و خارجی لمس کردند و در صدد برآمدند که بازی عقلایی را در پیش گیرند.
بحران سوریه به ششمین سال خود نزدیک می شود. کشته و آواره شدن شمار بالایی از مردم این کشور نشانگر این واقعیت است که بحران پیچیده و چندلایه سوریه تنها از راه گفت وگو به سرانجام خواهد رسید و نظامی گری تنها شرایط را پیچیده تر و سطح خشونت را عمیق تر می کند. برگزاری نشست مسکو حاکی از در دست داشتن ابتکار عمل از جانب حامیان دولت سوریه است چرا که توانسته اند خط تماسی را با دولتی ایجاد کنند که سال ها در صف مخالفان دولت سوریه پیشگام بوده است. بدون شک این سطح از همپیوندی ها در صیانت از دستاوردهای عرصه میدانی نیز تاثیرگذاری آشکاری دارد. همچنین، همسازی در این جبهه، درست نقطه مقابل ساز ناکوک و ناهماهنگ جبهه مخالفان دولت سوریه است.
اکنون هدف اصلی نشست مسکو مبارزه موثر با تروریسم و تلاش برای تعیین سرنوشت مردم سوریه به دست خود آنان است. سیر تحولات البته دورنمای دستیابی به این هدف را امیدوارکننده تر ساخته وحتی دولت هایی که در عمل مخالف دولت قانونی و منتخب سوریه اند کمتر صحبت از براندازی به میان می آورند و به نظر می رسد موضوع مقابله با تکثیر تروریست ها در منطقه در اولویت قرار گرفته است.


منبع : خبرگزاری ایرنا