تبیان، دستیار زندگی
امکانات موجود در هتل ها و سطح کیفیت آن ها معیار مهمی برای انتخاب و سنجش یک هتل در سفر به حساب می آید. برهمین اساس، درجه هتل ها بسته به سرویس ها و تسهیلاتی که به مسافرانشان ارائه می دهند مشخص می گردد. این درجه بندی با تعداد « ستاره » مشخص می شود، به این م
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در باره ستاره های هتل چه می دانید؟

امکانات موجود در هتل‌ها و سطح کیفیت آن‌ها معیار مهمی برای انتخاب و سنجش  یک هتل در سفر به حساب می‌آید. برهمین اساس، درجه هتل‌ها بسته به سرویس‌ها و تسهیلاتی که به مسافرانشان ارائه می‌دهند مشخص می‌گردد. این درجه‌بندی با تعداد « ستاره » مشخص می‌شود، به این معنی که هرچه ستاره های هتل بیشتر باشد، شرایط رفاهی مطلوب‌تری ارائه می‌گردد.

بخش گردشگری تبیان
هتل

حداقل شرایط لازم برای درجه بندی یک هتل  در یکی از سطوح درجات دارابودن سطحی از خدمات و تسهیلات است که می بایست به میهمان ارائه شود.

حداقل سطح کیفی در قسمت‌های مختلف هتل :

- حداقل دارای ۸ اتاق‌خواب

- درصد اتاق‌خواب‌ها با حمام یا تسهیلات خصوصی

- وجود محلی برای صبحانه خوری

- وجود سیستم سرمایش و گرمایش قابل کنترل در اتاق‌خواب‌ها

بر اساس استانداردی که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تعیین کرده است، شرایط کلی که در انتخاب یک هتل‌ مورد بررسی قرار می‌گیرد عبارتند از :

خدمات و پذیرش مهمان:

لازم است کارکنان قسمت پذیرش در ابتدای ورود هتل ضمن داشتن آگاهی و تسلط کافی به روی وظایفشان، آمادگی لازم برای پذیرایی از مهمانان در طول روز و شب را داشته باشند. کارکنان این بخش باید اطلاعات دقیق و روشنی درباره قیمت‌های مربوط به رزرو اتاق‌ها، خدمات، ساعات کار، رویدادها و قوانین هتل به مهمانان ارائه دهند.

کارکنان هتل به‌تناسب درجه‌ی هتل باید حداکثر کیفیت را در کمک به جابه‌جایی وسایل مسافران داشته باشند.

کیفیت اتاق‌خواب‌ها:

به‌طورکلی کیفیت اتاق‌خواب‌ها، نورپردازی، سیستم تهویه، وسایل اتاق اعم از: تخت خواب، تشک، مبلمان، کمد و… به همراه چیدمان آن‌ها نقش مهمی در آسایش مسافران دارد. اتاق‌خواب‌ها باید ازلحاظ اندازه و شکل و شمایل استانداردهای لازم را داشته باشند. وسایل اتاق نباید باعث آزرده‌خاطری میهمانان شود.

استفاده کردن از وسایل باکیفیت، مرغوب و سالم در هر هتلی ضروری است. استفاده از وسایل لوکس، با کیفیت برتر و تزئینات زیبا نشان دهنده سطح بالای یک هتل است.

خدمات عمومی اتاق:

این خدمات شامل ارائه خدمات غذا در اتاق، سرویس بیدار شدن میهمان در صبح و… است که با بالا رفتن درجات هتل این خدمات با کیفیت بهتری ارائه می‌شوند.

پاکیزگی و خانه‌داری:

رعایت بهداشت و پاکیزگی در همه درجات الزامی است چرا که پاکیزگی هتل، بدون در نظر گرفتن تعداد ستاره‌های آن اهمیت زیادی برای مسافران دارد. اهمیت به بهداشت مکان‌هایی که ارتباط مستقیم با میهمان دارد مانند رختخواب، حوله‌، کف‌، محل نشیمن، ظروف و دیوارها در جلب اعتماد میهمان‌ها تأثیر بسزایی دارد. نظافت روزانه تخت‌خواب‌ها، تعویض ملحفه‌ها و ضدعفونی کردن آن‌ها از موارد ضروری همه درجات است.

رستوران و غذا:

در هر هتلی برای ارائه خدمات مربوط به رستوران فضای مناسب و استانداردی پیش‌بینی شده است.

کارکنان رستوران با رعایت اصول رفتاری بهترین خدمات ممکن در سطح هتل را ارائه می‌دهند. کیفیت غذا و نوشیدنی‌ها به همراه تنوع غذایی و میزان دسترسی مسافر به آن‌ها معیار مهمی برای انتخاب یک هتل به‌حساب می‌آید.

سرویس‌های بهداشتی و حمام :

سرویس‌های بهداشتی و حمام در هتل‌ها باید از بهداشت بالایی برخورد باشند. ضدعفونی کردن حمام، سیستم تهویه مناسب، دسترسی مناسب، استفاده کردن از وسایل سالم (شیرآلات، دوش،…)، کف‌پوش‌های مناسب حمام از حداقل‌هایی است که باید در هر هتلی رعایت شود.

فضاهای عمومی:

فضای عمومی هر هتل با توجه به تعداد اتاق‌ها، میهمانان و مراجعین هتل باید درست طراحی شود. کوچکی فضا باعث شلوغ به نظر رسیدن هتل می‌شود. لابی هتل باید فضایی برای آرامش و استراحت مسافران فراهم کند.

فضای ظاهری هتل اولین نکته ایست که می‌تواند تأثیر بسزایی در انتخاب محل اقامت مسافرین داشته باشد.

هتل ها در پنج سطح به شرح زیر طبقه‌بندی می شوند:

هتل یک ستاره: اتاق های کم و کوچک، وسایل اتاق با کیفیت وسایل خانگی، یخچال اختیاری، تلویزیون در اتاق اختیاری، اما در لایی ضروری، معمولاً فاقد سرویس بهداشتی مجزا، گرمایش، سرمایش و تهویه هوا دارای حداقل استانداردهای لازم جهت سرما و گرما، معمولاً فاقد آسانسور خشک‌شویی و لباسشویی، دارای محل پارک اتومبیل خدمات باربری، کمک در جابه‌جایی وسایل مهمانان خدمات حفظ و نگه‌داری ندارد، محوطه‌ای کوچک برای رفع خستگی، دارای حداقل یک محوطه غذاخوری برای خوردن صبحانه، پاکیزگی، نظافت روزانه اتاق‌ها، رفتار کارکنان مؤدبانه و دوستانه، پذیرش توسط مسئول هتل از قبل از صبحانه تا آخر شب.

هتل دو ستاره: تعداد و اندازه اتاق ها متوسط، وسایل اتاق با کیفیت وسایل خانگی، یخچال اختیاری، معمولاً اتاق‌ها دارای تلویزیون، معمولاً فاقد سرویس بهداشتی مجزا، وسایل  گرمایشی و سرمایشی قابل کنترل توسط مهمان، معمولاً فاقد آسانسور خشک‌شویی و لباسشویی، پارکینگ متناسب با ظرفیت هتل خدمات باربری و کمک در جابه‌جایی وسایل مهمانان، خدمات حفظ و نگه‌داری معمولا ندارد، لابی و یا محوطه‌ای کوچک برای رفع خستگی، دارای یکی از مکان‌های غذاخوری مثل رستوران، بوفه، پاکیزگی و خدمات خانگی و نظافت روزانه اتاق‌ها، نشانه‌های بیشتری از برخورد حرفه‌ای در رفتار کارکنان پذیرش هتل، پذیرش توسط مسئول هتل از قبل از صبحانه تا آخر شب.

هتل سه ستاره:  تعداد و اندازه اتاق ها متوسط، کیفیت اتاق‌ها و وسایل نسبت به هتل‌های ۲ ستاره بالاتر است، دارای یخچال در اتاق، تلویزیون و دسترسی میهمان به کنترل تلویزیون برای تماشای کانال دلخواه، سرویس بهداشتی در اتاق مجزا، وسایل گرمایشی و سرمایشی با کیفیت، معمولاً دارای آسانسور خشک‌شویی و لباسشویی، پارکینگ متناسب با ظرفیت هتل، خدمات باربری و کمک در جابه‌جایی وسایل مهمانان، خدمات حفظ و نگه‌داری و دارای مکان مناسبی برای نگه‌داری وسایل مسافران برای چند ساعت، لابی و رستوران و غذاخوری برای صبحانه و غذا، دارای کیفیت بالاتر بهداشت نسبت به هتل ۲ ستاره در پاکیزگی و خدمات خانگی، نظافت روزانه اتاق‌ها، کارکنان هتل در ارائه خدمات رسمی‌تر و معمولاً با لباس فرم، پذیرش هتل ۲۴ ساعته.

هتل ۴ ستاره:  دارای اتاق‌های زیاد و بزرگ، دکور و وسایل با کیفیت، یخچال با ‌کیفیت به همراه تنقلات داخل آن، تلویزیون‌های بزرگ و کانال‌های ماهواره‌ای و ویدئویی در اتاق، سرویس بهداشتی با کیفیت در اتاق مجزا، گرمایش، سرمایش و تهویه هوای مناسب، کولر گازی و سیستم تهویه مطبوع، دارای آسانسورهای با کیفیت، خشک‌شویی و لباسشویی، پارکینگ متناسب با ظرفیت هتل خدمات باربری به شکل درست توسط کارکنان حرفه‌ای خدمات حفظ و نگه‌داری : دارای لابی با کیفیت و رستوران با کیفیت جدا از رستوران کارکنان، دارای کیفیت بالای پاکیزگی و بهداشت؛ نظافت روزانه اتاق‌ها کارکنان هتل منظم با لباس رسمی و با نظارت مدیریت پذیرش هتل : پذیرش ۲۴ ساعته با استفاده از کارکنان حرفه‌ای.

هتل ۵ ستاره:  دارای اتاق‌ها و سوئیت‌های زیاد و بزرگ با کیفیت، وسایل لوکس، یخچال خوب به همراه تنقلات داخل آن، تلویزیون‌های بزرگ و کانال‌های ماهواره‌ای و ویدئویی در اتاق  سرویس بهداشتی ممتاز در اتاق مجزا  گرمایش، سرمایش و تهویه هوا، کولر گازی و سیستم تهویه مطبوع قابل تنظیم میهمان، آسانسورهای با کیفیت خشک‌شویی و لباسشویی با کیفیت عالی، پارکینگ‌های ممتاز به همراه خدمات نظافت و… ، خدمات باربری به شکل ممتاز توسط کارکنان باربر حرفه‌ای، خدمات حفظ و نگه‌داری و  دارای مکان مناسبی برای نگه‌داری وسایل مسافران برای چند ساعت لابی با کیفیت ممتاز، رستوران با کیفیت و یک رستوران با غذاهای ویژه، ارائه خدمات پاکیزگی در سطح ممتاز، نظافت روزانه اتاق‌ها،  نظم فوق‌العاده در ظاهر و رفتار کارکنان، استفاده از کارکنان حرفه‌ای در بخش‌های مختلف هتل، پذیرش هتل: پذیرش ۲۴ ساعته با استفاده از کارکنان حرفه‌ای

در اکثر هتل های چهار و پنج ستاره امکانات زیر نیز وجود دارد: سالن ورزش، فروشگاه، آرایشگاه، استخر، آژانس، مهد کودک، اینترنت.


منبع: فصلنامه خانواده بشری ،سال نهم ،شماره 24