تبیان، دستیار زندگی
موضوع آسیب های اجتماعی همواره مهم و قابل توجه بوده است. خصوصا زمانیکه بروز بیشتری در جامعه پیدا می کند و به دنبال آن، نگرانی های روز افزونی برای افراد جامعه، ایجاد می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نهادی برای امنیت خاطر مردم

موضوع آسیب های اجتماعی همواره مهم و قابل توجه بوده است. خصوصا زمانیکه بروز بیشتری در جامعه پیدا می کند و به دنبال آن، نگرانی های روز افزونی برای افراد جامعه، ایجاد می شود.

فرآوری: فاطمه ناظم زاده-بخش اجتماعی تبیان

نهادی برای امنیت خاطر مردم

سخن از آسیب های اجتماعی همواره مطرح بوده و هست. با گسترش و همه گیر شدن شبکه های اجتماعی، اخبار مرتبط با هر واقعه ای، به سرعت همه جا نشر و توسعه پیدا می کند و مردم جامعه از اتفاقات گوناگون، مطلع می شوند. اما این آگاهی، جنبه های مثبت و البته منفی را به دنبال خواهد داشت. به هر حال داشتن اطلاعات درباره هر موضوعی، خصوصا آسیب های اجتماعی، می تواند افراد را در برابر آن آسیب واکسینه کند و از طرف دیگر یک آسیب دیگر را برای آنها ایجاد کند که عبارتست از کمرنگ شدن امنیت خاطر افراد جامعه.
به طور کلی، آسیب های اجتماعی به عنوان اعمالی که هنجارهای جامعه را مورد تعرض قرار می دهند و نظام اجتماعی را تهدید می کنند در هر جامعه ای حائز اهمیت جدی هستند، رشد و تنوع آسیبها در شهرهای بزرگ خصوصاً کلان شهرها به واسطه شرایط خاصی از قبیل افزایش روز افزون جمعیت، مهاجرت های بی رویه، گسترش حاشیه نشینی، فقدان آموزش مهارتهای زندگی در کلان شهر، گسست نظامهای سنتی و پیوندهای عاطفی و خانوادگی، آسیب پذیری شهروندان به دلیل مشکلات اجتماعی و اقتصادی و  6 هشدار دهنده است.

راه مقابله با آسیب های اجتماعی کدام است؟

در این میان افزایش آمار اعتیاد و گسترش مصرف مواد مخدر روان گردان و ظهور روزمره مواد جدید از طرف مافیای مواد مخدر، افزایش آمار طلاق و زنان سرپرست خانوار و خانواده های بی سرپرست، کاهش آمار ازدواج بر اثر کم رنگ بودن مهارتهای زندگی، تغییر سبک زندگی اسلامی - ایرانی، تحت تاثیر شبکه

آسیب های اجتماعی به عنوان اعمالی که هنجارهای جامعه را مورد تعرض قرار می دهند و نظام اجتماعی را تهدید می کنند در هر جامعه ای حائز اهمیت جدی هستند،

های ماهواره ای و فضا سازی سایبری و عرفانهای نوظهور و دروغین، متکدیان رنگارنگ ، کوچک و بزرگ و ریز ودرشت در خیابانها و معابر، آنچنان که در بعضی از شهرهای کشور و بخشی از خیابانها و چهارراهها، رهگذران به خط خشم می رسند و سماجت این متکدیان دچار بی حوصلگی می شوند، نگران کننده است. از سوی دیگر، کودکان کار و خیابان، دوجنسیتی ها، زنان خیابانی و تعدادی دیگر از آسیبهای اجتماعی باعث شده که آسیب شناسان اجتماعی پی در پی با مقالات و مصاحبه های خود به دولت و مسئولان و خانواده ها و جوانان هشدار دهند. در این میان، کارشناسان و مردم سوال می کنند متولی پیشگیری ، کنترل و مقابله با آسیبهای اجتماعی کدام سازمان است؟ کدام نهاد باید امنیت فکری و روانی را به جامعه هدیه کند؟ که انگشت اشاره به سوی سازمان بهزیستی است.

سازمان بهزیستی و حجم گسترده آسیب های اجتماعی

این سازمان که در حال حاضر تبدیل به یک نهاد مظلوم شده با توجه به تعدد و افزایش آسیبهای اجتماعی با امکانات محدود، مسئولیت مقابله با انواع آسیبها را به عهده دارد اما تنها امیدش به کمکهای مردمی و جلب مساعدت خیرین است. با توجه به اینکه سازمان بهزیستی در زمان مدیریت حاضر کارهای قابل توجهی انجام داده اما هنوز تا رسیدن به مقصد نهایی، راه درازی در پیش دارد که باید دولت یازدهم حمایت جدی سخت افزاری و نرم افزاری خود را به این سازمان مبذول کند، عدم تمرکز در سیاست گذاریهای پیشگیری، تعدد مراکز تصمیم گیری، تعدد نهادهای مسئول در این زمینه باعث پراکندگی انرژی دولتی در این زمینه شده است.

چه باید کرد؟

به نظر می رسد بهتر است دولت، به جای پراکندگی امکانات و تعدد نهادها، امکانات مادی و نرم افزاری را در اختیار سازمان بهزیستی قرار داده و حلقه واسطی بین مردم و این سازمان باشد. زیرا بسیاری از هموطنان ما عاشقانه در این راه حاضر به کمکهای مالی هستند و در صورت تمرکز برنامه ها و سیاستها، آمادگی دارند تا کمک های نقدی در این راه بپردازند.
هرچند که افزایش چشمگیر حمایتهای مالی مردم باعث رشد و پیشرفت فعالیتهای سازمان بهزیستی

به نظر می رسد بهتر است دولت، به جای پراکندگی امکانات و تعدد نهادها، امکانات مادی و نرم افزاری را در اختیار سازمان بهزیستی قرار داده و حلقه واسطی بین مردم و این سازمان باشد.

شده است اما هنوز نگرانی خانواده ها از عدم امکانات مناسب برای ترک اعتیاد و وجود برخی کمپهای غیر انسانی وجود دارد و همه اینها نشان می دهد که برای ساماندهی به مشکلات مربوط به آسیب های اجتماعی، لازم است که نهادهای دیگری هم در جامعه وجود داشته باشند.

نهادهایی که بتوانند به عنوان مثال، به ارائه امکانات نظارتی قوی به این سازمان برای مقابله با کمپها و مراکز ترک اعتیاد غیرقانونی بپردازند و تمرکز بودجه و نیروی انسانی در آنها بتواند برای همیشه نگرانی خانواده ها در زمینه پیشگیری از اعتیاد و مدیریت کمپهای ترک اعتیاد با اصول انسانی و علمی را فراهم کند. از طرف دیگر لزوم ایجاد نهادهایی برای ارائه خدمات مشاوره و روانکاوی رایگان یا کم هزینه، در جهت پیشگیری و درمان آسیب های اجتماعی ضرورت دارد تا افراد بیشتری بتوانند از حواشی این مساله، مصون بمانند.
اگر قرار باشد این تمرکز امکانات انجام نشود و اگر تعلل و تاخیررخ دهد، روزی می رسد که دامنه این معضل، گریبان حجم زیادی از جامعه را در بر می گیرد و آنوقت برای جبران، شاید دیر شده باشد.


منابع: خبرآنلاین، سایت تحلیلی مهکام