تبیان، دستیار زندگی
سخنگوی وزارت امورخارجه از برگزاری نشست سه جانبه وزیران خارجه ایران، ترکیه و روسیه خبر داد و گفت: قرار است این نشست فردا در مسکو برگزار شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نشست وزرای خارجه ایران، ترکیه و روسیه فردا

سخنگوی وزارت امورخارجه از برگزاری نشست سه جانبه وزیران خارجه ایران، ترکیه و روسیه خبر داد و گفت: قرار است این نشست فردا در مسکو برگزار شود.

بخش سیاست تبیان
وزارت امور خارجه،نشست،نشست سه جانبه،روسیه،ترکیه،ایران،بهرام قاسمی،آخرین اخبار

به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری ایرنا، بهرام قاسمی امروز دوشنبه پاسخگوی سوالات متعدد خبرنگاران در نشست خبری یک ساعت و نیمه خود بود.
نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران روسیه و سوریه در مسکو ،حلب و سوریه ، تظاهرات در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در ترکیه،رسیدگی به مسائل انسانی در سوریه، برجام و تمدید قانون موسوم به ایسا، به تعویق افتادن سفر جهانگیری به ترکیه عمده ترین محورهای مطرح شده در نشست خبری امروز سخنگوی دستگاه دیپلماسی بود.
بهرام قاسمی در ابتدای این نشست از برگزاری نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، ترکیه و روسیه در مسکو خبرداد و گفت : این نشست که ابتدا قرار بود هفتم دی ماه برگزار شود فردا برگزار می شود.
وی با بیان اینکه این اجلاس سه جانبه با ابتکار و ایده ایران برگزار می شود، اظهار داشت: قرار بود این نشست در هفتم دیماه برگزار شود که به دلیل حساسیت شرایط حلب نشست مذکور، فردا در مسکو برگزار می شود.
وی ادامه داد: البته نشست دیگری در قزاقستان بین روس ها و ترکیه و بخشی از معارضین سوری که طی دوران اخیر تماس هایی بین آن ها و مسکو برقرار بوده، برگزار می شود که این نشست ربطی به اجلاس سه جانبه مسکو ندارد.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص تلاش های انجام شده برای بهبود وضعیت انسانی در سوریه اظهار داشت: سیاست ایران در قبال مسائل منطقه روشن است و نیاز به پنهانکاری نیست. نگرانی هایی که برخی مطرح می کنند تصور واهی و خیال پردازی بیش از اندازه ای است که در وضعیت کنونی هدایت شده است. طبیعی است که باتوجه به شکست های قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای، چنین مسائلی را تکرار کنند.

وزارت امور خارجه از ابتدا با توجه به وظایف ذاتی که داشته اقداماتی انجام داده است و برای دو بار نمایندگی این کشور در تهران را احضار و برای صحبتهایی که در اجلاس سران کشورها حاشیه خلیج فارس در مورد ایران داشتند اعتراض شدید خود را اعلام کرد.

سخنگوی سیاست خارجی ایران افزود: این مسائل تاثیری در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نخواهد داشت. این کشورها مطرح می کنند می توانند آیینه بگذارند و گذشته خود را در آن ببینند و ببینند که مقصر وضعیت وخیم منطقه چه کشورهایی هستند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی در خصوص تحرکاتی که در مقابل نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در ترکیه صورت گرفت، گفت: تظاهراتی که در آنکارا صورت گرفت بدون اطلاع قبلی برگزار شد و باید پلیس این کشور سفارتخانه ها را قبل از تظاهرات مطلع کند.
قاسمی ادامه داد: این تظاهرات در ساعت غیرمتعارف و نیمه شب بود که البته کنترل شد و آسیبی به سفارت وارد نشد. ما روز بعد سفیر ترکیه را احضار کردیم و مراتب اعتراض را به آن اعلام کردیم.
وی اضافه کرد: البته بعد از آن در استانبول و آنکارا هم تظاهرات محدودتری برگزار شد که پلیس ترکیه با دقت و درایت کامل از سفارتخانه و کنسولگری ما محافظت کرد و باز هم ما مراتب اعتراض خود را به دولت ترکیه اعلام کردیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: تصور ما این است این تظاهرات هدایت شده و توسط احزاب و گروه های خاص صورت گرفت و تلاش می کردند آن را به کشورهای دیگر هم گسترش دهند.
وی با بیان اینکه چنین اتفاقی در مقابل سفارت روسیه هم برگزار شد، اظهار داشت: عده ای قصد داشتند شرایط را در ترکیه علیه ایران مشوش کنند و موضوع آن هم بحث حلب بود و چیز دیگری نبود؛ اینکه از چه جایگاهی هدایت می شدند برای ما روشن است و اطلاعات کافی و اشراف کاملی بر آن داریم.
قاسمی گفت: قرار بود سفر آقای جهانگیری به ترکیه امروز انجام شود، این سفر که دو روزه بود از قبل نهایی و هیات مقدماتی ما هم در آنجا کارهای لازم را انجام داده بود. با توجه به سفر رییس جمهوری به سه کشور حوزه قفقاز و ماموریت های اجرایی که برای آقای جهانگیری وجود داشت، نهایتا مقرر شد این سفر در این مقطع انجام نشود.
وی افزود: ما با ترکیه صحبت و تفاهم کردیم سفر در زمان مناسب دیگری انجام شود. بعضی از رسانه ها به اشتباه از کلمه لغو استفاده کردند که دیشب آن را اصلاح کردیم، این سفر با تفاهم طرف ترکیه ای به زمان مناسب دیگر موکول شده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره تمدید قانون موسوم به ایسا اظهار داشت: آنچه در مورد آن می توان صحبت کرد وضعیت حال است و اینکه در آینده چه اتفاقی می افتد بحث دیگری است.
وی ادامه داد: آنچه در ضعیت کنونی اتفاق افتاده این بود که اوباما این مصوبه را نه امضا کرد و نه وتو؛ نهایتا دستورات لازم توسط جان کری صادر شد و بخش هایی از تحریم که با برجام منافات داشت برای بار دوم مستثنی شد.
قاسمی با بیان اینکه ما به لحاظ عملی و تئوریک در وضعیت قبلی قرار داریم، گفت: تصویب ایسا از نطر ما خلاف و عهد شکنی جدی بود و بر همان اساس هم عمل خواهیم کرد. هیات نظارت بر اجرای برجام تصمیماتی اتخاذ کرد و وضعیت به همین شکل ادامه می یابد اما اینکه در آینده شرایط چگونه خواهد بود، راه های زیادی وجود دارد اما آن طور نیست که در یک جلسه مشخص شود.
وی خاطر نشان کرد: کمیسیون مشترک کمیته های خاصی دارد که مسایل مختلف را پیگیری و مشخص می کند در چه موضوعاتی کارشکنی صورت گرفته است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: در مورد اینکه چه خواهد شد قضاوت نهایی انجام نمی دهم اما در برابر هر بدعهدی و خلف وعده موضع قاطعمان را اعمال خواهیم کرد؛ رودربایستی نخواهیم داشت و از منافع نظام دفاع می کنیم.
قاسمی در پاسخ به سوالی پیرامون تماس بین محمد جواد ظریف و جان کری گفت: با توجه به مصوبه سنا و تمدید قانون ایسا تماس هایی بین ظریف و کری وجود داشت و تذکرات لازم از طرف ایران به آنها داده شد و رایزنی هایی در این خصوص صورت گرفت.واکنش ایران به نقض عهد برجام مثل هر قرارداد دیگر است و ایران برای همه شرایط ممکن پیش بینی های لازم را کرده و آمادگی لازم وجود دارد که به تناسب وضعیت یا راه خود را ادامه یا اقدام متقابل و متناسب را انجام دهیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از سخنانش گفت: دستور العملی که از سوی رییس جمهوری به وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی ابلاغ شد، راهکارهای مشخص پیشنهاد شده و فکر می کنم دستگاه های ذیربط وظایف خود را آغاز کرده اند.
قاسمی افزود: ما روند را رصد خواهیم کرد تا ببینیم طرف های مقابل چه عکس العملی خواهند داشت. برجام قرارداد چند جانبه است و کسی نمی تواند برجام را نادیده بگیرد.
وی ادامه داد: کشورهای گوناگونی از نظر نوع روابط با ایران در برجام بودند که هر یک دیدگاه های خود را در یکی دو هفته اخیر اعلام کرده اند.
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه رسیدگی به مسائل انسانی در تمام نقاط سوریه از نگرانی های ما است، گفت: تلاشهایمان را باردیگر از طریق هلال احمر برای کمک رسانی به آوارگان سوریه شروع کرده ایم.
قاسمی در پاسخ به سوال ایرنا در خصوص وضعیت انسانی در سوریه و اقداماتی که جمهوری اسلامی ایران در این خصوص انجام اده است، افزود: ما در مورد سوریه موضع جدیدی نداریم، برعکس کسانی که در سالیان اخیر مواضعشان به اجبار تغییر کرد و واقعیات منطقه خود را بر آنها تحمیل کرد و دیدگاهشان را تغییر دادند؛ ما بر مواضع خودمان ایستاده ایم و بر ضرورت رسیدگی به وضعیت انسانی در سوریه و حلب تاکید می کنیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: ما نگرانی های عمده ای درباره وضعیت انسانی، آوارگان و آتش بس و نهایتا کارشکنی هایی که توسط گروه های تروریستی در حلب صورت گرفته است، داریم و امیدواریم این وضعیت به نتیجه مشخص برسد.
قاسمی با بیان اینکه تکلیف حلب تقریبا روشن است، اظهارداشت: دیروز امیدواربودیم وضعیت باقی ماندگان در حلب حل شود که متاسفانه باز با اقدامات تروریست ها و برخی گروه های مشخص که از جانب برخی کشورها حمایت می شوند در این فرایند شکنندگی ایجاد و کار متوقف شد.
وی ابراز امیدواری کرد کمک رسانی به حلب و تمام نقاط سوریه که بعضا شرایط بسیار وخیم تری دارند و شاید به لحاظ زمانی، مدت بیشتری در محاصره بوده اند، انجام شود و جامعه بین المللی و سازمان های بین المللی کمک رسانی لازم را به این مناطق داشته باشند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه ما اقدامات اولیه را توسط هلال احمر مجددا شروع کرده ایم، اظهارداشت: ایران کمک های قابل توجهی به حلب و برخی نقاط سوریه داشته و امیدواریم این کمک ها به دست نیازمندان و آوارگان برسد. امیدواریم شرایط طی روزهای آینده به بهبود نسبی برسد و آنها که در این فرایند کارشکنی می کنند به خاطرمسائل انسانی موضع خود را تعییر دهند که البته بعید است.
قاسمی در پاسخ به سوال دیگری درباره سفر روز گذشته آمانو به تهران اظهارداشت: این سفر در چارچوب ارتباطات دوجانبه ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی برگزار شد و تبادل نظرهای لازم درباره روند کنونی و آتی برجام با همکاری ایران و آژانس صورت گرفت.
وی با بیان اینکه مطلب خاصی نبود که منتقل کننده آن باشد، اظهارداشت: رایزنی هایی که در برهه کنونی لازم بود، انجام شد و فکر می کنم ایشان با رضایت و اذعان به اینکه ایران بر تعهدات خود باقی است و تعهدات خود را انجام داده است، تهران را ترک کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اعلام کویت برای گفت و گوهای کشورهای حاشیه خلیج فارس با ایران گفت: شنیدن سخنان زیبا و مفید به جای صحبت های مضر که ممکن است به نفع هیچ کس نباشد،خوب است. ما شنیده ایم که کویت علاقه مند است فرستاده ای به ایران داشته باشد و با مقامات ما مذاکره کنند.
قاسمی افزود: اینکه نماینده شورای همکاری خلیج فارس یا کشور دیگر باشد، اطلاع ندارم اما موضع ما نسبت به همسایگان و کشورهای منطقه مشخص است.
وی تصریح کرد: هر گام مثبت و سازنده از جانب این کشورها پاسخ مثبت ایران را دریافت می کند؛ تاریخ مشخصی برای چنین سفری ندارم؛ بحث از احتمال آمدن مقامی از کویت به ایران مطرح است و بهتر است منتظر بمانیم و ببینیم وضعیت به چه سمتی خواهد رفت.
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، بهرام قاسمی در نشست خبری امروز خود درخصوص نامه وزیر امور خارجه برای تشکیل کمیسیون مشترک گفت:درخواست ما برای تشکیل کمیسیون مشترک از ابتدا طی نامه ای از سوی آقای ظریف برای خانم موگرینی مطرح شد که مسئولیت هماهنگی این کمیسیون را دارد تا با همه طرف های ذیربط صحبت کند و به یک راهکار مشخص برای اجلاس برسد.
به گفته سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مقطع کنونی بحث نشست کمیسیون در حد معاونین خواهد بود و نه در سطح وزرا.
وی خاطرنشان کرد:در این که فردی از دولت بعدی آمریکا در اینجا شرکت خواهد کرد، اطلاعاتی وجود ندارد. ولی می دانم تا دولت جدید بخواهد کارش را شروع کند، مدتی زمان لازم دارد و فکر نمی کنم که اگر کمیسیون تشکیل شود نیازی به حضور آنها باشد. اگرچه می توانند به عنوان ناظر در تیم دولت قبلی حضور داشته باشند.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره برگزاری کمیسیون مشترک برجام طی هفته آینده و نگاه اروپایی ها به تمدید قانون تحریم های ایران اظهار داشت:مواضع اروپا در این مورد تا حد زیادی روشن است.اروپایی ها با توجه به قدمت رابطه شان با ایران در گذشته و الان همکاری هایی داشتند و در واقع خیلی با تحریم ها موافق نبودند و از ابتدا هم چیزی بود که به آنها تحمیل شد.
قاسمی افزود: سه کشور اروپایی در مذاکرات هسته ای 1+5 حضور داشتند و خود آنها شریک عمده مذاکرات بودند ؛ همین امر برجام را به یک تفاهم چند جانبه تبدیل کرد که آنها هم مهر تایید خود را برآن گذاشتند.
وی با بیان اینکه آنها علاقمند هستند که روابط در حد متعادل ادامه پیدا کند، گفت: برداشت من این است که آنها با هرگونه اخلال در بحث برجام مخالف هستند، هم به دلیل حضور خودشان در بحث برجام، هم به دلیل منافعی که دارند و هم از شناختی که از مواضع و پای بندی ایران به تعهدات دارند.
قاسمی با تاکید بر اینکه اروپا خواهان استمرار برجام است، گفت: آنها هیچ گونه موافقتی با اخلال در برجام نخواهد داشت، البته هنوز موانعی برای آنها وجود دارد که تلاش کرده اند موانع کمتر و کمتر شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات اخیر اوباما در خصوص وقایع حلب گفت: وضعیتی که در سوریه اتفاق افتاد برخلاف پیش بینی غربی ها و کشورهای منطقه و کشورهای فرامنطقه ای بود؛ آن ها چنین تصوری از امروز سوریه نداشتند.
قاسمی افزود: تصور این بود که می توانند در سال اول، حاکمیت را تصرف کنند و تمامیت ارضی این کشور را خدشه دار کنند اما وضعیت امروز در سوریه یک وضعیت جدیدی است؛ حلب در وضعیت نهایی خودش قرار گرفته است، دولت اسد و ارتش سوریه توانستند با قدرت تمام در طی یکی دوماه گذشته به خصوص در حلب با جدیت تمام سرنوشت حلب را به گونه ای دیگر رقم بزنند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: طبیعی است آنهایی که پیش بینی اشتباه داشته اند یا وضعیت موجود را نمی پسندند، عصبانی باشند و به دنبال فرافکنی و تغییر معادلات و ایجاد روند دیگری در وضعیت سوریه باشند. آنها در یک وضعیت دشوار تصمیم گیری قرار دارند و نهایتا باید به گونه ای عملکرد غلط و وضعیت خود را در مورد سوریه توجیه کنند؛ لذا به دنبال محملی می گردند که آن را متهم کنند و بگویند که دخالت ایران و دیگران وضعیت سوریه را تغییر داده است. قاسمی با بیان اینکه علت عصبانیت آنها خیلی روشن و قابل درک است، گفت: به این صحبت ها نباید خیلی توجه کرد و آنها را جدی گرفت؛ چون خود آنها هم در واقع از وضعیت موجود و اتفاقی که در منطقه افتاده و شکست گروه های تروریستی که توسط خود این کشورها هم تجهیز مالی و تسلیحاتی شدند ، آشنا هستند و این شکست، شکست بزرگی برای آنها است.
وی در پاسخ به سوالی درباره این که پیش بینی شما از سیاست خارجی ترامپ در برابر ایران چیست و این که بهبود روابط آمریکا و روسیه تاثیری بر روی روابط ایران و روسیه می گذارد؟ گفت: ترامپ به عنوان رییس جمهوری آمریکا انتخاب شده و کارش را در آینده شروع خواهد کرد.
قاسمی با بیان اینکه می توان حدس و گمان هایی بر اساس گزینه های ترامپ داشت، افزود: با توجه به شعارها و مواضعی که در حزب جمهوریخواه اتخاذ شده است و اظهارنظرهای خود آقای ترامپ قضاوت امروز قضاوتی دیرهنگام یا نابهنگام است.
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه شخصیت ترامپ غیر قابل پش بینی است، ادامه داد: هنوز باید صبر کنیم و منتظر بمانیم تا زمان بگذرد و بتوانیم مسایل جهانی را قضاوت کنیم.
وی درباره روابط آمریکا و روسیه و تاثیر آن بر ایران هم اظهار کرد: باید در این خصوص و تاثیر روابط آمریکا و روسیه بر ایران باید صبر کنیم. تحولات بسیار سریعی در جهان اتفاق می افتد و قضاوت کردن در این مورد نابجاست.
قاسمی اضافه کرد: مواضع کلی و مواضع روسیه نسبت به تهران و همکاری هایی که با روسیه دارد ، نشان داده که روابط ما با روسیه روابط خوبی است و تلاش بسیاری برای گسترش و توسعه روابط در همه زمینه ها وجود دارد. با توجه به جایگاه کشور و استقلال جمهوری اسلامی ایران بعد از انقلاب، این را با قاطعیت بگویم آنچه تصمیم گرفته می شود در تهران است و تصمیم گیر ما هستیم؛ نهایتا اگر لازم باشد براساس وضعیت حاکم، می توانیم سیاست های خود را تغییر دهیم و یا کار دیگری انجام دهیم .
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری درباره برجام و اینکه آیا هیئت نظارت بر اجرای برجام برای مواجهه با هر گونه بدعهدی جلسه دیگری تشکیل خواهد داد؟ گفت:هیئت نظارت بر اجرای برجام مسائل را دنبال می کند؛ برای مواجهه با هر گونه اخلالی از گذشته طراحی های لازم را انجام داده ایم و طبیعی است طرفیت هر قرارداد و معاهده ای برای اینکه در زمان مبادایی اتفاقی بیفتد، پیش بینی داشته و داریم.
قاسمی با اشاره به رصد و اشراف هیئت نظارت بر اجرای برجام خاطرنشان کرد: نشستها و رایزنی ها با جدیت پیگیری خواهد شد و در صورت بروز هرگونه اخلال و نارسایی در برجام سیاست های مقتضی را اتخاذ خواهد کرد و اقدام لازم هم قطعا صورت خواهد گرفت که در زمان مقتضی ممکن است اعلام شود و یا نشود.
وی تصریح کرد: هیئت نظارت و مقامات کشور با دقت بر این موضوع اجماع و حساسیت دارند و برجام را به عنوان یک مسئله ملی دنبال می کنند و جای نگرانی در این خصوص نداریم.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص برجام تصریح کرد: ما پیش قدم برای تخریب و عهد شکنی و اخلال در برجام نخواهیم بود . در هیئت نظارت بر اجرای برجام تصمیم گیری می شود و به تناسب اقداماتی که طرف مقابل انجام می دهد برخورد محکمی خواهیم داشت .
وی خاطرنشان کرد: برجام بحث چند جانبه است و یک طرف نمی تواند بدون برخورد دیگران کار را با مشکل مواجه کند.
به گفته قاسمی اقداماتی که صهیونیستها انجام می دهند با توجه به نگرانی هایی که در منطقه و جهان نسبت به جمهوری اسلامی ایران دارند بیشتر تبلیغاتی است و خیلی نباید جدی دید. آنها تلاش کرده اند در روند روابط ایران با سایر کشورهای جهان چه در منطقه و چه در سایر نقاط جهان اخلال ایجاد کنند.
سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص دستور العمل رییس جمهوری به سازمان انرژی اتمی در خصوص اقدامات لازم برای طراحی و ساخت پیشران ها اظهارداشت: مباحث در این خصوص بحث فنی است وآنچه از نگاه سیاسی می توان به این مسئله نگاه کرد این است که این یک اقدام جدی و بجایی بوده که بر اساس رهنمود هیئت عالی نظارت بر اجرای برجام در زمان مناسبی اتخاذ شده و در خصوص مسائل فنی این دستور العمل سازمان انرژی اتمی پاسخ می دهد.
قاسمی در پاسخ به سوال دیگری درباره دیدار جان کری و عادل الجبیر وزرای خارجه آمریکا و عربستان سعودی و گفت و گوها با ایران در این زمینه گفت: ما هیچ مذاکره ای با طرف آمریکای در هیچ موضوعی جز برجام نداشتیم و مسائل منطقه موضوع مذاکره ما نیست و مذاکراتی در این خصوص نخواهیم داشت. موضع ما در یمن روشن است؛ دخالت و تجاوز خارجی وضعیت یمن را به شرایط بغرنج و پیچیده امروز تبدیل کرده است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی با تاکید براینکه باید حملات هوایی آل سعود به یمن متوقف شود، گفت:ما همواره از گفت و گوهای گروه های یمنی حمایت کرده ایم.
قاسمی خاطرنشان کرد:آنچه درباره نفوذ جمهوری اسلامی ایران مطرح می شود، ربطی به دیگران ندارد و دخالتی بیجاست که ممکن است برای خوشایند برخی مطرح شود. نفوذ به تاریخ و فرهنگ و گذشته کشورها برمی گردد و ربطی به دیگران ندارد و اگر ایران در یمن نفوذ دارد، ربطی به آقای کری و عادل الجبیر ندارد.
وی افزود: بهتر است آنها بخصوص جبیر از دوستان خودشان بخواهند دست از حمایت از تروریستها بردارند و به آنها هشدار دهد در صورت ادامه حمایت از تروریستها، وضعیت خیلی وخیمی در انتظار آنها خواهد بود همچنان که برخی کشورها که از تروریستها حمایت کردند امروز خودشان قربانی ترور شده اند.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره مفقود شدن یک تبعه فرانسوی در کویر لوت گفت: این خبر درست است با توجه به جذابیت هایی که کویر گردی برای بخشی از جامعه اروپا جذبه دارد، فردی تبعه فرانسه به عنوان توریست به ایران می آید و به منطقه سفر می کند. با توجه به شرایط منطقه، مقامات محلی به وی توصیه می کنند به نقاطی سفر نکند؛ وی به نقاط خاصی که شناسایی کرده بود سفر می کند و بعد از آن از ایشان خبری نیست.
قاسمی اضافه کرد: پیگیری های زیادی در این خصوص انجام شده و دو کشور در تماس هستند، احتمالی که مقامات محلی می دهند این است که وی در کویر لوت دچار حادثه ای مثل طوفان شن شده باشد.
سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سفر نتانیاهو به جمهوری آذربایجان گفت: حضور رژیم صهیونیستی در منطقه نه تنها سازنده نیست بلکه مخرب است و این رژیم سعی می کند در روابط کشورهای اسلامی خلل ایجاد کند.
به گزارش ایرنا، بهرام قاسمی در ادامه درباره سفر نتانیاهو به جمهوری آذربایجان گفت: سفر نتانیاهو به آذربایجان موضوع داخلی این کشور است؛ با این حال شاهد برخی شیطنت ها و رفتارهای مخرب رژیم صهیونیستی در منطقه هستیم که سعی می کند با برخی اقدامات در روابط کشورهای اسلامی خلل ایجاد کند.
وی خاطرنشان کرد :حضور این رژیم در منطقه نه تنها سازنده نیست بلکه مخرب هم هست و می توان در این چهارچوب به این سفر نگاه کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: تصور ما این بود که نباید دولت آذربایجان ، وی را می پذیرفت چون حسن نیتی در رژیم صهیونیستی وجود ندارد و می تواند در روابط آذربایجان با کشورهای اسلامی خلل ایجاد کند.
قاسمی در عین حال گفت: آذربایجان کشور مستقلی است و خودش تصمیم می گیرد ؛ با این حال باید هوشیار باشد و در دام سیاستهای رژیم صهیونیستی قرار نگیرد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اظهار نظر مقامات جمهوری خودخوانده قره باغ و تعمیر مسجدی در شهر شوشی این جمهوری توسط مهندسان ایرانی گفت: اطلاعی از اینکه چه کسانی و از کدام بخش به این منطقه سفر کرده اند ندارم و نمی توانم درباره صحت و سقم آن اظهار نظر کنم.
قاسمی گفت : رسانه های منطقه قفقاز با توجه به تنش های قومی که درمنطقه وجود دارد نظراتی می دهند و در مورد ایران مطالبی می گویند؛ مواضع ما در این منطقه روشن است و تغییری در مواضع خود نداده ایم و این مواضع را ادامه خواهیم داد.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره معرفی سفرای ایران در عمان و سوریه اظهار داشت : اسامی سفرا مشخص شده و در حال طی فرایندهای اداری هستند و امیدوارم این فرایند هر چه زودتر طی شود و سفرای ما در دمشق و مسقط مستقر شوند و وظایف خود را انجام دهند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری درباره پاسخگویی به اظهارات ترزا می نخست وزیر انگلیس در نشست سران کشورهای حاشیه خلیج فارس گفت: وزارت امور خارجه از ابتدا با توجه به وظایف ذاتی که داشته اقداماتی انجام داده است و برای دو بار نمایندگی این کشور در تهران را احضار و برای صحبتهایی که در اجلاس سران کشورها حاشیه خلیج فارس در مورد ایران داشتند اعتراض شدید خود را اعلام کرد.
قاسمی تصریح کرد: وزارت امور خارجه در چهارچوب منویات جمهوری اسلامی وظایف خود را در مورد کشورها بدون درنگ انجام می دهد و در این مورد آنچه لازم بود با احضار سفیر این کشور و در نوبت دوم کاردار این کشور( با توجه به نبود سفیر در تهران) صورت گرفت و اعتراض انجام شد.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره دلایل تعویق سفر معاون اول رییس جمهوری به ترکیه گفت: دلایل اصلی تعویق این برنامه ، سفر رییس جمهوری به قفقاز و لزوم حضور آقای جهانگیری در تهران بود و با توجه به مشغله هایی که ایشان داشتند مصلحت این شد که این سفر به زمان مناسب دیگری در آینده نزدیک موکول شود.
وی افزود: هیچ دو کشوری مواضع یکسانی در همه مسائل ندارند؛ ما هم از ابتدا با ترکیه درباره سوریه در مقاطعی کمتر و در مقاطع دیگر، بیشتر اختلاف نظر داشتیم.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: طی روزهای پنج شنبه و جمعه تماسهای تلفنی متعددی بین وزرای خارجه ایران و ترکیه برقرار شد و این فرایند به برگزاری اجلاس فردا در مسکو منجر شد.
وی با بیان اینکه الزاما صحبتها به معنی تفاهم صد درصدی در همه موضوعات نیست اظهارداشت: با ترکیه و سایر کشورها این تماسها را خواهیم داشت و سعی می کنیم واقعیات منطقه را به آنها تفهیم کنیم تا در مسیر بهتری قرار گیرند و دچار بعضی رویکردهای مشکل ساز نشوند و در عین حال حرفهای آنها را هم خواهیم شنید.


منبع : خبرگزاری ایرنا

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .