تبیان، دستیار زندگی
مراسم یازدهمین سال درگذشت منوچهر آتشی در تهران برگزار می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یادی از منوچهر آتشی، یازده سال بعد

مراسم یازدهمین سال درگذشت منوچهر آتشی در تهران برگزار می شود.

بخش ادبیات تبیان

منوچهر آتشی

مراسم یازدهمین سال درگذشت منوچهر آتشی، شاعر، مترجم و منتقد ادبی، چهارشنبه اول دی ماه در خانه هنرمندان ایران برگزار می شود.

محمد ولی زاده، نویسنده و روزنامه نگار، با اعلام این خبر افزود: «11 سال از درگذشت منوچهر آتشی می گذرد و هرساله مراسمی به یاد او در زادگاهش بوشهر برگزار شده، اما در طی این سال ها مراسم یادبودی در شأن و جایگاه آتشی در تهران برگزار نشده است. به همین دلیل با همراهی خانواده و دوستان ایشان تصمیم گرفتیم که مراسم یازدهمین سال درگذشت را در خانه هنرمندان تهران برگزار کنیم، بلکه فتح بابی برای بزرگداشت مستمر و منسجم تر ایشان در سال های آینده در تهران باشد.»

او در خصوص جزئیات این مراسم گفت: «این مراسم به چند بخش تقسیم شده است. در بخش نخست، آیدین آغداشلو، کامیار عابدی، ضیاء موحد و حافظ موسوی درباره آثار زنده یاد منوچهر آتشی به ایراد سخن می پردازند. در بخش دیگر، ساغر شفیعی، محمدرضا عبدالملکیان، هرمز علی پور و م. موید شعرهایی را که برای مرحوم آتشی سروده اند، می خوانند. همچنین پیمان سلطانی بر اساس شعری از منوچهر آتشی اثری موسیقایی ساخته است که آن را به همراه گروه خود برای علاقه مندان اجرا می کند.»

ولی زاده خاطرنشان کرد: «در این مراسم همچنین دو کتاب تازه رونمایی می شود: «چه شکل های گوناگونی دارد عشق» (یادنامه  زنده یاد منوچهر آتشی) که به سعی محمدجواد حق شناس تهیه و تدوین شده است و بخش های مختلفی را دربرمی گیرد. این کتاب از سوی انتشارات داستان سرا چاپ و منتشر شده است. کتاب دوم «ارغوانی از بوسه» نام دارد که گزیده ای از شعرهای منوچهر آتشی را شامل می شود و توسط دختر ایشان (شعله آتشی) انتخاب شده است. انتشارات بامداد نو ناشر این کتاب است.»

او در ادامه درباره موضوع سخنرانی افراد یادشده گفت: «استاد آیدین آغداشلو علی رغم این که این روزها در منزل دوران نقاهت را می گذرانند، قرار است درباره  شعرها و آثار آتشی سخنرانی کند. «آتشی، شاعر جنوب» عنوان سخنرانی دکتر ضیاء موحد است. کامیار عابدی سخنرانی خود را با محوریت «منوچهر آتشی و مسأله  جغرافیا در شعر» ایراد خواهد کرد. همچنین حافظ موسوی به «سایه روشن های شعر آتشی» می  َپردازد.»

به گفته ولی زاده، پوستر این مراسم نیز اثری از فرزاد ادیبی، طراح و گرافیست، است که به همین مناسبت طراحی و اجرا شده است.

مراسم بزرگداشت منوچهر آتشی روز چهارشنبه اول دی ماه ساعت 17 تا 20 در تالار استاد شهنازِ خانه هنرمندان ایران برگزار می شود. ورود تمام علاقه مندان به این مراسم آزاد است.


منبع: ایسنا