تبیان، دستیار زندگی
در جلسات خواستگاری چه معیارهایی باید مد نظر داشته باشیم؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معیارهایی که در انتخاب همسر باید مد نظر داشت

در جلسات خواستگاری چه معیارهایی باید مد نظر داشته باشیم؟

مشاور: عطاریان - مرکز مشاوره تبیان
خواستگاری

معیارهای مهمی که باید حتما مورد توجه قرار گیرد:

  سطح و رشته تحصیلی
 بهتر است سطح تحصیلی (مدرک) مرد بیشتر یا مساوی سطح تحصیلی زن باشد. پایین تر بودن مدرک تحصیلی مرد به اندازه یک مقطع [زن: دكتری، مرد: كارشناسی ارشد/ زن: كارشناسی ارشد، مرد: كارشناسی،...] اشكالی ندارد به شرط آن كه مرد از نظر شغل و موقعیت اجتماعی وضع مطلوبی داشته باشد.

وضعیت اجتماعی و سطح اقتصادی خانواده ها
 منظور از وضعیت اجتماعی، شغل و موقعیت یا طبقه اجتماعی پدر و در مواردی مادر است و مراد از سطح اقتصادی میزان درآمد، ثروت و امكانات زندگی است. بهتر است خانواده های دختر و پسر در این دو زمینه هم شأن و نزدیک به یكدیگر باشند.

 فرهنگ خانواده
 فرهنگ، نگرش های فردی و اجتماعی نسبتاً پایداری است كه از باورهای مذهبی و خصلت های نژادی و قومی و طبقاتی ریشه گرفته و به صورت آیین های مذهبی، آداب و رسوم اجتماعی و نیز پوشش، گویش فردی خود را نشان می دهد تناسب فرهنگی بسیار مهم تر از تناسب وضعیت اجتماعی اقتصادی است. از بین عناصر سازنده فرهنگ، بیشتر از همه باید تناسب مذهبی، نژادی و پس از آن همسانی در آداب و رسوم خانوادگی را جدی گرفت.

میزان برونگرایی
 برون گرایی و درون گرایی دو صفت مثبت و نسبتاً ثابت شخصیت هستند. خوب است مرد برون گراتر از زن باشد و یا اگر زن برون گراتر است، فاصله خیلی زیاد با مرد نداشته باشد. (در این زمینه اگر در صحبتهای میان فردی به نتیجه نرسیدید مراجعه نزد مشاوره قبل از ازدواج توصیه می شود)

شغل
 بررسی کنید و ببینید طرف مقابل آیا تمایل به اشتغال دارد یا خانه داری؟ سپس در این رابطه به مقایسه با دیدگاه خود بپردازید.

تندرستی
 نداشتن بیماری های مزمن ناتوان ساز، وخیم و سخت درمان و ژنتیكی كه فرزندان را دچار معلولیت می سازد.

صداقت اعتماد می آورد. دروغ های عمدی و بزرگ اعتماد را از بین می برد و بدبینی و ناامنی را جای گزین می سازد. لازم نیست برای نشان دادن صداقت خطایی كه فرد در گذشته انجام داده و دیگر تكرار نشده است، اعتراف كرد.

استقلال
 كسی برای تشكیل خانواده آماده است كه بتواند از نظر عاطفی دوری از پدر و مادر را تاب آورد و تعامل عاطفی سازنده و پایداری با همسر خود برقرار سازد. دربرنامه ریزی های زندگی و حل مشكلات آن، مطابق سن، آگاهی و تجربه خود و البته با مشورت كارشناسان تصمیم بگیرد و عمل كند.

مسئولیت پذیری و فعالیت
 تنبل و غیرفعال نبودن در اداره زندگی. بی خیالی و بی تعهدی درانجام وظایف. در مواردی، بی مسئولیتی با نداشتن استقلال همراه است ولی این دو خصوصیت می توانند جدا از هم نیز باشند.

خوش اخلاقی
 حُسن خلق سه نشانه دارد. 1- خوشرویی: در بیشتر زمان ها داشتن چهره ای گشاده و شاد 2- پاكیزگی و زیبایی كلام: پرهیز از دشنام، تحقیر، تمسخر 3- نرمخویی: دور بودن از خشونت، لجبازی، قهر طولانی

پاكدامنی
 پاكدامنی یعنی دوری از آلودگی ها و روابط نامشروع جنسی، خویشتنداری و مقاومت در برابر وسوسه ها و محرک های غریزه جنسی و نیز نداشتن سابقه طولانی از رفتارها و دوستی های غیراخلاقی

سلامت روان
 اطمینان از این كه فرد دارای روان رنجوری های مزمن و ناتوان ساز، ...) و روان پریشی های شدت افزا نباشد.

دینداری و ایمان
 دینداری سه جنبه مهم دارد: 1- باورهای درست و روشن درباره خدا، جهان آخرت،انبیا و اوصیای الهی و حقایق نظام آفرینش 2- اخلاق به معنای داشتن فضیلت هاو صفات مثبت درونی مانند صداقت، حیا، امانت، شكر، صبر،... و دور بودن از رذیلت ها و صفات منفی مانند حسادت، تكبر، حرص،... 3- عمل به احكام دینی یعنی انجام واجبات و ترک محرمات.

شایستگی خانوادگی
 در خانواده  شایسته پدر و مادر در درجه اول و برادران و خواهران بزرگ تر، در درجه بعد، افرادی سالم و دور از مشكلات حاد اخلاقی هستند. خانواده خوب محیطی آرام و بدون تنش های شدید و مكرر دارد. طلاق، اعتیاد، بزهكاری، خیانت، خشونت های پی درپی و آسیب رساندن از نمایان ترین نمونه های ناشایستگی خانوادگی است.

راستگویی
 صداقت اعتماد می آورد. دروغ های عمدی و بزرگ اعتماد را از بین می برد و بدبینی و ناامنی را جای گزین می سازد.
 لازم نیست برای نشان دادن صداقت خطایی كه فرد در گذشته انجام داده و دیگر تكرار نشده است، اعتراف كرد. چیزی را نباید پوشاند كه با گذشت زمان و تحقیق آشكار می شود. مانند نادرستی در بیان سن، شغل، مدرک تحصیلی، بدهی مالی، عقد و ازدواج قبلی، بیماری ادامه دار، عیب و نقص جسمی و عضوی، جدایی والدین، مسئولیت ذهنی و جسمی یكی از اعضای خانواده


جهت مشاهده پرسش و پاسخ های عمومی مشاوره انتخاب همسر اینجا کلیک کنید.

جهت دریافت مشاوره از بخش انتخاب همسر اینجا کلیک کنید.