تبیان، دستیار زندگی
با علم امروزی حدود 18 هزار سال طول می کشد تا بتوانیم به نزدیک ستاره به کره زمین، سفر کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساخت سریع ترین نانو-فضاپیما

با علم امروزی حدود 18 هزار سال طول می کشد تا بتوانیم به نزدیک ستاره به کره زمین، سفر کنیم.

بخش دانش و زندگی تبیان

نانو-فضاپیما

با علم امروزی حدود 18 هزار سال طول می کشد تا بتوانیم به نزدیک ستاره به کره زمین، سفر کنیم.

با این وجود دانشمندان به کمک یک تراشه سیلیکونی موفق به ساخت نانو-فضاپیمایی شده اند که می تواند سرعت خود را به یک پنجم سرعت نور برساند و مسافرت طولانی مذکور را در کمتر از 20 سال انجام دهد.

مشکل اصلی این است که چنین فضاپیماهایی نمی توانند در مقابل نوسانات شدید ناشی از تابش و دما در اعماق اقیانوس به حیات خود ادامه دهند. بنابراین گروهی از محققان سازمان فضایی ناسا با همکاری موسسه علم و فناوری کره (KAIST) روش جدیدی ارایه کردند که به تراشه سیلیکونی کمک می کند تا بتواند بدون هر مشکلی به پرواز خود ادامه دهد.

در حال حاضر سه روش وجود دارد تا چنین تراشه ای بتواند سفر پرماجرای خود را به اتمام برساند. ساده ترین راه این است که یک ورقه فلزی به آن متصل شود تا جلوی تابش های فضایی را بگیرد که البته این روش می تواند از سرعت نانو-فضاپیما بکاهد.

علاوه بر این ستاره شناسان می توانند یک مسیر مشخص برای فضاپیما در نظر بگیرند تا میزان تابش ها به حداقل برسد. ولی این کار زمان ماموریت را افزایش می دهد و خطرات دیگری به همراه دارد.

سومین روش که قرار است به صورت عملیاتی استفاده شود، موضوع اصلی محققان ناسا است که با نام «طراحی مدار اشعه-شناخته شده» معرفی می شود. دانشمندان در نانو-فضاپیمای خود به جای آنکه ترانزیستورهای مغناطیسی استاندارد استفاده کنند، ترانزیستورهای دروازه ای ساخته شده از نانوسیم ها را مورد استفاده قرار دادند.

در مجموع، با فناوری به کار گرفته شده مشکل نانو-فضاپیما برای انجام این سفر پرماجرا حل شد تا دانشمندان بتوانند برای نخستین بار در کوتاه ترین زمان به نزدیک ترین ستاره برسند.


منبع:Fars News Agency

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .