تبیان، دستیار زندگی
عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: هیچ قانونی براساس قانون اساسی، حق نقض حقوق ملت را ندارد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هیچ قانونی حق نقض حقوق ملت را ندارد

عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: هیچ قانونی براساس قانون اساسی، حق نقض حقوق ملت را ندارد.

بخش حقوق تبیان

حقوق شهروندی

سید محمد هاشمی روز دوشنبه در آیین رونمایی از منشور حقوق شهروندی که با حضور رییس جمهوری در محل اجلاس سران در حال برگزاری است، افزود: قوانین باید عارفانه و حکیمانه تدوین شود چون بسیاری از قوانین ما تضییع کننده حقوق شهروندی است درحالی که در ذیل ماده ٩ قانون اساسی آمده است هیچ قانونی حق ندارد حقوق ملت را نقض کند.
این استاد علم حقوق با بیان اینکه حقوق بشر ریشه قانونی دارد، اظهار کرد: حقوق بشر اصلا مربوط به غرب نیست.
هاشمی کثرت گرایی را یکی از ضروریات اجتناب ناپذیر دموکراسی دانست و گفت: متاسفانه کثرت گرایی حالت نارسایی دارد که رییس جمهوری بعنوان حافظ قانون اساسی باید درک آن را تفهیم کند.

از آنجا که حکومت دست اندرکار امور است گاهی بدلیل رفتار برخی نهادها با مردم در مظان اتهام قرار دارند و می گویند تضییع کننده حقوق شهروندی محسوب می شوند که نهادها باید در رفتار خود بیشتر دقت کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه با بیان اینکه رییس جمهوری مسئول اجرایی قانون اساسی و حقوق شهروندی است، گفت: از آنجا که حکومت دست اندرکار امور است گاهی بدلیل رفتار برخی نهادها با مردم در مظان اتهام قرار دارند و می گویند تضییع کننده حقوق شهروندی محسوب می شوند که نهادها باید در رفتار خود بیشتر دقت کنند.
وی یکی از این موارد تضییع حقوق شهروندی را حریم خصوصی برشمرد و افزود: مخالف وزارت اطلاعات نیستم اما عملکرد آن باید مورد ارزیابی قرار گیرد.
در آیین رونمایی از منشور حقوق شهروندی ، رییس جمهوری ، تنی چند از وزرا، حقوقدانان و نخبگان، نمایندگان سازمان های مردم نهاد، نمایندگان أدیان توحیدی و جمعی از شهروندان حضور دارند.


منبع: ایرنا



این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .