تبیان، دستیار زندگی
ما باید در مذاکرات مطالبه گر باشیم و نمی توانیم در اینگونه مذاکرات حساس بگوییم همه چیز عالی بود و یک تشکر هم از طرف مقابل بکنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ناگفته های دکتر صالحی از برجام +فیلم

ما باید در مذاکرات مطالبه گر باشیم و نمی توانیم در اینگونه مذاکرات حساس بگوییم "همه چیز عالی بود" و یک تشکر هم از طرف مقابل بکنیم.

فرآوری: آزاده مرنی -بخش سیاست تبیان

برجام،نقض برجام،تحریم،تمدید تحریم،رهبر،،مذاکرات هسته ای،جان کری،توافق هسته ای،ترامپ،اوباما

این روزها بازار اخبار مربوط به برجام و واکنش های مسئولین جمهوری اسلامی ایران در قبال عهد شکنی تاریخی ایالات متحده آمریکا، داغ است. هر روز خبری جدید، حواشی خاص، شایعات و ... بیش از پیش فضای جامعه را در بر می گیرد. عده ای نیز برآنند تا با استفاده و یا حتی سوء استفاده از این فضا به این موج خبری سمت و سویی هدفدار داده و افکار عمومی را به جهتی که مدّ نظر دارند سوق دهند. پس بهترین راه تمییز حقیقت از شایعه استناد به سخنان افرادی است که به طور مستقیم در جریان امر بوده و اطلاعات آنها مستند می باشد.
در این راستا اخیرا دکتر علی اکبر صالحی (رئیس سازمان انرژی اتمی) در جهت شفاف سازی برخی اخبار و همچنین توضیحات لازم درباره آنچه که پس از نقض برجام در دستور کار قرار خواهد گرفت، توضیحاتی را ارائه کرده است.

حتی بزرگ ترین مخالفان برجام در آمریکا و در خارج از آمریکا هم ترامپ را تشویق می کنند که از پاره کردن برجام یا نقض فاحش آن خودداری کند.

آژانس برای کسی که پشتوانه نداشته باشد تره هم خُرد نمی کند

دکتر صالحی معتقد است؛ در آژانس بین المللی انرژی اتمی اگر پشتوانه ای قوی نداشته باشید آنها برای شما "تَره هم خُرد نمی کنند" زیرا در آژانس، ملاک عمل منطق و توجیه نیست.
رئیس سازمان انرژی اتمی درباره بدعهدی آمریکا و تمدید تحریم های 10 ساله ضد ایران هم گفت: دقیقاً یک ماه پس از عملیاتی شدن برجام در مصاحبه با یک روزنامه عربی گفتم که طرف غربی در مسائل تحریم و موضوع بانکی هنوز وعده های خود را عملیاتی نکرده است؛ این موضوع از آن جهت بود که می دیدیم آمریکایی ها در حال دبه کردن هستند. ما باید در مذاکرات مطالبه گر باشیم و نمی توانیم در اینگونه مذاکرات حساس بگوییم "همه چیز عالی بود" و یک تشکر هم از طرف مقابل بکنیم.
دکتر صالحی درباره قَسمی که در صحن مجلس شورای اسلامی درباره روند فعالیت های هسته ای خورده بود نیز توضیحاتی را ارائه نموده است : "قسمی که من خوردم در مورد کل برجام نبود، من در برجام مسئول بحث فنی بودم، در بعد فنی ما الان کار خودمان را انجام می دهیم. در تحریم ما الان مشکل پیدا کرده ایم، در بحث های بانکی و در قاعده ای که آنها متعهد شده بودند تا به امروز بخش هایی انجام شده و 70 درصد عملیاتی شده؛ اما زمانی که به صنایع بزرگ و ضمانت های مالی بزرگ می رسید مقداری ما مشکل پیدا می کنیم. من مسئول فنی مذاکرات بوده و هستم و الحمدلله در شرایط کنونی کارها به خوبی پیش می رود اما در بحث تحریم ،مشکل پیدا کرده ایم و طرف مقابل ما در 1+5 آن تعهدی را که ملتزم شده بود انجام نمی دهد."

توضیحات دکتر صالحی درباره روند جدید فعالیت های هسته ای


در شرایط کنونی و در مسائل هسته ای و پیشبرد آن ، "پُل پشت سرمان خراب نیست" و به گونه ای می توانیم به شرایط قبل بازگردیم که طرف مقابل غافل گیر شود. با این تجربه ای که الان داریم و با توجه به تحریم های کنونی آمریکا و بدعهدی آنها قطعاً بهتر می توانستیم مذاکره کنیم. یکی از اقداماتی که باید جدی تر گرفته می شد "شیوه نگارش برجام است" تا هیچ جایی برای تفسیر و ابهام باقی نماند.

تیر خلاص ترامپ به برجام

امروز می بینیم که حتی بزرگ ترین مخالفان برجام در آمریکا و در خارج از آمریکا هم ترامپ را تشویق می کنند که از پاره کردن برجام یا نقض فاحش آن خودداری کند. در برابر آمریکایی ها کم کم تلاش می کنند بازی خود را به سمت یک بازی هوشمند ببرند. مارک دوبوویتز از مخالفان جدی برجام وقتی به ترامپ توصیه می کند که برجام را پاره نکند، قطعا نتانیاهو و اعراب هم به ترامپ توصیه می کنند که برجام را پاره نکند، به این دلیل که ترجیح می دهند اجماع جهانی از میان نرود، شکاف میان آمریکا و دیگر کشورهای جهان که پای میز مذاکره بوده اند پیش نیاید.
اما آنچه که در این میان بیش از پاره شدن یا نشدن برجام اهمیت دارد؛ مسئله ی تصویب تمدید تحریم های ایران از سوی کنگره ی آمریکا به مدت 10 سال می باشد و این موضوعی است که دودِ آن، تنها به چشمان ایران اسلامی می رود به همین دلیل و همانطور که انتظار می رفت در پی تصویب این لایحه، آمریکا با واکنش جدی دولت ایران و صدور دستور عملیاتی سازی "پیشران هسته ای" مواجه شد.

راه اندازی پیشران هسته ای

پیشران هسته ای در واقع سوخت هسته ای به جای سوخت فسیلی برای کشتی های اقیانوس پیما و نفتکش هاست و برای تامین چنین سوختی نیاز به اورانیوم 20 تا 90 درصد است که در کشتی ها معمولا از 40 تا 90 درصد استفاده می شود. اگر چنین امری تحقق یافته و ما به این میزان از غنی سازی دست یابیم بی تردید به دستاوردهای کلان تری نیز نائل خواهیم آمد.
اینک باید در انتظار واکنش های احتمالی دولتمردان آمریکایی در پی صدور این دستور باشیم.


منایع : خبرگزاری صدا و سیما / پایگاه اطلاع رسانی الف / مشرق نیوز