تبیان، دستیار زندگی
خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت اعتماد مردم آمریکا به عادلانه بودن روند برگزاری انتخابات این کشور کاهش یافته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کاهش اعتماد مردم آمریکا به نتیجه انتخابات

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت اعتماد مردم آمریکا به عادلانه بودن روند برگزاری انتخابات این کشور کاهش یافته است.

بخش سیاست تبیان

انتخابات،نتیجه انتخابات،تقلب در انتخابات،انتخابات ریاست جمهوری،انتخابات 96،خبرگزاری،ترامپ،

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت: اعتماد مردم آمریکا به این موضوع که انتخابات این کشور عادلانه برگزار می شود، رو به افول است. مقامات آمریکا ادعا می کنند انتخابات مردمی این کشور و همچنین انتقال مسالمت آمیز قدرت، نمونه هایی از سلامت و قدرت دموکراتیک این کشور است. این در حالی است که این مقامات مدعی اند، نتایج انتخابات در دیگر نقاط جهان همواره با میزان اندک یا زیادی از تردید روبرو است. به ادعای این مقامات، در انتخابات کشورهای دیگر عموما تخلف صورت می گیرد، شرایط برگزاری انتخابات به ندرت عادلانه است، و قدرت های بزرگ تر معمولا در فرآیندهای سیاسی کشورهای کوچک تر مداخله می کنند.

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، روسیه را به کمک کردن به دونالد ترامپ، نامزد پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در انتخابات ماه گذشته متهم می کند؛ اما باید توجه داشت که آمریکا نیز به هیچ وجه از اتهام مداخله کردن در انتخابات دیگر کشور ها، مبرا نیست.

چنین اقدامات دولت آمریکا با آنچه که روسیه متهم به انجام آن است، تفاوت دارد و شامل اتهاماتی از قبیل عوض کردن آراء، تامین مالی غیر قانونی احزاب و نفوذ سایبری نمی شود.

مشخص نیست اتهامات مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مورد تایید قرار بگیرد یا خیر، اما صرف این اتهامات باعث شده است مشروعیت فرآیند های دموکراتیک در آمریکا زیر سوال برود. زمانی که بسیاری از شهروندان آمریکایی به دولت خود، رسانه ها و سایر نهادهای زندگی آمریکایی بی اعتماد هستند، تردید درباره آزادی و عادلانه بودن انتخابات باعث به وجود آمدن دغدغه و نگرانی آن ها می شود.

دولت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، که به زودی دوره فعالیت آن به پایان خواهد رسید، در حال بررسی شواهد نفوذ غیرقانونی اینترنتی روسیه و دسترسی این کشور به پست های الکترونیک حزب دموکرات آمریکا و «جان پودستا»، مدیر کارزار تبلیغاتی هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات انتخابات این کشور است. دولت آمریکا همچنین در حالی بررسی این موضوع است که آیا چنین اقدامی از سوی روسیه باعث شده است نتایج انتخابات، به نفع ترامپ تغییر پیدا کند. به علاوه، تحقیقات در این خصوص به سرکردگی جمهوری خواهان در کنگره در حال انجام است.

ترامپ در این باره اعلام کرده به هیچ وجه دخالتی در جریان فوق نداشته است. وی هفته گذشته در صفحه خود در پایگاه اینترنتی شبکه اجتماعی توییتر نوشت: «آیا می توانید شرایطی را تصور کنید که طی آن، نتایج انتخابات بر عکس بود و ما تلاش می کردیم قضیه مداخله روسیه و سازمان سیا را پیش بکشیم. در این صورت، این اقدامات، تئوری توطئه خوانده می شد.»

نگرانی گسترده تر و نظام مند تر برای آمریکا از این قرار است که آنچه که در سال 2000، یک پدیده غیر طبیعی و غیر معمول تلقی می شد، ممکن است به یک هنجار تبدیل شود: انتخاباتی که به انتخاب شدن رئیس جمهوری منتهی می شود که همه، او را قبول ندارند و به رسمیت نمی شناسند.

آسوشیتدپرس در ادامه نوشت: 16 سال پیش، جرج بوش، نامزد جمهوریخواه و «ال گور»، نامزد دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری، رقابت نزدیکی را در ایالت فلوریدا داشتند، به گونه ای که آرای سرنوشت ساز این ایالت بازشماری شد. پیروزی نهایی در این انتخابات نصیب بوش شد. اکنون نیز پرسشی که مطرح است از این قرار است؛ ترامپ اکثریت آراء در سرتاسر آمریکا را نتوانست از آن خود کند. آیا در صورتی که افشاگری پست های الکترونیک به صورت روزانه از سوی «ویکی لیکس» صورت نمی گرفت، باز هم وی در انتخابات پیروز می شد؟

شخص ترامپ نیز ممکن است در شکل گیری این بی اعتمادی ها مقصر باشد. پیش از رای گیری هشتم نوامبر (18 ابان)، وی بار ها اعلام کرد در انتخابات علیه وی «تخلف» صورت گرفته است. یک پژوهش که اندکی پیش از روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از سوی موسسه «مرکز پیو» صورت گرفت، نشان می دهد 56 درصد از حامیان ترامپ، به عادلانه بودن فرآیند برگزاری انتخابات هیچ اعتمادی نداشتند یا میزان اعتماد آن ها اندک بود. همچنین بر اساس نتایج این نظرسنجی، تنها 11 درصد از حامیان کلینتون چنین تصوری را داشتند.

این اعداد و ارقام ممکن است یک پدیده غیر معمول در جامعه آمریکا تلقی شود، اما زیر سوال بردن نتایج انتخابات در بسیاری از نقاط جهان، معمول است.

در بیشتر دولت در کشورهای جهان، رهبران ملی از طریق انتخابات برگزیده می شوند. اما به ادعای سازمان غیر دولتی «خانه آزادی»، در بیشتر کشور ها انتخابات «آزاد» برگزار نمی شود. روسیه همواره این موضوع را تکذیب می کند که در انتخابات دیگر کشور ها مداخله، یا از نامزدهای محبوب خود حمایت می کند. این در حالی است که سابقه آمریکا نیز در این زمینه، به هیچ وجه پاک نیست.

در سوابق عملکرد آمریکا مربوط به دوران جنگ سرد، شاهد مواردی هستیم که طی آن ها آمریکا اطمینان حاصل می کرد احزاب حامی سرمایه داری و حامی دموکراسی، در مقابل احزاب کمونیست پیروز می شوند. از جمله این موارد می توان به انتخابات ایتالیا پس از جنگ دوم جهانی اشاره کرد.

در دیگر موارد، پاسخ واشنگتن به نتایج «نامطلوب» انتخاباتی به شکل کودتا بود. از جمله این موارد می توان به انتخابات در ایران و گواتمالا در دهه 1950 میلادی و انتخابات در شیلی دو دهه پس از این تاریخ اشاره کرد.

این روز ها، آمریکا بر رقابت های عادلانه در انتخابات کشورهای خارجی تاکید دارد. این پیام، معمولا از سوی برخی دولت، به عنوان مداخله قلمداد می شود. واشنگتن اعلام کرده است زمانی که دیگر کشور ها مشغول انتخاب های دموکراتیک خود هستند، به شدت بی طرف باقی می ماند.

اما مقامات ارشد آمریکایی هنوز هم از نامزدهای محبوب خود در انتخابات برخی کشور ها حمایت، و با چهره های مخالف دولت ملاقات می کنند. در برخی موارد نادر نیز، مقامات آمریکایی حتی اقدام به موضع گیری و حمایت می کنند؛ از جمله زمانی که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا، علنا از رای دهندگان انگلیسی درخواست کرد تا اتحادیه اروپا را ترک نکنند. با این حال، این درخواست وی به نتیجه نرسید. با وجود همه این مطالب، چنین اقدامات دولت آمریکا با آنچه که روسیه متهم به انجام آن است، تفاوت دارد و شامل اتهاماتی از قبیل عوض کردن آراء، تامین مالی غیر قانونی احزاب و نفوذ سایبری نمی شود.


منبع : باشگاه خبرنگاران جوان