تبیان، دستیار زندگی
ناصر الموزانی، هنرمند تجسمی که در عراق اقامت دارد، شیوه ای جدید در خوشنویسی آیات قرآن ابداع کرده و آن را «خط کرسی» نامیده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ابتکاری در هنر خوشنویسی قرآن

تبیان به نقل از گروه بین الملل: ناصر الموزانی، هنرمند تجسمی که در عراق اقامت دارد، شیوه ای جدید در خوشنویسی آیات قرآن ابداع کرده و آن را «خط کرسی» نامیده است.

بخش قرآن تبیان

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه خبری mustaqila.com، ناصر الموزانی در این شیوه با ترکیب خط و نقاشی و طبق قواعد ابتکاری حروف و آیات را خوشنویسی می کند.
وی تابلوهای قرآنی را در اندازه های مختلف خوشنویسی کرده و چون خواندن آیات در تابلوها سخت است، در زیر هر تابلو آیه را می چسباند تا بازدیدکننده متوجه متن آیه بشود. 
ناصر الموزانی اخیرا نمایشگاهی در سالن شرکت توسعه رسانه ای «برج بابل» در بغداد برگزار کرد که نخستین نمایشگاه از این نوع در عراق بود.
الموزانی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه گفت: این نخستین بار است که تابلوهایم در عراق به نمایش در می آید و در این نمایشگاه 20 اثر در معرض دید عموم قرار گرفت.
وی افزود: تلاش کردم برای علاقمندان خوشنویسی عربی، خطی نو ابداع کنم و بعد از تلاشی که بیش از 10 سال طول کشید، شیوه ای در نگارش حروف یافتم که نو بود. آشنایی با هنر نقاشی نیز در این مسیر مرا یاری کرد.
الموزانی تصریح کرد: در این شیوه که هنر نقاشی هم دخیل بوده و در واقع ترکیبی از خوشنویسی و نقاشی است، می توان یک آیه را به شکل های مختلف خوشنویسی کرد.
وی که خط جدیدش را «خط کرسی» نامیده است، در این باره گفت: برای این کار دو دلیل داشتم؛ یکی علاقه ام به آیة الکرسی و دیگری تمرکز بر دو پایه یا بیشتر در کرسی بندی حروف و ترکیب تابلوهاست.
این هنرمند تجسمی تاکنون بیش از 45 نمایشگاه در کشورهای اروپایی و عربی برگزار کرده است که هنرمندان دیگری نیز در برگزاری این نمایشگاه ها با وی همکاری داشته اند.
در نگارش خطوط اسلامی كرسی بندی از اهمیت زیادی برخوردار است. بدین معنی كه هنگام قرار گرفتن کلمات مختلف در كنار یكدیگر، صعود و نزول آنها از یك خط افقی فرضی كه خط كرسی نامیده می شود، فضاهای مثبت و منفی، انقباض و انبساط حروف و کلمات باید دقیقاً، رعایت شود. در این صورت مطلب نوشته شده در چشم بیننده اثر مطلوب به جای می گذارد و زیبا جلوه می كند.