تبیان، دستیار زندگی
یکی از دغدغه های بسیاری از دانش آموزان، این است که در روزهای امتحان از تستی خواندن و تست زدن دور می مانند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برنامه ریزی برای کنکور در ایام تعطیلات (بخش دوم)

یکی از دغدغه های بسیاری از دانش آموزان، این است که در روزهای امتحان از تستی خواندن و تست زدن دور می مانند

برنامه ریزی برای کنکور در ایام تعطیلات-بخش دوم

برنامه ریزی برای کنکور در ایام تعطیلات-بخش دومزمانی کوتاه برای تست مفهومی در برنامه ریزی روزهای امتحان


یکی از دغدغه های بسیاری از دانش آموزان، این است که در روزهای امتحان از تستی خواندن و تست زدن دور می مانند؛ زیرا ایام امتحانات، زمان تشریحی خواندن است.  ممکن است كه این مسأله تاحدودی درست باشد، اما شما عزیزان باید به این نکته توجه کنید که در چند سال گذشته، طراحان سؤالات کنکور در بیشتر دروس،
سؤالات را به صورت مفهومی طرح می کنند، و به همین دلیل، مطالعه تشریحی می تواند به فهم بهتر مطلب برای پاسخگویی به چنین سؤالاتی کمک کند؛ از طرف دیگر، در مطالعه تشریحی هم، اگر نحوه مطالعه درست و اصولی باشد، می توان مطمئن بود که تست زنی از آن مباحث هم تا حد بسیار زیادی میسر است.
حالا فارغ از این نگرانی، برای اینکه شما داوطلب عزیز تاحدودی بتوانید خود را در ایام امتحانات برای کنکور نیز بسنجید، می توانید زمانی را در برنامه ریزی درسی روزهای امتحان برای تست زنی اختصاص دهید؛ به این صورت که پس از پایان درس و مطالعه کامل آن، تست هایی از مباحث مورد نظر را انتخاب كنید و به آن ها پاسخ
دهید؛ البته سعی کنید هما نگونه که به صورت تشریحی مطالعه کرده اید، به صورت تشریحی نیز به جواب تست ها برسید. انجام این کار به شما کمک می کند تا از طرفی، مرور دیگری روی مطالب داشته باشید، و از طرف دیگر، نقاط قوت و ضعف خود را نیز به شیوه کنکوری بسنجید.
نکته ای که در اینجا لازم است به شما دانش آموزان عزیز یادآوری کنیم، این است که مهم ترین نکته، یادگیری تشریحی دروس است؛ پس اگر وقت کافی ندارید، تست زنی مباحث و دروس امتحانی را به دو هفته پس از زمان برگزاری امتحانات موکول کنید. لازم است به یاد داشته باشید که دوره برگزاری امتحانات، زمانی است که  در درجه اول، شما آن را حتماً می بایست برای مطالعه دروس امتحانی صرف کنید و سپس به مسائل دیگری از قبیل تست زنی احتصاص دهید. نگران نباشید، شما زمان زیادی برای تست زنی و آزمودن خود در دروس متفاوت خواهید داشت؛ پس حتماً بدون نگرانی، کارها را طبق اولویت انجام دهید.

برنامه ریزی برای کنکور در ایام تعطیلات-بخش دومجای دروس پایه در امتحانات دی ماه
همانگونه که اشاره کردیم، یکی از کارهایی که شما عزیزان دانش آموز باید انجام دهید این است که در دفتر برنامه ریزی دی ماه، که طبق برنامه امتحانی چیده شده است، زمان هایی را که اضافه دارید، مشخص کنید و سپس در هر درسی که لازم دیدید، هم زمان با مطالعه درس امتحانی، آن زمان را به مطالعه درس مورد نظر اختصاص دهید؛ حتی می توانید مباحث و بخش هایی از دروس پایه را نیز بخوانید. انجام این کار برای شما از دو جهت سودمند است:
 اول اینکه کمک می کند تا مطالب مرتبط، به شیوه بهتر و اصولی تری در ذهن شما حک شود، و دوم اینکه باعث می شود كه هم زمان برای کنکور نیز مطالبی را فرا بگیرید یا مرور کنید.

برنامه ریزی برای کنکور در ایام تعطیلات-بخش دوماز خودتان بیش از حد توقع نداشته باشید
امان از شب های امتحان! مخصوصاً وقتی با بیدار خوابی و شب زنده داری همراه باشد. یکی از ضعف ها و مشکلاتی که بسیاری از دانش آموزان دارند این است که در شب های امتحان، بیش از توانشان از خودشان کار می کشند. این موضوع، علاوه بر دل زدگی، باعث خستگی مفرط و کاهش توان یادگیری افراد می شود. وقتی صحبت از برنامه ریزی برای روزهای امتحان می شود، بسیاری از دانش آموزان کنکوری که تا قبل از آن، زمان کمتری را به مطالعه اختصاص می دادند، گمان می کنند که با افزایش بیش از حد و ناگهانی ساعات مطالعه می توانند موفق تر شوند؛ در حالی که این موضوع اشتباه است و شما نباید بیش از توانتان از خودتان انتظار داشته باشید.
اگر در برنامه ریزی مطالعه روزهای امتحان، چنین کاری را انجام دهید و سپس نتوانید طبق برنامه پیش روید، با مباحث و بخش هایی از دروس ناخوانده باقی مانده و نمرات پایین که نتیجه پیش آمدن چنین مشکلی است
روبرو خواهید شد كه هم در معدل و هم در روحیه شما تأثیر منفی می گذارد؛ بنابراین، از خودتان بیش از حد انتظار نداشته باشید. همچنین لازم است كه واقعگرا باشید و سعی نکنید با کاهش ناگهانی ساعات خواب و استراحتتان، همه ویژگی های یک برنامه مطلوب را با هم پیش ببرید.

مرکز یادگیری سایت تبیان