تبیان، دستیار زندگی
بیت کوین یک فضای مجازی است که در آن از تکنیک های رمزگذاری برای ایجاد واحدهای پول و بررسی انتقال وجوه استفاده می شود و سیستم آن مستقل از بانک مرکزی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا بیت کوین برای همه جذاب است؟

بیت کوین  یک فضای مجازی است که در آن از تکنیک های رمزگذاری برای ایجاد واحدهای پول و بررسی انتقال وجوه استفاده می شود و سیستم آن مستقل از بانک مرکزی است.

بخش دانش و زندگی تبیان
بیت کوین

سال 2009 بود که دنیا با پدیده ای به نام بیت کوین آشنا شد، فناوری ای که خالقان آن توانستند در مدت کوتاهی آن را از یک ایده، یک واقعیت اثرگذار بر دنیای اقتصاد و مراکز سیاست پژوهی تبدیل کنند و ارزش آن را در بازارهای جهانی به طور ناگهانی ارتقا دهند. بیت کوین در واقع یک فضای مجازی است که در آن از تکنیک های رمزگذاری برای ایجاد واحدهای پول و بررسی انتقال وجوه استفاده می شود و سیستم آن مستقل از بانک مرکزی است.

با وجود اینکه چند سالی از مطرح شدن این پدیده نوظهور در کشور می گذرد اما به دلیل آثار قابل توجهی که می تواند بر اقتصاد کشور داشته باشد هنوز نسبت به اجرای آن تصمیم گیری نشده است.

هر چند قرار بر این بود تا شورای عالی فضای مجازی، برنامه ای برای این پول های مجازی و ارزهای نوپدید تدوین کند اما هنوز نتیجه این برنامه به عنوان قانون تصویب و ابلاغ نشده است.

شفافیت در تراکنش ها

سیستم بیت کوین از بسیاری جهات جالب است، به زبان ساده یک اتاق شیشه‌ای بزرگ را با یکسری صندوق‌های کوچک شیشه‌ای درون آن در نظر بگیرید که می‌توان داخل آن‌ها را دید. این صندوق‌ها در واقع حساب بیت کوین افراد مختلف است. و هر کدام یک عدد منحصر به فرد دارد که بتوانید با استفاده از آن به هر کس که مایل باشید آدرس صندوق خاصی را در اتاق بدهید. علاوه بر این یک قفل و یک شکاف برای واریز پول به آن دارد می‌توان از شکاف به داخل صندوق پول ریخت ولی نمی‌توان بدون داشتن کلید از صندوق پول برداشت کرد.

از آنجا که صندوق ها ،شیشه ای هستند می توان موجودی داخل هر صندوق را دید.

کمک به افزایش تولید ناخالص داخلی

بیت کوین به دلیل امنیت بالا و امکان ردیابی تراکنش ها، می تواند مانعی برای فضای پرداخت غیرقانونی باشد. در مورد ویژگی امضای دیجیتال در آن که فقط دارنده کلید رمز می تواند سند را امضا کند، باید گفت همه امکان تأیید امضا را دارند ولی شخص امضا کننده امکان انکار امضا را ندارد.

پرداخت با بیت کوین، آسان تر از خرید با کارت اعتباری با کارت نقدی است و می تواند بدون استفاده از یک حساب تجاری دریافت شود، از آنجا که معامله با آن نیز حد و مرزی نمی شناسد و درگیر تحریم ها نمی شود، می تواند تولید ناخالص ملی را به ویژه در بخش صادرات افزایش دهد. همچنین می تواند سهم مهمی از نقدینگی را در آینده به خود اختصاص دهد.

این ابزار پرداخت در اقتصاد مقاومتی نیز قابل توجه است چرا که از جمله مهم ترین مجوزهای اقتصاد مقاومتی توجه به شرکت های دانش بنیان و نوآور داخلی است.

یک فضای پرداخت امن و قانونی

بیت کوین به دلیل امنیت بالا و امکان ردیابی تراکنش ها، می تواند مانعی برای فضای پرداخت غیرقانونی باشد. در مورد ویژگی امضای دیجیتال در آن که فقط دارنده کلید رمز می تواند سند را امضا کند، باید گفت همه امکان تأیید امضا را دارند ولی شخص امضا کننده امکان انکار امضا را ندارد.

حل پازل برای گرفتن بیت کوین

یکی از ویژگی های جالب توجه درباره بیت کوین این است که یک سیستم جایزه  مبنا براساس شرکت در محاسبات شبکه است. به همین دلیل اغلب کاربران تلاش می کنند یک پازل را حل کنند. هر کس سریع تر پازل را حل کرد، بیت کوین جایزه می گیرد. پاسخ یک پازل در تعریف پازل بعدی تعریف می شود. این جایزه به دلیل افزایش امنیت شبکه است.

در یک ویدئوی تبلیغاتی ،کاربری در منهتن نیویورک از BitCoin ATM استفاده می‌کند. این شخص با ورود به یک کافی‌شاپی که در راستای ارتقای برند خود دستگاهی داخل آن نصب کرده است، فرایند استفاده از بیت ‌کوین را آغاز می‌کند. در ابتدای امر با معرفی خودش از طریق کیف پول الکترونیک نصب شده بر روی دستگاه موبایل، خودش را به ماشین معرفی می‌کند و در ادامه با وارد کردن  مبلغی پول خرد به دستگاه معادل آن را به شکل بیت کوین در کیف پول الکترونیکی خود ذخیره می‌کند. سپس به فروشنده درخواست خرید می‌دهد و با اسکن کردن کد کیف پول الکترونیکی فروشنده، مبلغ را از طریق شبکه بیت ‌کوین به حساب وی منتقل می‌کند. این کلیپ در سال 2014 تولید شده و در حال حاضر شرکت تولید کننده کیوسک های BitCoin ATM در این زمینه فعالیت نمی کند.

از آنجایی که ارتباط بین کسب و کار ارائه دهنده این خدمت به مشتریان و شرکت تولید کننده کیوسک کاملاً غیردولتی است، کانال ارتباطی بر بستر اینترنت بوده و هیچ گونه تعاملی با شبکه های بانکی ندارد.


منبع: پیوست:ماهنامه اطلاع رسانی ، پژوهشی، تحلیلی و فرهنگی شماره 41 -علی رحیم پور