تبیان، دستیار زندگی
دوران مجردی تمام شده است، الان دقیقا شما یک فرد متاهل شده اید، با یکسری وظایف. دقیقا از زمانی که پای قرارداد زندگی مشترک را امضا کردید همه موارد دوران مجردی را خط زدید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اثرات رفیق بازی در زندگی مشترک

دوران مجردی تمام شده است، الان دقیقا شما یک فرد متاهل شده اید، با یکسری وظایف. دقیقا از زمانی که پای قرارداد زندگی مشترک را امضا کردید همه موارد دوران مجردی را خط زدید.

ه. منفرد- بخش خانواده ایرانی تبیان
اثرات رفیق بازی

رفیق بازی دقیقا یکی از همین کارهاست. گاهی زوجین با پافشاری روی این موضوع پای شان به دادگاه کشیده می شود. نمی گوییم بعد از ازدواج دوستی ها را باید کنار گذاشت بلکه عدم مدیریت این روابط سبب می شود تا عدم الویت گذاری بین زندگی مشترک و دوستان، آسیب های جدی به زندگی وارد کند. حال ببنیم اثرات سوء رفیق بازی بر زندگی مشترک چیست؟
داشتن دوست از دیدگاه اسلام امری پسندیده و مورد تاکید است و در نحوه برخورد با دوست نیز روایات زیادی وارد شده ، اما آنچه که بیشتر از همه در این مورد جلب توجه می کند، اعتدال در دوستی است. خیلی ها قبل از ازدواج نگران روابط دوستانه شان هستند و فکر می کنند این روابط را با ازدواج و بچه دار شدن از دست می دهند. حقیقت این است که این روابط بعد از ازدواج از دست نمی روند بلکه تغییر می کنند و این تغییر نتیجه ترکیبی از عواملی مثل کم شدن وقت آزاد و تغییر اولویت های زندگی برای زوج هاست.

اگر همسر شما دوست های زیادی ندارد، می توانید به او برای گسترش روابطش کمک کنید. او را تشویق کنید دوستانش را به شما نشان دهد و هر از گاهی در مهمانی ها با حضور آن ها شرکت کنید

چقدر برای کی وقت بگذاریم؟

نگهداری از رابطه دوستانه خوب، نیاز به صرف وقت و انرژی و تلاش دارد. همان طور که در رابطه زناشویی پیشرفت می کنید، باید یاد بگیرید زمان و انرژی لازم را بین رابطه با دوستان و رابطه با همسرتان تنظیم کنید، بنابراین طبیعی است که وقت کمتری برای گذراندن با دوستان تان داشته باشید. این یک اصل است و وقتی آن را بپذیرید، راحت تر می توانید مسائل بعدی را مدیریت کنید. بعضی از دوستان درک می کنند که باید به شکل تازه ای برای وقت گذراندن با شما برنامه ریزی کنند. اما بعضی دیگر توانایی این درک را ندارند. این مشکل به خصوص در رابطه با دوستان مجرد پررنگ تر می شود. آنها درک درستی از موقعیت فعلی شما ندارند و ممکن است از شما دلخور شوند.

دوست همسرتان باشید

با همسرتان صحبت کنید، ذکاوت بیشتری به خرج دهید و لذت هایی را که با دوستانش تجربه می کند شناسایی کنید. چه بسا شما بتوانید آن شرایط را فراهم کنید. آنچه تفریح را لذت بخش می کند، احساس رهایی از مشکلات روزمره و افکار نگران کننده است. در صورتی که تفریح شما و همسرتان این گونه نیست، هوشیار باشید. زندگی پیش از ازدواج همسرتان را، بررسی کنید اگر او پیش از این نیز ارتباط زیادی با دوستان خود داشته است؛ بنابراین همسرتان باید مهارت های زندگی مشترک را دوباره آموزش ببیند و از مهارت ارتباط با دوستان و مدیریت آن آگاهی یابد.

رفت و آمدخانوادگی با دوستان

زنان آمادگی بیشتری دارند که خود را در رابطه با همسر و بچه ها غرق کنند و تمام وقت شان را به این روابط اختصاص دهند. در مقابل مرد ها بعد از ازدواج دوستانشان را کنار نمی گذارند. زن ها به دلیل روحیه خود از مرد ها انتظار دارند مثل آن ها رفتار کنند اما این درست نیست.
بهتر است هر دو نفر درکنار اینکه با دوستانشان ارتباط دارند، همسرشان را هم به داشتن این روابط تشویق کنند. اگر همسر شما دوست های زیادی ندارد، می توانید به او برای گسترش روابطش کمک کنید. او را تشویق کنید دوستانش را به شما نشان دهد و هر از گاهی در مهمانی ها با حضور آن ها شرکت کنید.

نگهداری از رابطه دوستانه خوب، نیاز به صرف وقت و انرژی و تلاش دارد. همان طور که در رابطه زناشویی پیشرفت می کنید، باید یاد بگیرید زمان و انرژی لازم را بین رابطه با دوستان و رابطه با همسرتان تنظیم کنید

آسیب رفیق بازی والدین بر فرزندان

والدین باید بدانند که بزرگ ترین آسیبی که در سایه رفیق بازی آنان به فرزندانشان وارد می شود، این است که ممکن است آنان گرفتار برخی اختلال های شخصیتی شوند. شاید یک بچه به دلیل رفتارهای اشتباه والدینش پرخاشگر یا دروغگو شود ولی این مشکلات راه حل هایی دارد و برطرف می شود اما اگر بچه ای در خانواده ای در اثر غفلت والدین از نظر هوشی یا روانی رشد نکند، این مشکل تا پایان عمر گریبان او را خواهد گرفت و به راحتی برطرف نمی شود.

تلنگر آخر:

- کسی نمی گوید دوستی هایتان پس از ازدواج، کاملا قطع شود. بهترین راه حل این است که قبل از ازدواج در جلسات آشنایی در این باره صحبت کنید و حد و حدود این روابط را برای هم مشخص کنید. تنها لازم است در این مورد به یک توافق مطلوب برسید.
- با توجه به اینکه شیوع مشکل های رفیق بازی در مردان بیشتر از زنان است و شما خانم محترم خانه می توانید با دلچسب کردن محیط خانه کم کم این خواسته شوهرتان را کمرنگ کنید و او به دامان خانواده پیوند بخورد.
- یادتان باشد، هیچگاه رفیق جای خانواده شما را نمی گیرد و نمی تواند نیازهای روانی شما را همیشه برطرف کند. التیام رفیق بر حالات روحی شما گذاراست.
- بد ترین پیامد داشتن رابطه بیش از اندازه با دوستان فاصله افتاده بین شما و همسرتان است. و این اسباب طلاق عاطفی را فراهم می کند.
- زندگی بسیاری از این موضوع لطمه خورده اند، تا دیر نشده از یک مشاور و روانپزشک کمک بگیرید.


منابع: جام جم، خبر نو، زندگی ایده آل


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.