تبیان، دستیار زندگی
آیا می دانید بعد از انگیزه های مالی و نیازهای معیشتی، دلیل اشتغال بسیاری از بانوان صرفا این است كه از بیكاری، ركود، كرختی و افسردگی فرار كنند؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قدمتان روی چشم خانه!

آیا می دانید بعد از انگیزه های مالی و نیازهای معیشتی، دلیل اشتغال بسیاری از بانوان صرفا این است كه از بیكاری، ركود، كرختی و افسردگی فرار كنند؟

بخش خانواده ایرانی تبیان

زندگی

آیا می دانید بعد از انگیزه های مالی و نیازهای معیشتی، دلیل اشتغال بسیاری از بانوان صرفا این است كه از بیكاری، ركود، كرختی و افسردگی فرار كنند؟ اما آیا تاوان این فرار غلط و پاسخگویی غلط به مسئله ای غلط (كمی بعد مسئله را می شكافیم!) را با پذیرفتن كارهای سنگین و محدود شدن در ساعت های كاری طولانی و 6روز كار مداوم (خارج از منزل) در هفته می دهند؟! طبیعتا بهتر است این گروه از خانم ها كه سرپرست خانوار نیستند و از دغدغه های جدی مالی فارغند و صرفا به قصد سرگرمی و بیكار نبودن، به كار تمام وقت تن داده اند، مسئله خود را به درستی تعریف كنند تا پاسخ درستی دست شان را بگیرد. لطفا در تمام این مطلب درنظر داشته باشید كه ما به هیچ وجه به دنبال صدمه زدن به حضور اجتماعی بانوان نیستیم و مخاطب ما، صرفا خانم هایی هستند كه قلبا ترجیح می دهند بیشتر وقت شان را صرف رسیدگی به خودشان، خانه و خانواده شان كنند و در واقع از حضور طولانی مدت و مداوم در محیط های كاری خارج از خانه، خسته شده اند؛ شاید هم خدای ناكرده به ستوه آمده اند!

آماده حضور«دلبند» شوید

غم انگیز است اما بسیاری از خانم ها به دلیل مشغله های درسی یا كاری، مادر شدن را به تعویق می اندازند و روزهای زیادی را از دست می دهند؛ غم انگیزتر آن است كه بعد از فراغت از این دغدغه ها، ممكن است مشكلات پزشكی و عوارض ناشی از مصرف داروهای ضد بارداری، سد راهشان شود و برای همیشه از موهبت مادرشدن محروم شوند. درحالی كه خانم ها در حالت عادی، آرزوی مادر شدن دارند و به اذعان بسیاری، دخترها، ذاتا مادر متولد می شوند. وقتی برای استفاده از یك وسیله برقی، دفترچه راهنمایش را مطالعه می كنید، قطعا برای رفتار با یك انسان و پرورش او، نیاز به مطالعه و آموزش بسیار خواهید داشت. كتاب بخوانید و تكنیك های تربیت فرزند را یاد بگیرید. خودتان را برای مادر شدن آماده كنید؛ هم از لحاظ فیزیكی و جسمی، هم از لحاظ روحی و روانی.

كار پاره وقت یا دوركاری را جایگزین كار تمام وقت كنید

اگر كارمند خوبی در محل كارتان بوده باشید، احتمالا مدیرتان ترجیح می دهد حداقل به صورت پاره وقت با مجموعه همكاری كنید یا اگر تعریف شغل تان به گونه ای باشد كه نیازی به حضور یا همكاری مستقیم با كارمندان دیگر نداشته باشید، شاید حتی به دوركاری شما هم رضایت بدهد!اگر هم با هیچ كدام موافقت نكردند، فدای سرتان! به زندگی بدون محدودیت های شغلی سلام كنید. اما اگر واقعا از نظر روحی نیاز به كار كردن دارید، می توانید دنبال كار پاره وقت یا دوركاری بگردید. مطمئن باشید اگر بخواهید، پاره وقتش را هم پیدا می كنید.در عوض ساعت های بیشتری را در كنار خانواده و عزیزانتان می گذرانید، آن هم در حالتی كه خسته نیستید و استرس روز كاری بعد را ندارید.

به مسائل روز، پاسخ بگویید

اگر دانش آموخته یك رشته دانشگاهی هستید یا در حوزه خاصی تجربه كافی دارید، مسائل روز كشور را در آن رشته و حوزه شناسایی كنید و بكوشید با تحقیق و كار عملی، پاسخ های كاربردی برای حل آن مسائل پیدا كنید (ضمنا می توانید از ابتدای طرح مسئله یا زمان رسیدن به نتیجه، با سازمان ها و مؤسسات فعال در حوزه مربوطه ارتباط بگیرید و بودجه علمی پژوهشی دریافت كنید). در این صورت هم دین خود را به میهن و مردم تان اداكرده اید، هم دانش انباشته و تجربه اندوخته در مغزتان را به كار گرفته اید، و هم از وقت تان استفاده بهینه كرده اید؛ آن هم در كنار خانواده!

گزینه های متنوعی را روی میز بگذارید

حالا كه قرار نیست گُلِ وقت مفیدتان را خارج از منزل باشید، می توانید برای تك تك ساعت هایش، به میل خودتان برنامه ریزی كنید. در سبد كارهای دوست داشتنی بسیاری از خانم ها می توانید باشگاه و ورزش، تفریح و گردش با دوستان و خویشان، سفرهای یكی، دو روزه به شهرهای اطراف، دید و بازدید از خانواده، دوستان و خویشان را ببینید. اما تلاش كنید محتویات سبد خود را متنوع تر كنید. وقت آن رسیده كه از پشت میزتان بلند شوید و بخشی از زمان تان را صرف كارهای «فیزیكی» كنید. كارهایی كه تا امروز فرصت انجام شان را نداشته اید. رفتن به سینما، مطالعه بیشتر و عمیق تر، آشپزی به روش های جدید، كارهای هنری، پرورش گل و گیاه، و گزینه های بسیار دیگری وجود دارند كه می توانید بسته به علاقه و شرایط خود و خانواده، روی میز بگذارید. كافی ا ست درنظر داشته باشید كه می خواهید در این ساعت ها كار مفیدی برای خودتان یا دیگران انجام دهید. حتی می توانید زمانی را به كارهای خیرخواهانه و عام المنفعه اختصاص دهید، كه خیر دنیا و آخرت در آن است! مثلا به دانش آموزان خانواده های تحت پوشش مركز خیریه، در درس هایشان كمك كنید.

برای یادگیری هیچ وقت دیر نیست!

شاید یاد گرفتن یك هنر، زبان خارجی، ورزش یا فعالیت دیگری، از علایق شما باشد یا برای انجام فعالیتی، نیاز به آموختن پیش زمینه هایی داشته باشید. در اسرع وقت شروع كنید. با توجه به آموزه «ز گهواره تا گور، دانش بجوی» و الگوگیری از بزرگان علمی، هیچ وقت برای یاد گرفتن دیر نیست؛ البته منظور از كسب دانش فقط نشستن سر كلاس و فراگیری درس های تئوری نیست. در دنیای تكنولوژیك امروز، به لطف ابزارهای گوناگون، راه های زیادی برای آموختن هست؛ ازجمله ویدئوهای آموزشی موجود در سایت های اینترنتی (البته حواس تان باشد كه اطلاعات لازم را از سایت های معتبر تهیه كنید). پس سن و سال را بهانه نكنید و فرصت یادگیری را از دست ندهید. ممكن است اصل استعداد شما در زمینه ای باشد كه به دلیل مشغله های كاری و درسی، هنوز فرصت نكرده اید به دنبالش بروید. شاید قرار است با روی دیگر توانمندی های خود آشنا شوید و موفقیت های جدیدی را رقم بزنید.

بانوان چرا به دنبال اشتغالند؟

اگر از خانم های شاغل، در مورد دلایل شان برای كار كردن خارج از خانه بپرسید، احتمالا به تعداد اعضای جامعه آماری تان، پاسخ های گوناگون می شنوید. بحث دغدغه های مالی و نیازهای معیشتی را كنار بگذاریم. پاسخ های معمول را اما می توان تا حدودی حدس زد. دلیل عده ای از خانم ها، كسب هویت اجتماعی است؛ در اصل، این خانم ها می خواهند توانمندی ها و قابلیت هایشان را به خودشان یا دیگران اثبات كنند و در اجتماع (حتی بازه ای كوچك از آن) شناخته شده باشند. بعضی دیگر، بدون نیاز ضروری به منابع مالی بیشتر، صرفا به دنبال استقلال مالی یا فراهم كردن پشتوانه ای برای آینده و كهنسالی خود هستند.

در ساده ترین برداشت، این دلیل زمانی مطرح می شود كه خانم ها خواسته ها و نیازهایی دارند كه همسر یا پدرشان، قادر به تأمین آن نیستند. در غیراین صورت، شاید بتوان گفت این دسته از خانم ها كمی احساس عدم اطمینان و بی پناهی می كنند یا شاید هم بیش از حد نگران آینده هستند. سرگرمی، فرار از تنهایی و افسردگی و پر كردن اوقات فراغت از دلایل دیگری است كه بسیاری از بانوان را به سمت اشتغال می كشاند. در واقع، بسیاری از خانم ها برای فرار از این «مسئله»ها، «كار تمام وقت خارج از خانه» را تنها راهكار عملی پیش رو فرض می كنند و همین پاسخ غلط را به كار می بندند. غافل از اینكه پاسخ دادن به مسائل گفته شده، بسیار ساده تر از فرار كردن از آنهاست!

با اصل مسئله روبه رو شوید

اگر قرار باشد برای سرگرم كردن خودتان چاره ای بیندیشید، راهی برای دور كردن احساس تنهایی و افسردگی پیدا كنید و اوقات فراغت تان را با توجه به علاقه و نیاز خود و خانواده تان، غنی سازی كنید، آنگاه به روشنی می بینید كه یافتن پاسخ، بسیار جذاب تر و خوشایندتر از فرار از مسئله است. همین كه از شما بخواهند فهرستی از فعالیت های موردعلاقه تان تهیه كنید كه تا كنون به دلیل مشغله های درسی و شغلی، فرصت پرداختن به آنها را نداشته اید، به خودی خود روحیه تان را صفا می دهد! اگر بعد از مدت ها، از چارچوب های زمانی و مكانی لازم الاجرا در محیط كار یا درس، فارغ شده باشید، هنگام پاسخگویی به این پرسش كه «واقعا من چی دوست دارم؟

ترجیح می دهم وقتم را چطور پر كنم؟» كپسول های شادی و انرژی، درون تان آزاد می شود؛ چه برسد به تدارك پیش نیازها و پرداختن به فعالیت های موردعلاقه تان. اگر با خیال آسوده فكر كنید حتما سرگرمی هایی را می یابید كه همیشه دوست داشته اید تجربه كنید، رشته ورزشی ای كه فرصت پرداختن منظم به آن را نداشته اید، كتاب هایی كه نخوانده در كتابخانه تان مانده اند، فیلم هایی كه خریده اید و ندیده اید، حوزه علمی پژوهشی خاصی كه دوست داشته اید در آن عمیق تر شوید، و هزار و یك سرگرمی دلپذیر و فعالیت مفید دیگر كه خودتان باید نسخه اش را برای خودتان بپیچید؛ ما صرفا پیشنهادهایی را ارائه كرده ایم.



منبع:همشهری انلاین

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.