تبیان، دستیار زندگی
کارشناسان نظامی روس معتقد هستند که جنگ آزادسازی حلب یکی از گسترده ترین و حساس ترین عملیات های نظامی سال های اخیر می باشد که می تواند معادله های نظامی در سوریه را به صورت اساسی و ریشه ای تغییر دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شمارش معکوس آزادی حلب

کارشناسان نظامی روس معتقد هستند که جنگ آزادسازی حلب یکی از گسترده ترین و حساس ترین عملیات های نظامی سال های اخیر می باشد که می تواند معادله های نظامی در سوریه را به صورت اساسی و ریشه ای تغییر دهد.

فرآوری:ع. امانی -بخش سیاست تبیان

حلب،بحران سوریه،سوریه،بشار اسد،روسیه،جنگ نظامی،داعش،اخبار داعش،جنایات داعش

"جنگ حلب" در واقع کشمکشی بین المللی در راستای وارد آوردن ضربه ی عظیم بر سوریه. بی شک هم با گذشت چند روز، پایان این جنگ رقم نخواهد خورد اما یکی از مهم ترین فصل های تحولاتی را شاهد خواهیم بود. حضور تمام عیار تروریست ها در این شهر و نبرد سنگین ارتش با آنها سبب شده تا امروزه اکثر تحلیلگران و رجال سیاسی در سراسر جهان به بررسی ابعاد مختلف این بحران و همچنین ارائه ی طرح هایی برای پایان جنگ حلب بپردازند.
شهر حلب که در شمال غربی سوریه واقع شده است، به دلیل قرارگرفتن در یک موقعیت کاملا مهم و استراتژیک، شهری کلیدی در عرصه تجارت سوریه است.

با آزادسازی حلب، دولت سوریه می تواند علاوه بر قطع ارتباط جبهه تکفیری با عقبه خود در ترکیه، زمینه آزادسازی مناطق دیگری همچون استان ادلب را فراهم کند.

این شهر که در حال حاضر حدود 2 میلیون و 500 هزار نفر جمعیت دارد، از مهمترین مراکز صنعتی، تجاری و کشاورزی سوریه است، البته از قدیمی ترین شهرهای این کشور نیز محسوب می شود که از چند قرن پیش تاکنون به یک شهر صنعتی معروف بوده است.

کارشناسان نظامی روسیه

کارشناسان نظامی روس معتقد هستند که جنگ آزادسازی حلب یکی از گسترده ترین و حساس ترین عملیات های نظامی سال های اخیر می باشد که می تواند معادله های نظامی در سوریه را به صورت اساسی و ریشه ای تغییر داده و ابتکار عمل استراتژیک را به صورت سرنوشت ساز در اختیار ارتش سوریه و حامیان آن بر ضد تروریسم و تجزیه این کشور قرار دهد.
ژنرال های بازنشسته روس که جایگاه و تأثیرگذاری ویژه ای در فرماندهی ارتش این کشور دارند از ماه ها پیش، جزئیات عملیات نظامی در حلب برای آزاد سازی این شهر را بررسی نموده و این عملیات را با برنامه ای کاملا عملیاتی و دقیق آغاز کرده اند.

تحولات اخیر سوریه و حلب

تحولات میدانی در سوریه و مسئله محاصره تروریست ها در شهر طی چند روز اخیر بسیار حساس شده است. نیروهای دموکراتیک سوریه متشکل از کردها، عرب َها َ، مسیحی َها و ترکمن َهای سوریه َاند که طی مرحله نخست این عملیات های اخیر توانستند گروه تروریستی داعش را از شهر "منبج" در ریف استان حلب بیرون کرده و به سمت رقه، مقر این گروهک حرکت کردند.
از سوی دیگر، گزارش های رسیده از منابع خبری میدانی حاکی از آن است که تروریست ها داعش با حمله به مواضع ارتش سوریه در اطراف شهر تازه آزاد شده تدمر واقع در شرق استان حمص، قصد دارند این منطقه را دوباره به اشغال خود درآورند. عناصر داعش در ادامه حملات از محورهای شمالی، جنوبی و شرقی حومه شهر تدمر تاکنون توانستند سیلوها، بخشی از مزارع حومه شرق تدمر، کوه "هیان" و "کاخ الحبلات" را در جنوب شهر و همچنین "میادین گازی جزل، حجار، المهر و منطقه جزل" را در شمال غرب حومه تدمر اشغال کنند.

تروریست ها در هفته گذشته بیش از 60 موشک و راکت به دو شهرک شیعه نشین شلیک گردند که بر اثر آن ده ها نفر شهید و زخمی شده اند.

حائز اهمیت آن که در حملات غافلگیرانه اخیر داعش تاکنون 74 تن از نیروهای سوری (ارتش و دفاع ملی) جان باخته اند که خبرگزاری اعماق وابسته به داعش این تعداد را 112 کشته اعلام کرده است.

روند عملیات آزادسازی حلب

عملیات ارتش سوریه و نیروهای متحد آن از روز پنجشنبه هفته گذشته بنا به توافق روسیه و آمریکا به حال تعلیق درآمده است و مساحتی نزدیک به 93 درصد از مناطق محاصره شده آزاد شده است و مرکز روسی ناظر بر این عملیات؛ طی روزهای گذشته کمک کرده تا 50 هزار غیرنظامی از طریق گذرگاه های انسانی ایجاد شده، از شرق حلب خارج شوند.
البته باید توجه داشت که همزمان با پیشرفت های ارتش سوریه در آزادسازی مناطق مختلف حلب، شاهد تبلیغات وسیع و هجمه سنگین سیاسی و رسانه ای کشورهای غربی به رهبری آمریکا و محور تکفیری به رهبری عربستان و قطر هستیم تا به هر شکل ممکن با تغییر نتیجه، مانع از پیروزی جبهه مقاومت در حلب شوند.
تروریست ها در هفته گذشته بیش از 60 موشک و راکت به دو شهرک شیعه نشین شلیک گردند که بر اثر آن ده ها نفر شهید و زخمی شده اند.
با آزادسازی حلب، دولت سوریه می تواند علاوه بر قطع ارتباط جبهه تکفیری با عقبه خود در ترکیه، زمینه آزادسازی مناطق دیگری همچون استان ادلب را فراهم کند. همچنین با تثبیت دولت سوریه در حلب، دولت بشار اسد می تواند با تقویت جایگاه خود، از آن به عنوان برگ برنده ای در مذاکرات بین المللی، بهره جسته و بازیگرانی همچون آمریکا و عربستان را برای پذیرش تمامی شروط خود تحت فشار قرار دهد.


منابع : خبرگزاری فارس / خبرگزاری تسنیم / مشرق نیوز