تبیان، دستیار زندگی
نخستین روز از اولین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی با حضور معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیر جشنواره موسیقی فجر و به صحنه نرفتن یک نوازنده به دلیل عارضه قلبی، همراه شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اولین روز جشنواره موسیقی کلاسیک چگونه گذشت؟

نخستین روز از اولین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی با حضور معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیر جشنواره موسیقی فجر و به صحنه نرفتن یک نوازنده به دلیل عارضه قلبی، همراه شد.

بخش هنری تبیان

جشنواره موسیقی کلاسیک

اولین شب از نخستین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی در حالی با حضور معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیر سی و دومین جشنواره موسیقی فجر میزبان علاقه مندان موسیقی ایرانی بود که زمان خیری نوازنده نی به دلیل عارضه قلبی غایب اصلی برنامه های شب اول جشنواره در تالار رودکی بود.

در حالیکه در جدول برنامه اعلام شده بود جمعه نوزدهم آذر زمان خیری نوازنده نی در بخش تکنوازی حضور خواهد داشت اما وی به دلیل عارضه قلبی که چند ساعت قبل از برنامه دچار آن شده بود، نتوانست در برنامه حضور داشته باشد و به جای وی فرهاد زالی دیگر نوازنده نی به اجرای برنامه خود در تالار رودکی پرداخت.

بعد از بخش تک نوازی، یک اجرای ساز و آواز روی صحنه رفت و امیر اثنی عشری خواننده موسیقی ایرانی همراه با علی رضایی نوازنده تار و حسین زمانی نوازنده تمبک روی صحنه رفتند. در این اجرا آواز بیات اصفهان با شعری از حافظ اجرا شد.

جشنواره موسیقی کلاسیک

در ادامه این شب و در بخش پایانی نوبت اول، نوید دهقان همراه با گروه «قمر» اجرای خود را آغاز کرد. در این اجرا دهقان علاوه بر نوازندگی کمانچه خوانندگی گروه را هم بر عهده داشت.

علیرضا گرانفر نوازنده سنتور، شهریار نظری نوازنده دف، بهزاد رواقی نوازنده تار، حمید بهروزی نیا نوازنده تار، شاهین صفایی نوازنده بم تار، بابک غسالی نوازنده عود، فرهاد صفری نوازنده تنبک، سارا هستی نوازنده کمانچه، نیلوفر شهبازی نوازنده کمانچه آلتو و حسین حسینی نوازنده نی در این اجرا دهقان را همراهی کردند.

«تلخ چو باده»، «یار و دیار»، «شوق»، «ابر»، «هنوز»، «مست جنون» و «تا باز نیایی» نام قطعات اجرایی این گروه بود که از میان اشعار هوشنگ ابتهاج، سیاوش کسرایی، حافظ مولانا و علیرضا خیابانی انتخاب شده بود.

نوید دهقان قبل از اجرای گروه «قمر» با اشاره به برگزاری جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی گفت: هنوز فرصت هست برای اینکه مسئولان فرهنگی کشور دست به کار شوند و با یک برنامه ریزی دقیق موسیقی کلاسیک ایرانی را به عنوان یکی از ارزشمندترین وجوه فرهنگ ایرانی حفظ کنند. به هر حال من امیدوارم جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی بتواند، توجه همه را به سمت موسیقی که ریشه در تاریخ، فرهنگ و هنر کشورمان دارد، جلب کند.

جشنواره موسیقی کلاسیک

با پایان یافتن نوبت اول اجراها بود که علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حمیدرضا نوربخش مدیر سی و دومین جشنواره موسیقی فجر همراه با دیگر مخاطبان به تماشای آثار اجرایی بخش دوم روز اول جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی نشستند.

شروع نوبت دوم هم مانند بخش اول برنامه با یک بداهه نوازی بود که قاسم رحیم زاده نوازنده تار روی صحنه رفت و اجرایی در مایه بیات ترک داشت. در ادامه هم برنامه ساز و آواز با حضور مهران زمانی یکتا خواننده و مهدی تیموری نوازنده نی برگزار شد.

بخش پایانی اجراهای این شب هم با حضور گروه «مهتاب رو» به سرپرستی وصال عرب زاده همراه بود. در این گروه جلال امیر پور سعید نوازنده تارباس، هومان رومی نوازنده کمانچه، ارژنگ فرامرزی نوازنده تنبک، وصال عرب زاده نوازنده سه تار و بهادر صحت خواننده به اجرای موسیقی پرداختند.

گروه موسیقی مهتاب رو تصنیف «نه آشنا نه همدمی»، «ساز و آواز پر کن پیاله را»، «پنج ضربی»، تصنیف «بنمای رخ» و «رو سر بنه به بالین» را اجرا کردند که دربردارنده سروده هایی از مولوی، حاف1 فریدون مشیری و وصال عرب زاده بود.


منبع: مهر