تبیان، دستیار زندگی
در این میان مسلمانان با استناد به ادله مختلف بر این عقیده اند که دین اسلام کامل ترین و جامع ترین برنامه زندگی را برای بشر عرضه كرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برگزیده و برتر

در این میان مسلمانان با استناد به ادله مختلف بر این عقیده اند که دین اسلام کامل ترین و جامع ترین برنامه زندگی را برای بشر عرضه كرده است.

بخش خانواده ایرانی تبیان
زندگی

در این میان مسلمانان با استناد به ادله مختلف بر این عقیده اند که دین اسلام کامل ترین و جامع ترین برنامه زندگی را برای بشر عرضه كرده است. از ویژگی هایی که این برنامه را نسبت به سایر مکاتب متمایز می سازد می توان به موارد زیر اشاره داشت؛

1) طراحی این برنامه توسط آفریننده جهان: بدیهی است که آفریننده و هماهنگ کننده هر مجموعه ای شناخت کامل تری نسبت به مخلوق خود دارد و این برنامه توسط آشناترین موجود به بشر و جهانی که در آن زندگی می کند تنظیم شده است.

2) توجه به تمام نیازهای انسان: در بسیاری از مکاتب، انسان را حیوانی زیرک قلمداد می کنند که همچون حیوانات دیگر متشکل از تعدادی سلول است. اما سبک زندگی اسلامی مبتنی بر وجود 2 عنصر روح و جسم و نیازها و تکامل هر دوی آنهاست.

3) توجه به زندگی دنیوی و اخروی: مکاتب مادی گرا هیچ توجهی به زندگانی جاودان انسان بعد از مرگش نداشته اند و بسیاری از مکاتب نیز برنامه ای جز انزوا و پرداختن به آخرت ارائه نمی دهند. اما سبک زندگی اسلامی دنیا را گذرگاه آخرت می داند ولی این به آن معنا نیست که برنامه اش منحصر به آخرت انسان باشد بلکه برای چگونه طی کردن این گذرگاه نیز برنامه عملی و متعادلی دارد.

4) ارائه برنامه کامل برای تمام ابعاد زندگی بشر: یکی از وجوه تمایز اساسی بین سبک زندگی اسلام و سایر مکاتب الهی، برنامه دقیقی است که اسلام برای تمام مناسبات زندگی بشر داشته است؛ از تعاملات اجتماعی و سیاسی و عبادی گرفته تا حتی مادی ترین ابعاد زندگی مانند خوردن و آشامیدن، استراحت کردن و... .

5) وجود الگوهای عملی کامل: یکی از مهم ترین شاخصه های این برنامه ارائه الگوی عملی برای رهروان این مسیر است. معرفی الگوهایی چون نبی اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) که انسان های طراز این سبک زندگی هستند راه را برای پویندگان این مسیر بسیار هموار می كند و نقطه تاریکی در این مسیر باقی نمی گذارد.



منبع:همشهری انلاین

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .