تبیان، دستیار زندگی
جشنواره معماری ایران طی دو مرحله در بهار و پاییز ۱۳۹۶ برگزار می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

70 جایزه برای معماران ایرانی

جشنواره معماری ایران طی دو مرحله در بهار و پاییز 1396 برگزار می شود.

بخش هنری تبیان

معماران ایرانی

نشست خبری جشنواره معماری ایران صبح روز، 15 آذرماه، در حوزه هنری برگزار شد. امیر محمدخانی، رئیس بنیاد معماری انقلاب اسلامی و رئیس جشنواره معماری ایران در این نشست به بیان جزئیات برگزاری این جشنواره پرداخت.

محمدخانی گفت: متاسفانه رخدادهای معماری در کشور اندک اند. اگر هم دستگاهی در این حوزه کاری انجام می دهد از دیدگاهِ خودش به این مقوله می پردازد. از این روست که رخداد ملی در حوزه معماری نداریم. جشنواره معماری ایران نخستین جشنواره ای است که در سطح ملی برگزار می شود و تقریباً همه عناصر مرتبط با معماری را دور هم جمع می کند.

او ادامه داد: ما برای موفقیت این جشنواره به بررسی رویدادهای مشابه پرداخته ، نقاط ضعف آنها را مشخص کرده و تلاش کرده ایم تا آن ضعف ها در جشنواره معماری ایران نباشد.

محمدخانی تأکید کرد: جشنواره معماری ایران در چهارچوب جایزه بزرگ تمدن ایرانی اسلامی برگزار می شود که بخش معماری آن همین جشنواره است و زودتر از دیگر بخش ها کارش را آغاز می کند. در برگزاری این جشنواره تقریباً همه  نهادهای مرتبط با معماری نقش دارند، اما محوریت برگزاری آن را بنیاد معماری انقلاب اسلامی برعهده دارد.

رئیس جشنواره معماری ایران درباره بازه های زمانی برگزاری این جشنواره گفت: جشنواره را در سال 1396 و در دو مقطع برگزار می کنیم؛ نخستین مرحله در بهار 1396 و مرحله دوم در پاییز 1396. بخش نخست بزرگترین مسابقه سال معماری ایران است. بخش دوم جایزه سال است و ساختمان هایی را بررسی می کند که در سال های گذشته ساخته شده اند.

او ادامه داد: در مرحله نخست این جشنواره که در بهار سال آینده و طیِ 9 روز برگزار می شود، چهار نمایشگاه برپا خواهد شد؛ نمایشگاه آثار راه یافته به جشنواره، نمایشگاه طرح هایی برای فردا، نمایشگاه آثار برگزیده آرم جشنواره و نمایشگاه ناشران و مراکز تخصصی معماری. در این بخش از سه تن از معماران و صاحب نظران بزرگ معماری جهان دعوت می شود تا در جشنواره حضور یابند و نشست ها و کارگاه های تخصصی برگزار کنند.

محمدخانی درباره مرحله دوم جشنواره معماری ایران گفت: این مرحله شامل برنامه ای پنج روزه است و در پاییز 1396 برگزار می شود. در این مرحله نمایشگاه کاندیداهای جایزه، نمایشگاه توانمندی های معماری ایران، نمایشگاه مسابقه پوستر اصلی جشنواره و نمایشگاه آثار حجمی از تندیس جشنواره برگزار می شود. همچنین در این مرحله چند تن از معمارانی که جایگاهی جهانی دارند، دعوت می شوند تا در جشنواره حضور داشته باشند.

رئیس جشنواره معماری ایران تأکید کرد: در هر دوره از جشنواره به یک نفر نشان عالی معماری سال اهدا و در مجموع 70 جایزه در بخش های مختلف به برگزیدگان اهدا می شود.

وی درباره روند داوری این جشنواره گفت: داوری این جشنواره در قالب 20 گروه مجزا انجام می شود که در هر گروه از 10 تا 15 داور حضور خواهند داشت. ما برای این کار روش 360 درجه ای را انتخاب کرده ایم. به این معنا که آثار تنها از یک بُعد بررسی نمی شوند و هر اثر از ابعاد مختلف مانند روانشناسی، جامعه شناسی، حوزه های دینی، از نظر مخاطب و از دیگر زوایا هم بررسی می شود. این به آن معناست که داوران ما تنها معمار نیستند و داورانی در دیگر حوزه ها هم خواهیم داشت.

رئیس جشنواره معماری ایران درباره معیارهای داوری در این جشنواره گفت: معیارها و ضوابط داوری در این جشنواره مبتنی بر سند چشم انداز معماری ایران است؛ یعنی چیزی که بتواند ما را به آینده مطلوب نزدیک کند. معیارها و ضوابط برای داوری این جشنواره سند چشم انداز معماری ایران است که این سند نیز از دل جامعه معماری ایران درآمده و کتاب آن هم با همین عنوان منتشر شده است.

در جشنواره معماری ایران و در سال اول ساختمان های ساخته شده برتر  در هشت گروه اصلی؛ معماری- معماری داخلی  -معماری محیط و منظر- مرمت  -طراحی شهری- مدیریت شهری  -ساخت و نظارت و عکاسی معماری، 70 جایزه اعطا می شود.

نخستین دوره این جشنواره به آثاری اختصاص دارد که از سال 1357 تا 1393 ساخته شده اند.


منبع: تسنیم