تبیان، دستیار زندگی
آن چه اغلب مادران در صحبت هایشان راجع به کودکانشان می خواهند بدانند این است که کودکشان چه بخورد تا بدن قوی تری داشته باشد، قدش بلندتر شود و خواب خوبی نیز داشته باشد؛ در این مطلب به هر سه ی این موارد پرداخته شده است، با ما همراه باشید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جایگاه طب سنتی در سلامت کودکان

آن چه اغلب مادران در صحبت هایشان راجع به کودکانشان می خواهند بدانند این است که کودکشان چه بخورد تا بدن قوی تری داشته باشد، قدش بلندتر شود و خواب خوبی نیز داشته باشد؛ در این مطلب به هر سه ی این موارد پرداخته شده است، با ما همراه باشید...

فرآوری: مریم مرادیان - بخش تغذیه و آشپزی تبیان
غذا خوردن کودک

تقویت بدن کودکان در طب سنتی

عصاره ی گوشت
یکی از بهترین ها برای تقویت بدن کودک عصاره ی گوشت است. شیوه ی پخت عصاره ی گوشت این است که حدود 150 گرم گوشت گوسفندی ترجیحاً با استخوان را در یک ظرف شیشه ای دربسته بگذارید و داخل یک دیگ پر از آب به روی حرارت قرار دهید تا طی چندین ساعت پخته شود؛ به طوری که عصاره گوشت خارج شود. این عصاره را می توان به تنهایی یا در پخت غذاهای دیگر استفاده کرد.

تخم مرغ عسلی
مصرف تخم مرغ عسلی نیز به تقویت کودکان کمک می کند. برای آماده شدن تخم مرغ به این شکل باید وقتی آب به جوش آمد تخم مرغ حدود 5 تا 6 دقیقه در آب بجوشد و سپس با کمی نمک خورده شود.

نخودآب
نخودآب نیز یکی از غذاهایی است که بسیار به تقویت بدن کمک می کند، می توان کمی نخود را که از شب قبل خیسانده و چند بار آب آن را عوض کرده با مقدار مناسب آب و یک تکه چوب دارچین و کمی نمک و فلفل خوب پخته و به اندازه ی تحمل بیمار آب آن را بخورد. اضافه کردن یک قاشق غذاخوری برنج می تواند در گرفتن نفخ نخود کمک کننده باشد. البته می توان تکه ای گوشت ماهیچه نیز به این ترکیب اضافه کرد.

کباب
کباب کردن انواع گوشت های زودهضم مثل گوشت بره، بلدرچین و مرغ در مراحل بعدی موجب تقویت قوا و جسم می شود.

شیربادام

یکی از بهترین ها برای تقویت بدن کودک عصاره ی گوشت است. شیوه ی پخت عصاره ی گوشت این است که حدود 150 گرم گوشت گوسفندی ترجیحاً با استخوان را در یک ظرف شیشه ای دربسته بگذارید و داخل یک دیگ پر از آب به روی حرارت قرار دهید تا طی چندین ساعت پخته شود؛ به طوری که عصاره گوشت خارج شود

شیربادام نیز بسیار در تقویت بدن کمک کننده است. برای تهیه ی آن، 10 تا 15 عدد بادام درختی را کمی در آب خیسانده، پوست آن را گرفته و با یک لیوان آب و یک قاشق غذاخوری عسل یا شکر در مخلوط کن می ریزند. ترکیب به دست آمده شیربادام است. دقت داشته باشید که در این ترکیب از شیر استفاده نمی شود.

شلغم و کدوحلوایی
در این فصل سال استفاده از شلغم و کدوحلوایی در دستور غذاها می تواند به عنوان آنتی اکسیدان قوی سیستم ایمنی را تقویت کند.
کدوحلوایی را می توان به صورت پوره، حلوا یا ته چین مرغ و گوشت و یا در خورش استفاده کرد. برای پختن کدو حلوایی، پوست آن را کنده و برش های نازک زده شود سپس با مقادیر کمی آب بپزید. یک ترکیب خوب، کدوحلوایی با چند آلو و چند تکه مرغ و رب گوجه در خورش است. حلوای کدوحلوایی را هم با کمی شکر و دارچین می توان درست کرد.

رفع بی خوابی کودکان

بی خوابی یکی از شایع ترین مشکلات افراد است و همه افراد معمولاً با بی خوابی در طول زندگی خود مواجهه شدند که بر کیفیت زندگی تأثیر به سزایی دارد. از دیدگاه طب سنتی بی خوابی می تواند به دلیل ضعف مغز یا غلبه حرارت یا غلبه خشکی در بدن باشد که هر کدام از این ها درمان مخصوص به خود را دارد. البته آداب خواب در رفع بی خوابی ها موثر است.

گلاب
گلاب خواب آور است و برای بچه هایی که بی قرار هستند، گذاشتن دستمالی که به گلاب آغشته شده است، به رفع بی خوابی کمک می کند.

دوغ و شیر
مصرف مواد غذایی رطوبت بخش برای رفع بی خوابی مفید است مانند مصرف دوغ بدون نمک یا شیر گرم در آخر شب.

شیر خوردن کودک

شیربرنج
مصرف شیربرنج به رفع بی خوابی کمک می کند و بهتر است که برای شیرین کردن آن از شکر سرخ استفاده شده و بادام آسیاب شده نیز به آن اضافه شود.

استوخودوس
مصرف دمنوش استوخدوس نیز مفید است.

ممنوعه های بی خوابی
از مصرف قهوه و نسکافه، سوسیس و کالباس، سرکه، سس، نوشابه و غذاهای نفاخ پرهیز کنند.

افزایش قد کودکان با راهکارهای طب سنتی

شناسایی و درمان عامل بازدارنده افزایش قد از مهم ترین عوامل کمک به تکامل رشد قدی است که با توجه به تفاوت ژنتیکی افراد و شرایط زندگی این عوامل گوناگون است.
اگر سن استخوانی کودک نسبت به سن تقویمی عقب نباشد، می توان کوتاه قدی را عاملی ژنتیکی دانست. سن استخوانی در واقع نشان دهنده سن بیولوژیک کودک است که در صورت عقب ماندن می تواند نشانه اختلال یا بیماری کم کاری تیروئید، کمبود هورمون رشد، سوء تغذیه و بیماری های دستگاه گوارش در فرد باشد.

تخم مرغ عسلی نیز به تقویت کودکان کمک می کند. برای آماده شدن تخم مرغ به این شکل باید وقتی آب به جوش آمد تخم مرغ حدود 5 تا 6 دقیقه در آب بجوشد و سپس با کمی نمک خورده شود

در صورتی که در کودکان با والدین بلند قد، از سن دو سالگی کوتاهی قد دیده شود، دارای تأخیر سرشتی در رشد هستند. همچنین کمبود ویتامین D، کلسیم، منیزیم، روی و ید تأثیر بسزایی در رشد نامناسب قد دارند.

رفع یبوست
50 درصد از کودکان با درمان یبوست و افزایش اشتها به تکامل رشد قدی می رسند.

حجامت
انجام حجامت خشک روی استخوان های خون ساز زیر نظر متخصصان طب سنتی می تواند تأثیر بسزایی در افزایش قد تدریجی باشد. بنابراین والدین از دو سالگی می توانند برای بیمه کردن کودکان در برابر بیماری ها و تأثیرگذاری بر رشد آن ها اقدام به حجامت کنند.

اصلاح تغذیه
جایگزین کردن غذاهای سنتی با فست فودها، مصرف نمک طبیعی و معدنی، کسب انرژی از شربت عسل و شیره خرما به جای شکر مصنوعی، تأمین هورمون رشد از خواب کافی، تعریق مناسب با افزایش فعالیت بدنی و مصرف دمنوش های گیاهی از جمله زعفران، دارچین، پونه، نعناع، آویشن، بابونه و چای کوهی از عوامل تأثیرگذار بر رشد قدی مناسب است.

بادکش و ماساژ
بادکش در نواحی رشد قدی به همراه انجام ماساژ به کودکان با روغن های زیتون و زنجبیل از شست پا و دست به سمت قلب، می تواند تأثیر چشمگیری بر رشد قد داشته باشد که در طب سنتی قابل پذیرش است.


منابع:
راههای تقویت بدن کودکان از منظر طب سنتی، تسنیم، لاله عویدزاده رزیدنت طب سنتی ایران، 95
افزایش قد کودکان با راهکارهای طب سنتی، ایسنا، دکتر حسن اکبری، بهمن 93
رفع بی خوابی در کودکان با گلاب و بزرگسالان با شیر برنج، تسنیم، رضایی پور، متخصص طب سنتی،94

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.