تبیان، دستیار زندگی
به هرجا نگاه می کنیم یکی از زیباترین نعمت های خداوند را می بینیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آسان ترین امتحان دنیا

به هرجا نگاه می کنیم یکی از زیباترین نعمت های خداوند را می بینیم.

تولید: سمیرا اسکندرپور- بخش زیبایی تبیان

آسان ترین امتحان دنیا

به بالا نگاه می کنیم آسمان است و به پایین چشم می اندازیم زمین. درخت های بلند و کوتاه با برگ های ریز و درشت. گل های رنگارنگ با خوش بوترین عطرها. انواع گیاهان و حیوانات را می توان در هرکجای این دنیا دید. ماهی ها، پرندگان، چهارپایان، خوراکی های متنوع، میوه ها، سبزی ها، آب ها و .... اصلاً جایی نیست که زیبایی های آفرینش نباشد.
اما باید در این دنیای به این زیبایی، آزمونی بدهیم که سرنوشت تمام ما را تعیین می کند. آزمونی که بسیار سخت و در عین حال بسیار ساده است. سختی اش آن است که باید جواب ها را به موقع و به جا بنویسیم و آسانی اش در اختیار داشتن جواب آن هاست. چه آزمون و امتحانی آسان تر از این که معلم به دانش آموزانش اجازه بدهد که برای نوشتن جواب سوال ها کتاب هایشان جلوی دستشان باز باشد که هرگاه خواستند آن را ورق بزنند و جواب ها را در آن پیدا کنند.
برای جواب دادن به سوالات آزمون این آفرینش نیز، اگر کمی در اطراف خودمان چشم بگردانیم می توانیم به سادگی زیباترین جواب ها را پیدا کنیم و آن را به زیباترین شکل بنویسیم. این که این دنیا خدایی دارد. خدایی که زیباست و عاشق زیبایی ها. خدایی که توانا و حکیم است و کوچکترین بی نظمی ای در کارش دیده نمی شود و همه چیز به زیبایی تکرار می شود؛ متولد شدن کودکی با همان اعضا و جوارح و به همان شکل بزرگ شدن و رشد کردن و تبدیل شدن به انسانی کامل. خوردن و آشامیدن و مصرف کردن همان چیزهایی که غریزه ی همه ی انسان ها به سراغ آن ها می رود.

بیایید چشم هایمان را قدری باز کنیم و به اطرافمان با دقت بیشتری نگاه کنیم. زیبایی ها را حس کنیم و از آن ها لذت ببریم. به آن ها فکر کنیم؛ به خدایی که آن ها را با ظرافت و عشق آفریده است

گذشت شب و روز در همان زمان ها و بالا آمدن خورشید و ماهی که هر روز و هر شب آن ها را می بینیم و از وجود آن ها استفاده می کنیم. ستاره هایی که هر شب برایمان چشمک می زنند و آسمان وسیعی که با نگاه کردن به آن آرامش می گیریم. فصل های چهارگانه ای که هرساله می آیند و با تمام سختی هایی که با خود دارند زیبایی هایشان را برای ما به ارمغان می گذارند... و در تمام این زیبایی ها می توان یک چیز را به خوبی حس کرد؛ و آن این است که آن چیزی که می تواند این تکرار را به خوبی هدایت کند و تک تک لحظات زندگی موجودات را به عالی ترین شکل سامان دهد تنها عشق است.
این دنیا یکی از زیباترین نقاشی های خداوند است که برای زندگی چند روزه آن را به ما سپرده است. به راستی که خداوند عاشق است. عاشق اشرف مخلوقاتش که او را در چنین جای زیبایی که با محبتش آن را کشیده است گذاشته و از آن ها خواسته است که در آن زندگی کنند.
زندگی کردن در چنین جایی که می توان در آن زیبایی های متنوعی دید در حقیقت از لطف پروردگار رحمان است که خداوند حکیم می توانست به دلیل امتحان بودن این زندگی چند روزه، جواب ها را پنهان قرار دهد تا امتحان سخت تری گرفته باشد. اما نه تنها آن را زیبا و لذت بخش قرار داده است بلکه زیبایی اش را آن چنان آشکار و واضح ساخته که هر کسی با هر میزان هوشی می تواند به راحتی آن را حس کند.
و چه عجیب است که با وجود آزمونی این چنین آسان بعضی از ما رفوزه شده و مردود این امتحان می شویم. که این خود نشانگر آن است که نه تنها لحظه ای به اطرافمان با دقت نگاه نکرده حتی برای زمانی کوتاه به آن ها فکر هم نکرده ایم. آن قدر جواب ها برایمان غریب و نا آشناست که با وجود در اختیار داشتن کتابی که تمام پاسخ ها در آن نوشته شده جواب ها را گم می کنیم.
پس بیایید چشم هایمان را قدری باز کنیم و به اطرافمان با دقت بیشتری نگاه کنیم. زیبایی ها را حس کنیم و از آن ها لذت ببریم. به آن ها فکر کنیم؛ به خدایی که آن ها را با ظرافت و عشق آفریده است. خدایی که برای زندگی چند روزه ما این چنین ارزش قائل شده و دنیا را این چنین زیبا ساخته است. خدایی که عاشق است و ما را عاشقانه دوست دارد.
فکر کنیم که فکر کردن به آن ها وجود ما را نیز سرشار از عشق می کند و می توانیم بهترین امتیاز را در بزرگترین اما آسان ترین آزمون، از آن خود کنیم.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.