تبیان، دستیار زندگی
رمان نوجوانان «آخرین گاوهای دنیا» نوشته عباس سلیمی آنگیل از سوی نشر «او» منتشر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«آخرین گاوهای دنیا» به بازار کتاب آمدند

رمان نوجوانان «آخرین گاوهای دنیا» نوشته عباس سلیمی آنگیل از سوی نشر «او» منتشر شد.

بخش کتاب و کتاب خوانی تبیان
title

این کتاب روایتی از آینده‌ای نه چندان دور است که در آن خشکسالی بر همه چیز حکم‌فرماست. داستان «آخرین گاوهای دنیا» از چند چیز با نوجوانان سخن می‌گوید: از خشکسالی و بحران‌های زیست‌بوم، از زبان فارسی، از اسطوره‌های ایرانی و در نهایت از «دوستی».

عباس سلیمی آنگیل خود در باره شکل‌گیری این کتاب گفت:‌ این داستان را اوایل دهه هشتاد نوشتم. اگر دقیق به یاد بیاورم، تابستان سال ۱۳۸۳ بود. وقتی تدریس را شروع کردم، گفتم بگذار همین چند ده نفر دانش‌آموزی را که در کلاسم می‌نشینند از خشکسالی و خشکاندن و پیامدهایش آگاه کنم. در واقع در آغاز آگاهاندن بچه‌ها و گفتن پیامدهای خشکاندن برایم مهمتر از داستان‌گویی و روایت کردن بود. داستان را در بعضی از کلاس‌های انشا می‌خواندیم و درباره‌اش حرف می‌زدیم.

وی افزود: هر سال بخش‌هایی از داستان را تغییر می‌دادم تا اینکه در نهایت تبدیل به این داستان شد. با وجود اینکه در این چند سال بسیار تغییر کرد، اما نامش همان ماند. دانش‌آموزانم این نام را دوست داشتند.

این نویسنده و مدرس ادبیات درباره رابطه خشکسالی با وضعیت امروز زبان فارسی نیز اظهار کرد: سوگمندانه زبان فارسی در مدارس ما اصلا حال و روز خوشی ندارد. این زبان را به قربانگاه تست و نکته کشانده‌اند. نمی‌دانم پایان این شیوة آموزش چه خواهد بود! به هر حال، هر بار که داستان را بازنویسی می‌کردم، برای زبانش وسواس بیشتری به خرج می‌دادم. الان کمابیش برای خودم رضایت‌بخش است و مطمئن‌ام این کتاب ادامة بدنویسی‌های رایج در حوزة کتاب کودک و نوجوان نیست.

سلیمی درباره حضور اسطوره‌های ایرانی در این کتاب نیز گفت: برایم عجیب بود که بسیاری از دانش‌آموزان با اسطوره‌های یونانی آشنایی داشتند و دارند، اما اسطوره‌های زیبای ایرانی را نمی‌شناسند و یا دانسته‌هایشان اندک است. در این داستان برخی از اسطوره‌های ایرانی حاضرند؛ از امرداد و اپوش تا بوشاسپ درازدست. اسطوره‌های یونانی و غربی در کتاب‌های گوناگون وجود دارند و نقش‌های گوناگون می‌پذیرند. در ادبیات داستانی هم هستند. برای نمونه کتاب «آتش دزد» را می‌توان نام برد. این است که نوجوانان ایرانی با آنها آشنایند و با اسطوره‌های ایرانی ناآشنا. علاوه بر کتاب، ‌ انواع فیلم و کارتون و بازی رایانه‌ای و... هم هست. امیدوارم روزی ما هم به این مسائل توجه کنیم.

در بخشی از این کتاب می‌خوانید: «در این گیر و دار خبری عجیب همه را غافلگیر کرد؛ گروهی از پیرمردان و پیرزنان بسیار سالخورده که در کودکی کباب خورده بودند و هنوز مزه‌اش را فراموش نکرده بودند، قصد داشتند یکی از گاوها را ربوده و کباب کنند. آنان یک کپسول گاز از گنجینه‌ی ایران باستان برداشته بودند و می خواستند با آن آتش برافروزند. خیلی زود نقشه‌شان با شکست روبرو شد و همگی بازداشت شدند. حالا مردم دنیا وجود حیوانات را پذیرفته بودند و کسی نمی‌توانست کاوه را خیال‌باف بنامد.»

«آخرین گاوهای دنیا» در ۶۴ صفحه و به قیمت ۸ هزار و ۷۰۰ تومان از سوی انتشارات «او» منتشر شده است.


منبع: مهر

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .