تبیان، دستیار زندگی
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: بر اساس اخبار، اوباما تمدید تحریم ها را وتو نخواهد کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اوباما تمدید تحریم ها را وتو نخواهد کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: بر اساس اخبار، اوباما تمدید تحریم ها را وتو نخواهد کرد.

بخش سیاست تبیان

تحریم، برجام، نقض برجام، وزارت خارجه، واکنش به نقض برجام، تحریم 10 ساله ایران، ترامپ، اوباما

نشست خبری بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه، پیش از ظهر امروز (دوشنبه 15 آذر ماه) در محل وزارت امور خارجه برگزار شد.

توضیح درباره دیدار صالحی و مونیز پیرامون تمدید تحریم ها

قاسمی که به دلیل شکستگی پا با عصا در این نشست حضور یافته بود، در پاسخ به سوالی در مورد دیدار علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا و اینکه چه ضمانتی وجود دارد اوباما مانع مصوبه کنگره مبنی بر تمدید تحریم ها شود گفت: صالحی در دیدار با مونیز، موانع ایران را مطرح کرد. این دیدارها طبیعی است. آمریکا به بدعهدی و روش های خشن در مورد ایران عادت داشته و در دهه های قبل هم شاهد رفتار این کشور بوده ایم.

"در مورد دولت انگلیس، خبر موثقی مبنی بر اینکه این کشور در مورد برجام سم پاشی می کند ندارم."

در مورد دولت بعدی آمریکا پیش بینی نمی کنیم

قاسمی تصریح کرد: اینکه در دولت بعدی آمریکا چه خواهد شد، پیش بینی نمی کنم و باید منتظر ماند و روند تحولات را باید رصد کرد و انتصابات صورت گرفته مورد نظر خواهد بود.

اوباما تمدید تحریم ها را وتو نخواهد کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: تصور بر این بود که اوباما بر اساس تعهداتی که آمریکا در برجام پذیرفته است، مصوبه کنگره را وتو کند اما اخبار آمریکا حکایت از این دارد که وتو نخواهد کرد و مصوبه کنگره را تصویب خواهد کرد.

اقدام کنگره، خلف وعده است/ پشتوانه برجام، مصوبه شورای امنیت و استقبال جهانی است

قاسمی در پاسخ به سوال دیگری در مورد پاسخ ایران به اقدام کنگره آمریکا نیز گفت: آنچه که در سنا اتفاق افتاد، یک خلف وعده برخلاف توافقات قبلی و یک خلاف روشن است. برجام یک توافق دوجانبه نیست و تصویب شورای امنیت و استقبال جامعه جهانی یک پشتوانه بسیار قوی برای آن است.

نقض برجام، پدیده ساده ای نیست/ برای هر شرایطی آماده ایم

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: نقض برجام چیزی نیست که به سادگی اتفاق بیفتد و قطعاً آمریکا نمی تواند بر خلاف برجام حرکت کند. من خوشبین هستم آن ها مسیر خود را تغییر دهند و آمریکا قدرت آن را ندارد که به تنهایی در جهت مخالف حرکت کند. ما به عنوان ملت متمدن و اسلامی پیشقدم برای نقض برجام نخواهیم بود و تا دیگران اقدامی نکنند، حرکتی نمی کنیم ولی اگر دیگران بخواهند در هر لحظه و شرایطی نقض برجام کنند، ما دستمان باز است و همانگونه که هوشمندانه وارد مذاکرات شدیم، به همان میزان در درون کشور پیش بینی های لازم برای هرگونه خلف وعده را انجام داده ایم و برای همه شرایء طراحی داریم و اقدام عملی خواهیم داشت.

اجازه تضییع حقوق ملت ایران را نمی دهیم

وی تصریح کرد: ملت ایران برای رسیدن به این نقطه زحمت کشیده و ما اجازه نمی دهیم حق ملت ایران ضایع شود. از این مرحله به بعد که آیا رئیس جمهور آمریکا این را امضا می کند یا نه باید منتظر ماند و دید و هشدارهای لازم از سوی دیگر اعضای 5+1صورت گیرد.

نگران تحریم های جدید نیستیم

قاسمی افزود: ما نگرانی نداریم و نگران تحریم های مجدد نخواهیم بود چراکه روزی که داماتو تصویب شد، ما در چنین جایگاهی نبودیم اما امروز در جایگاه قدرتمندی هستیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد سفر اخیر نماینده پوتین رییس جمهور روسیه به ایران نیز گفت: رابط پوتین مجدداً سفری به تهران داشت و حامل پیام پوتین برای رهبران سیاسی ایران بود.

نماینده پوتین، پاسخ ایران در مورد سوریه را دریافت کرد

وی افزود: وی در این سفر، مطالبی را در حوزه های مختلف مطرح کرد. در مورد سوریه مباحثی داشت و پاسخ هایی را دریافت کرد و با توجه به رابطه نزدیک دو کشور خصوصاً در دوران اخیر، این قبیل سفرها وجود دارند.

روابط دوجانبه با روسیه در دستور کار است

قاسمی خاطرنشان کرد: معاون وزیر خارجه روسیه نیز در حال حاضر در تهران است و مذاکراتی در وزارت خارجه خواهد داشت. رایزنی های ما گسترده تر خواهد شد و امیدوارم بتواند به همگرایی بیشتر در مسایل منطفه بینجامد. روابط دوجانبه همواره در دستور کار است و امیدوارم همکاری ها را تا حد امکان جلو ببریم.

از تفاهم گروه های در یمن و پایان بحران این کشور استقبال می کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد موضع ایران در قبال دولت نجات ملی در یمن نیز گفت: مواضع ما روشن است و از ابتدا از این امر استقبال کردیم که گروه های یمنی بتوانند به تفاهم جامع برسند و یمن از وضعیت موجود خارج شود.

یمن، قربانی تجاوز سعودی هاست

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: متأسفانه یمن هنوز قربانی تجاوز سعودی هاست و آثار آن زیاد است. امیدواریم نشست ها و رایزنی ها برای خروج از بحران فعلی کمک کننده باشد.

توصیه به مقامات میانمار مبنی بر خودداری از تبعیض و خشونت

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد اتفاقات اخیر در میانمار نیز خاطرنشان کرد: هرگونه برخود تبعیض آمیز در هرجا محکوم است و به مسئولین این کشور توصیه می کنیم به یک راهکار خردمندانه روی بیاورند و از اعمال تبعیض و خشونت خودداری کنند چراکه این رفتار، جامعه را به سمت افراط گرایی سوق می دهد.

تصور همراهی کامل اروپا با ایران اشتباه است

قاسمی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در در مورد نقش اروپا در برجام و مسأله اخیر یعنی اقدام کنگره آمریکا در رابطه با تمدید تحریم ها نیز اظهار داشت: انتظار ما از اتحادیه اروپا این هست که بر تعهدات خود باقی بماند و قاعده کار نیز همین است اما اگر فکر کنید آن ها تا آخر با شما خواهند بود اشتباه است.

اروپایی ها نمی توانند به راحتی برجام را نقض کنند

وی افزود: انتظار طبیعی این است که اروپا و سایر کشورها در کنار ایران بر اساس تعهدات خود باقی بمانند و نقش خود را نشان دهند.

"تحول خاصی در مورد روابط ما با کانادا ایجاد نشده است. این امر الزاماتی دارد که بخش مهمی از آن ها حقوقی است و تا انجام نشود به این روابط خوشبین نیستیم."

ما با تمام توان تلاش خود را خواهیم کرد و مذاکراتی را هم با آن ها داریم و تماس هایی با طرف مقابل داشتیم و دیروز هم در چین، گفتگویی صورت گرفت و فکر می کنم آن ها هم به راحتی به سمت نقض برجام حرکت نکنند، در مسیر منطقی کار کنند و اجازه ندهند دیگران در مسیر تخریب جلو بروند.

ما بر تعهدات برجامی خود استوار هستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ما بر تعهدات خود استوار هستیم تا جایی که آن ها هم اینگونه باشند. ما هم ابزارهای حقوقی و ابزارهای دیگری که طرف های مقابل از آن آگاه هستند در اختیار داریم.

طرح ممنوعیت همکاری تجاری با ایران در مجلس، یک سیگنال برای آمریکاست

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد طرح ممنوعیت همکاری تجاری با آمریکا گفت: حق طبیعی نمایندگان است که هر سوالی داشته باشند و هر اقدامی را انجام دهند. در مورد تجارت با آمریکا ما در حد مشخص و محدودی یک بخشی از اقلام را وارد یا صادر می کردیم و رقم قابل اعتنایی نیست و این بحث مجلس، یک سیگنال برای طرف آمریکایی است و صبر می کنیم و شاهد روندهای آتی خواهیم بود.

استفاده روسیه از پایگاه نوژه، فعلاً منتفی است

قاسمی در پاسخ به سوالی در مورد مذاکرات روسیه با ایران مبنی بر استفاده مجدد این کشور از پایگاه نوژه همدان نیز گفت: همکاری ما و روسیه همکاری عمیقی است و منافع مشترک داریم و در گذشته هم تجربه کردیم و به آن ادامه می دهیم. در شرایط فعلی نیاز به اقدامی در رابطه با استفاده روسیه از پایگاه نوژه نداریم اما اگر نیاز باشد بر اساس اطلاع قبلی و تفاهم های صورت گرفته همکاری خواهیم کرد. همکاری های ما و روسیه رو به جلو است و با دقت و منظم و با سرعت لازم پیش رفته است. این مسیر ادامه خواهد داشت و ما همکاری های خود را در حوزه های دفاعی خواهیم داشت.

واکنش به مقاله روزنامه گاردین در مورد عربستان و بحران یمن

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد اقدامات عربستان در یمن و اظهارنظر روزنامه گاردین در این باره نیز گفت: بسیاری از موسسات اروپایی در مورد جنایات جنگی عربستان سخن گفتند. عربستان یکجانبه و به طور فجیع مردم بیگناه را هدف قرار داده است لذا اظهارنظر روزنامه گاردین مبنی بر اینکه اتفاق حقوق بشری در یمن صورت نگرفته، حرف نادرستی است و اگر چنین نوشته شده، یک طنز سخیف است.

تصمیم اوپک مبنی بر کاهش تولید نفت، یک برد بزرگ برای ما بود

قاسمی در پاسخ به سوال دیگری در مورد تصمیم اخیر اوپک مبنی بر کاهش تولید نفت نیز اظهار داشت: بحثی که در اوپک اتفاق افتاد، نتیجه مقاومت مردم ایران، دولت و وزارت نفت بود. اینکه دیپلماسی ایران توانست در این اجلاس موفق شود به نحوی که ایران بتواند سقف قبلی خود را حفظ کند، یک برد است و جای تبریک دارد و یک اتفاق مثبت است.در این باره به تعابیر مختلف ورود نمی کنم و فقط تأکید می کنم که ما با خردمندی و با حضور جدی در عرصه دیپلماتیک، توانسته ایم الگوهایی را ایجاد کرده ایم و در عرصه های دیگر به نمایش بگذاریم. همکاری منطقه ای در عرصه کنونی می تواند اثرگذار باشد و راهی جز این نیز وجود ندارد و امیدوارم کشورها این مهم را درک کنند.

ایده حذف واسطه های تجاری با ترکیه، قابل استقبال است

قاسمی در پاسخ به سوال دیگری در مورد حذف واسطه های ارزی نیز اظهار داشت: اینکه بتوانیم با پول ملی با کشورهایی که از قدرت اقتصادی کافی برخوردار هستند کار کنیم، از گذشته مطرح بوده و هنوز هم هست اما در عمل خیلی اجرایی نشده اما گفتگوها در این باره ادامه دارد. آنچه که امروز ترکیه مطرح می کند، دارای یک کلان نگری و ایده ای قابل استقبال است. البته این کار ساده ای نیست و یک همکاری گسترده و پیچیده می خواهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که آیا در زمان در زمان مذاکرات هسته ای، در مورد داماتو صحبت شده بود یا خیر؟ گفت: مهم این است که تصمیمات در برجام، اجرایی می شود یا نه. اگر اجرایی نشود نقض برجام است. ایران از طرق مختلف در جهت احقاق حقوق ملت ایران تلاش خواهد کرد و اجازه نمی دهیم منافع ملت توسط یک کشور از بین برود. این آمریکا است که در مجامع جهانی باید پاسخگو باشد.

اجرایی کردن برخی تصمیمات از سوی آمریکا، سنگ قبر گذاشتن بر برجام است

قاسمی خاطرنشان کرد: با توجه به تفاهمی که بین ایران و 5+ 1 ایجاد شد، بخشی از موضوعات که در روند توافق تداخل ایجاد می کرد، غیرفعال است اما اگر آن بخش غیرفعال، اجرایی شود، همان سنگ قبری است که آمریکایی ها بر برجام خواهند گذاشت.

هیچ اقدام منفی آمریکا بی پاسخ نمی ماند

وی تصریح کرد: هیچ اقدام منفی آمریکا را بی پاسخ نخواهیم گذاشت و این کشور باید پاسخگوی همه خسارت های ناشی از بدعهدی خود باشد.

تغییر دولت ها موجب تغییر توافقات نمی شود

قاسمی در همین راستا افزود: تغییرات در دولت ها تغییری در معاهدات و توافقات صورت گرفته ایجاد نمی کند و تأثیری در روابط ما ایجاد نیز نمی کند چه در کره چه در فرانسه و چه در هر جای دیگر.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد ارتباط تصمیم اوپک با نتیجه انتخابات آمریکا نیز گفت: ارتباط دادن بحث اوپک با آنچه در آمریکا اتفاق افتاده را نمی پسندم. گروهای تندرو در آمریکا و اسرائیل می خواهند تلاش کنند تا دولت جدید را در مقابل ایران قرار دهند و تصور می کنند ایران در نقض برجام پیش قدم می شود و ایران را در جامعه جهانی مقصر جلوه دهند.

بعید است کشورهای دیگر، تحریم جدید علیه ایران را بپذیرند

وی افزود: البته این بحث، موضوع قابل ملاحظه ای است و باید به آن پرداخت. اجماع و اتحاد مردم و دولتمردان ما بسیار مهم است. بعید است کشورها با توجه به تجربه ده سال گذشته تحریم های مجدد علیه ایران را بپذیرند.

توضیح در مورد تشکیل جلسه کمیته نظارت بر برجام

قاسمی در پاسخ به سوال دیگری در مورد اقدامات و تصمیمات کمیته نظارت بر برجام نیز گفت: در روزهای آینده، تشکیل جلسه کمیته نظارت بر برجام را خواهیم داشت و منتظر نتیجه جلسه خواهیم بود. بعد از آن یکی از راهکارها بردن موضوع به کمیسیون حل اختلاف است که یکی از ابزارهای پیش بینی شده در برجام است. البته تاریخ دقیقی مشخص نکردیم و منتطر نتیجه کمیته نظارت و تصمیمات اتخاذ شده هستیم.

قضاوتی در مورد کابینه ترامپ نداریم

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد انتخاب ترامپ به عنوان رییس جمهور جدید آمریکا و اقدامات وی در آینده نیز گفت: فردی که انتخاب شده است نهایتاً رایزنی های خود را برای مسئولیت ها آغاز می کند. ما در این باره هیچ صحبتی نداشته و نخواهیم داشت.

توضیح در مورد تعیین سفرای جدید ایران

قاسمی در پاسخ به سوالی در مورد تعیین سفرای جدید ایران در برخی کشورها نیز اظهار داشت: اقدامات اولیه برای تعیین سفرای جدید کشورمان در برخی کشورها صورت گرفته است. یک کشور قطعی شده و روند برای بقیه هم صورت خواهد گرفت و سفرای کشورمان مستقر خواهند داشت و امیدوارم این پروسه طولانی نشود.

تحول خاصی در روابط ایران و کانادا ایجاد نشده است

قاسمی در پاسخ به سوال دیگری در مورد ارتباط دیپلماتیک ایران و کانادا نیز گفت: تحول خاصی در مورد روابط ما با کانادا ایجاد نشده است. این امر الزاماتی دارد که بخش مهمی از آن ها حقوقی است و تا انجام نشود به این روابط خوشبین نیستیم. البته این فرآیند نیز کوتاه مدت نخواهد بود. صحبت ها ادامه دارد و اقدام ویژه ای که گام جدیدی در روابط ایران و کانادا تلقی شود، وجود ندارد.

تا قبل از تشکیل دولت جدید آمریکا، در مورد برجام، صحبتی با این کشور نداریم

قاسمی در پاسخ به سوال دیگری در مورد ارتباط ایران با دولت جدید آمریکا درباره برجام گفت: هنوز تیم رئیس جمهور جدید به صورت رسمی كارش را آغاز نكرده و تا زمانی كه به صورت رسمی در كاخ سفید حضور نیابند، در مورد برجام بین ایران و آن ها مباحثی مطرح نمی شود.

قضاوت درباره موضع اروپایی ها در قبال تمدید تحریم ها زود است

وی تصریح کرد: در این باره با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هیچگونه صحبتی نداشته ایم اما مواضع ما از طریق سفارتخانه ها اعلام شده و رایزنی های لازم را نیز داریم اما هنوز برای اینکه بخواهیم به صراحت بگوییم موضع اروپایی َها در قبال مصوبه جدید کنگره آمریکا مبنی بر تمدید تحریم َها چیست زود است. البته آن ها هم در حال رصد شرایط هستند.

مشخص نیست انگلیس در مورد برجام سم پاشی می کند یا خیر

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد رویکرد دولت انگلیس در قبال تمدید تحریم ها در کنگره آمریکا نیز اظهار داشت: در مورد دولت انگلیس، خبر موثقی مبنی بر اینکه این کشور در مورد برجام سم پاشی می کند ندارم. آن ها به دنبال منافع خود هستند و می توانند عناد خود را داشته باشند. البته این ها مانع داشتن ارتباط نیست اما در مورد سم پاشی های این کشور در مورد برجام اطلاع ندارم.


منبع : باشگاه خبرنگاران جوان