تبیان، دستیار زندگی
مناطق نمونه گردشگری به عنوان یکی از اقدام های اساسی و کارآمد و راهکار مناسب و مطلوب برای توسعه و بهبود فعالیت های گردشگری کشور در استان اصفهان در مسیر توسعه قرار گرفته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مناطق نمونه گردشگری اصفهان در مسیر توسعه

مناطق نمونه گردشگری به عنوان یکی از اقدام های اساسی و کارآمد و راهکار مناسب و مطلوب برای توسعه و بهبود فعالیت‌های گردشگری کشور در استان اصفهان در مسیر توسعه قرار گرفته است.

بخش گردشگری تبیان
اصفهان

به گزارش ایرنا، این مناطق در رشد، توسعه و بهبود عملکرد اقتصاد گردشگری و فعال کردن بخش خصوصی بسیار حائز اهمیت است.
این مناطق به عنوان مناطق جذب گردشگر خارجی و نیز مکان‌های گردشگری داخلی بطورعمده با بینش‌هایی درون گرایانه و براساس نیاز، ساختار ذهنی و فرهنگی گردشگر داخلی طراحی شده است.
مناطق نمونه گردشگری در رشد، توسعه و بهبود عملکرد اقتصاد گردشگری و فعال کردن مؤثر بخش خصوصی نقشی مهم دارد.
براین اساس باید جایگاه مناطق نمونه گردشگری در برنامه‌های کلان، فرادستی و برنامه‌های اقتصادی و توسعه‌ای کشور بصورت ویژه دیده شود.
در مجموع این مناطق که با هدف اصلی توسعه منطقه‌ای و اثرگذاری در ابعاد اقتصادی، اجتماعی کشور به تصویب رسیده، با سرمایه‌گذاری کلان و جذب سرمایه‌های لازم در این بخش محرک و ابزار اصلی توسعه‌ منطقه و ملی هستند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، با اشاره به برنامه توسعه مناطق نمونه گردشگری گفت: متاسفانه در گذشته برخی مناطق بدون انجام مطالعات و بررسی‌های ابتدایی به عنوان مناطق نمونه گردشگری تصویب و مورد سرمایه‌گذاری قرار می‌گرفت و مدتی بعد با مشکلاتی شامل مسائل زیست‌ محیطی، مشکلات مربوط به حوزه آب و غیره مواجه می‌شد.
فریدون اللهیاری، با تأکید بر لزوم انجام مطالعات ابتدایی پیش از سرمایه‌گذاری افزود: در همین راستا قصد داریم با ارائه مشاوره و انجام مطالعات و بررسی‌های لازم پیش از ورود سرمایه‌ گذار از بروز چنین مشکلاتی پیشگیری کنیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان با اشاره به مشکلات موجود برای سرمایه‌گذاری در مناطق نمونه گردشگری گفت: با کمک کمیته توسعه گردشگری و کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به دنبال این هستیم تا زمینه سرمایه‌گذاری بر روی مناطقی که از پیش مورد برررسی قرار گرفته‌‎اند را هموار کنیم.
وی با تأکید بر لزوم توسعه مناطق نمونه گردشگری در استان اصفهان افزود: در این راستا جلساتی با حضور معاون استاندار و مسئولان دستگاههای ذی‌ربط برگزار شده است تا تصمیمات خوبی در این خصوص تخاذ شود.
اللهیاری از تدوین سند جامع گردشگری توسط معاونت برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات شهرداری اصفهان اظهار بی‌اطلاعی کرد و افزود: متولی امور گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است ولی ممکن است دستگاه‌ها سندهای‌ درون‌بخشی را تعریف کرده و فعالیت خود را با آن هماهنگ کنند ولی تنظیم و تدوین سندی که دارای جنبه برنامه‌ای و عملیاتی بوده و الزامات قانونی در آن لحاظ شده باشد، در چارچوب وظایف این اداره کل است.
وی با اشاره به خشکی زاینده‌رود در سال‌های اخیر خاطرنشان کرد: خشکی زاینده‌رود بر گردشگری داخلی تاثیر داشته ولی در گردشگری خارجی تاثیر قابل توجهی نداشته است.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان نیز از تشکیل شبکه خوشه سار بوم گردی گروهی در روستاهای هدف گردشگری استان اصفهان خبر داد.
شبکه خوشه سار بوم گردی، متشکل از فعالان گردشگری بومی ایران است که تجربه زندگی بومی را در میان اقوام مختلف برای گردشگران پدید می آورند.
این گروه با یک هدف مشترک دور هم جمع شده و با اقامت در مکان هایی که معماری آن با محیط سازگار است، نوشیدنی ها، خوردنی های سنتی، محلی و صنایع دستی همان روستاها را به گردشگران معرفی و به فروش می رسانند.
محسن یارمحمدیان در گفتگو با خبرنگار ایرنا در خصوص جزئیات این طرح توضیح داد: برای از میان برداشتن موانع توسعه روستایی و برخورداری روستاییان از شرایط مطلوب زندگی، استفاده از گردشگری روستایی به عنوان مکمل فعالیت های کشاورزی در روستاهای هدف گردشگری، مورد توجه قرار گرفته است.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان افزود: در این زمینه در استان اصفهان 23 روستا به عنوان روستاهای هدف گردشگری معرفی شده اند.
وی این روستاها را شامل روستای 'گرمه' و 'مهرجان' در شهرستان خوروبیابانک، روستای 'دماب' و 'هستیجه' در نجف آباد، روستای 'اسفرجان' در شهرضا، روستای 'پوده' در دهاقان، 'علی آباد مرکزی' در آران و بیدگل، 'قورتان' و 'قهی' در اصفهان، 'مشهد کاوه' در چادگان، روستای 'نشلج' و 'دره' و 'غیاث آباد' در کاشان عنوان کرد.
یارمحمدیان، همچنین روستاهای 'جاجا' در تیران و کرون، 'خفر' و 'دنگزنلو' در سمیرم، 'سه' و کلهرود' در شاهین شهر و میمه، 'نیسیان' در اردستان، 'هاردنگ' در لنجان و 'ابیانه'، 'هنجن' و 'کمجان' در نطنز را از دیگر روستاهای هدف گردشگری استان برشمرد.
وی خاطرنشان کرد: با اقدام های صورت گرفته تلاش می شود تا در مراحل بعدی روستاهای دیگری نیز که دارای قابلیت های جذب گردشگر می باشد در این مجموعه قرار بگیرند.
وی همچنین از اختصاص اعتباری در حدود 9 هزار و 800 میلیون ریال برای تامین زیرساخت و توسعه گردشگری این روستاها خبر داد.
یارمحمدیان یادآور شد: در بخش گردشگری روستایی استان اصفهان،دوهزار و 354 فرصت شغلی ایجاد شده است.
روستاهای هدف گردشگری به روستاهایی اطلاق می شود که دارای یک یا چند جاذبه گردشگری اعم از طبیعی، فرهنگی، تاریخی و مذهبی در سطح محلی، منطقه ای و یا ملی باشند.
گردشگری به عنوان مهمترین محور توسعه استان اصفهان معرفی و مورد توجه قرار دارد
این استان با حدود از 22 هزار بنا و اثر تاریخی که یکهزار و 850 مورد آن به ثبت ملی و چهار اثر آن به نام های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده است، کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.
صنعت گردشگری اصفهان از سال 92 شاهد رشدی قابل توجه بوده و براساس آمارهای ارائه شده از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان در سال 92 رشد گردشگران خارجی اصفهان از 110 به 180 هزار نفر، در سال 93 به 250 هزار نفر و در سال گذشته به بیش از 300 هزار نفر افزایش یافت.
اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، شمار گردشگران خارجی که در دو ماهه اول ( فروردین و اردیبهشت) سال جاری از جاذبه های تاریخی، فرهنگی و طبیعی این استان دیدن کرده اند را بیش از یکصد هزار گردشگر اعلام کرد.
استان اصفهان دارای 90 هتل و 65 مهمانپذیر است که از این تعداد 57 هتل و 30 مهمانپذیر در شهر اصفهان قرار دارد.
اصفهان یکی از نامزدهای پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال 2017 است.


منبع : ایرنا
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .