تبیان، دستیار زندگی
گروه بین الملل: چشم انداز مؤسسه قرآن و عترت استانبول که در منطقه «هالکالی» این شهر واقع شده است، تربیت قاریان و حافظانی است که در سطح بین المللی بدرخشند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چشم انداز موسسه  قرآن «هالکالی» استانبول

تبیان به نقل از گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از استانبول، موسسه قرآن و عترت استانبول از معدود موسسات قرآنی استانبول است که به ارائه خدمات به شیعیان می پردازد؛ این موسسه که فعالیت خود را از 24 اکتبر 2008 میلادی مطابق با 25 شوال 1429 هجری سالروز شهادت امام جعفر صادق(علیه السلام) آغاز کرده است؛ علاوه بر آموزش قرآن و عترت به قرآن آموزان، کلاس هایی نیز در زمینه آموزش زبان فارسی، زبان عربی، تدریس اصول عقاید، فقه و... نیز دارد.

بخش قرآن تبیان
مؤسسه‌ قرآن «هالکالی» استانبول

شیرعلی بیات، مدیر موسسه قرآن و عترت استانبول، علت تأسیس این موسسه را انجام کارهای فرهنگی در کنار مساجد می داند و انجام خدمات اجتماعی، عمرانی و خیریه، شناسایی و پرورش طلاب مستعد در حوزه قرآن و معارف اسلامی، برقراری ارتباط با حوزه های علمیه و مراجع دینی، همکاری با حوزه های علمیه، برگزاری مسابقات، محافل و مراسم مذهبی، تشکیل جلسات و کلاس های قرآن، برپایی نمایشگاه کتاب های مذهبی در رابطه با نشر و ترویج مذهب جعفری، فعالیت در خصوص نهضت قرآن آموزی برای عموم مردم و فراهم آوردن زمینه و امکانات آموزشی و تحقیقی برای تربیت جوانان را از اهداف این موسسه عنوان می کند.
وی با بیان اینکه از ابتدای تأسیس موسسه قصد داشتیم در سه بخش فعالیت داشته باشیم، می گوید: بخش اول در خصوص دروس حوزوی است که بنا بود آموزش های حوزوی در کنار آموزش قرآن کریم ارائه شود چرا که در تاریخ ترکیه درس حوزوی نبوده است و لازم بود که تدریس دروس حوزوی کم کم شروع شود؛ در این زمینه آموزش زبان فارسی، عربی و تدریس اصول عقاید و فقه را داریم.
بیات در ادامه عنوان می کند: بخش دوم فعالیت ما که قرار بود در کنار تأسیس موسسه قرآن و عترت دنبال شود، تشکیل شبکه تلویزیونی یا رادیویی معارف بود تا بتوانیم از طریق یک شبکه صرف معارفی به بیان معارف اسلام و جهان تشیع بپردازیم؛ بخش سوم فعالیت ما نیز بنا بود تشکیل یک کتابخانه تخصصی اهل بیت(علیهم السلام) در دل موسسه قرآن و عترت باشد که البته مقدمات این کار فراهم شده است و امیدواریم با گسترش موسسه این اتفاق نیز رخ دهد.

روخوانی و روان خوانی ساده قرآن و تجوید

مدیر موسسه قرآن و عترت استانبول به کلاس های قرآن و آموزش های قرآنی در این موسسه اشاره می کند و می گوید: آموزش های ما در دو بخش بانوان و آقایان و برای گروه های سنی مختلف ارائه می شود و خوشبختانه تاکنون نیز استقبال خوبی از کلاس های متعدد ما صورت گرفته است. هدف ما این است که به تربیت قاریان و حافظان برجسته و ممتاز بپردازیم تا بتوانند در سطح بین المللی بدرخشند اما به دلیل کمبود امکانات، کمبود منابع مالی و فضای فیزیکی هنوز به این هدف نرسیده ایم و فقط توانسته ایم قرآن آموزانی تربیت کنیم که به روخوانی و روان خوانی ساده قرآن و تجوید تا حدودی مسلط باشند.
وی در ادامه یادآور می شود: برای تربیت قاریان و حافظان ممتاز و برجسته نیازمند فضایی برای اسکان آن ها و همچنین فضای مناسب برای برگزاری کلاس ها هستیم چرا که هزینه های رفت و آمد در این شهر بسیار بالا است و قرآن آموزان امکان آن را ندارند که هر روز برای شرکت در کلاس های قرآن از مناطق مختلف استانبول به این منطقه بیایند اما اگر فضای اسکان و فضای آموزشی را تأمین کنیم، می توانیم به این هدفمان نیز نزدیک شویم؛ در تلاش هستیم تا این اتفاق هر چه سریع تر رخ دهد.
بیات با بیان اینکه از قاریان و اساتید ایرانی چندین بار برای تلاوت قرآن در این موسسه دعوت کردیم، می گوید: به دلیل کمبود امکانات نمی توانیم خیلی از حضور قاریان و اساتید ایرانی بهره مند شویم اما دوست داریم برای تربیت قاریان و حافظان در سطح تخصصی از اساتید ایرانی نیز استفاده کنیم که امیدواریم این اتفاق پس از تأمین فضای فیزیکی و امکانات مورد نیاز بیافتد. البته در حال حاضر به دنبال ساختمان و زمین هستیم تا بتوانیم این مشکلات را حل کنیم.

2نوع مؤسسه قرآنی در استانبول

وی درباره نحوه فعالیت این موسسه قرآنی می گوید: در استانبول می توانیم دو نوع موسسات قرآنی داشته باشیم که نوع اول آن به صورت فصلی بوده و مربوط به فصل تابستان و تعطیلات است و معمولا این نوع از آموزش ها که برای اوقات فراغت نوجوانان و جوانان است؛ در مساجد ارائه می شود و مساجد شیعه استانبول در ایام تعطیل به آموزش قرآن می پردازند.

از طریق انجمن «حوزه دُر» فعالیت های دیگری را دنبال می کنیم که از جمله این فعالیت ها می توان به دریافت مجوز تأسیس شبکه تلویزیونی یا شبکه رادیویی معارف، را ه اندازی مدرسه غیرانتفاعی شیعیان ترکیه و... اشاره کرد.

اما نوع دوم موسساتی هستند که در طول سال فعالیت داشته و در تمامی فصل ها طبق یک برنامه مشخص و از پیش تعیین شده به ارائه آموزش های قرآنی می پردازند. موسسه قرآن و عترت و دارالقرآن علامه طباطبایی استانبول تنها موسساتی هستند که فعالیت خود را در طول سال دنبال می کنند.
مدیر موسسه قرآن و عترت استانبول یادآور می شود: هرچند که در طول سال فعالیت داریم اما به دلیل محدودیت فضا، سالانه می توانیم حدود 50 نفر از علاقه مندان را تحت پوشش آموزش های خود قرار دهیم و نحوه آموزش های ما نیز به این صورت است که در شروع سال الفبای زبان عربی را آموزش می دهیم تا بتوانند قرآن را بخوانند و در مدت یک سال کم کم به جایی می رسند که دیگر می توانند قرآن را به راحتی بخوانند.
وی ادامه می دهد: پس از اینکه روخوانی قرآن به قرآن آموزان آموزش داده شد؛ در یک دوره ای نیز تجوید آموزش می دهیم و در سال های بعد که قرآن آموزان به روخوانی قرآن و تجوید مسلط شدند، معنای قرآن را هم یاد می دهیم و آموزش های ما در این سطح کم کم عمق پیدا کرده و به ترجمه و مفاهیم می  رسد.

انجمن حوزه کر در استانبول

بیات با اشاره به انجمن «حوزه دُر» که در کنار موسسه قرآن و عترت با حضور برخی علما و روحانیون شیعه استانبول فعالیت دارد، عنوان می کند: از طریق این انجمن بود که توانستیم مجوز فعالیت موسسه قرآن و عترت استانبول را از دولت بگیریم و تاکنون نیز برای فعالیت خود با مشکل و مانعی از سوی دولت مواجه نشده ایم چرا که ما در این موسسه به دنبال ارائه آموزش هایی در حوزه قرآن و اهل بیت(علیهم السلام) هستیم.
وی عنوان می  کند: همچنین از طریق انجمن «حوزه دُر» فعالیت های دیگری را دنبال می کنیم که از جمله این فعالیت ها می توان به دریافت مجوز تأسیس شبکه تلویزیونی یا شبکه رادیویی معارف، را ه اندازی مدرسه غیرانتفاعی شیعیان ترکیه و... اشاره کرد.
بیات در بخش پایانی سخنان خود به معرفی روحانیون و علمایی از اعضای هیئت مدیره انجمن «حوزه دُر» می پردازد و می گوید: مختار آل چیچک، شیرعلی بیات، عبدالله توران، موسی آتیش، حسین چاچا، آیدین اینالکاچ، ظفر کاماجی، گولهان ایلتر و علی سلمان لی، اعضای هیئت مدیره این انجمن و از روحانیون شیعه ترکیه هستند که سالها است در راه قرآن و اهل بیت(علیهم السلام) خدمت می کنند.


منبع:
ایکنا