تبیان، دستیار زندگی
بررسی مسیر حرفه ای بازیگران مرد چشم رنگی كه همچنان حضوری فعال در سینما و تلویزیون دارند
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : منیژه خسروی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چشم رنگی های موفق سینما

بررسی مسیر حرفه ای بازیگران مرد چشم رنگی كه همچنان حضوری فعال در سینما و تلویزیون دارند

منیژه خسروی - بخش سینما وتلویزیون تبیان
رادان

روزگاری داشتن چشمان رنگین برای بازیگر «عار» بود! نسل داشت عوض می شد و ذائقه ها، دیگر قهرمان های خشن نمی خواست. بازیگران تازه اما فقط به اتكا صورت های صاف و چشمان روشن قصد تامین ذائقه داشتند و خب طبیعی است بعد از چند فیلم دل مخاطب زده شود. در این بین آن ها كه تكیه شان به توان و تلاش بود هم بری از برچسب چشم رنگی نبودند و این صفت منفی چون پتكی بر سرشان فرو می نشست. زمان گذشت و آن ها كه استعدادی نداشتند حذف شدند؛ آن ها هم كه ماندند سال ها متضمن گیشه بودند و همزمان مورد توجه كارگردان های باوجاهت. سیطره برخی شان همچنان تداوم دارد تا معلوم شود داشتن چشمان رنگی  نه تنها عار نیست بلكه افزوده ای است بر داشته های یك بازیگر. این گزارش مرور سرنوشت بازیگرانی است كه با چشمان رنگی به سینما و تلویزیون ورود كردند و هنوز هستند.

بهرام رادان

از چه سالی شروع كرد: 1379 با فیلم شور عشق.
با چه فیلمی مطرح شد: «آواز قو» دومین فیلم بهرام رادان است كه نامش را بر سر زبان ها انداخت. بازی در نقش یك جوان آرمان خواه كه حرف هایش درد دل جوان های زمانه بود، از او قهرمانی دوست داشتنی ساخت و باعث شد اتهام «چشم رنگی» خیلی زود از او برداشته شود. برای این فیلم از جشن خانه سینما هم نامزد شد و همین جای پایش را سفت تر كرد.
مسیر بازیگری:چند انتخاب بد مثل «رز زرد» ،«ساقی»و «آبی» داشت اما همكاری با بهروز افخمی ، مسعود کیمیایی، رخشان بنی اعتماد ، سیروس الوند ، ابوالحسن داودی ، داریوش مهرجویی و حمید نعمت الله شمایلی دیگر از رادان بر جا گذاشت. انتخاب هایش نشان می داد هم فیلم های خاص پسند را می خواهد و هم نیم نگاهی به گیشه دارد.
مهم ترین موفقیت ها: دو سیمرغ جشنواره فیلم فجر مهم ترین افتخار كارنامه اوست.
موقعیت كنونی: رادان بعد از یك دوره افت كه عمده ای از آن را باید كم شانسی دانست ،امسال «باركد» را روی پرده داشت كه نشان می دهد همچنان یارای كشاندن مخاطب به سینما را دارد. بهرام رادان همچنان سوپر استار است.

گلزار

محمد رضا گلزار

از چه سالی شروع كرد: سال 1381 با فیلم «سام و نرگس».
با چه فیلمی مطرح شد: «شام آخر» فریدون جیرانی نام محمد رضا گلزار را بیش از پیش سر زبان ها انداخت اما نمی توان از تاثیر فیلم های دیگر مثل «زمانه» و «بالای شهر پایین شهر» چشم پوشید. اما اگر بخواهیم یك فلیم را به عنوان آن چه شهرت گلزار را كاملا عمومی كرد شاخص كنیم «كما» است.
مسیر بازیگری: برچسب چشم رنگی هنوز هم روی گلزار هست! در سال های ابتدایی پیشنهادهایی كه به او می شد ، امكان گریز به او نمی داد تا این كه حمید نعمت الله در «بوتیك» استفاده ای متفاوت از این بازیگر كرد. جالب آن كه نه سخت پسندها و نه مخاطبان عادی سینما، به تلاش گلزار توجهی كه باید نكردند و او به مسیر سابق بازگشت. حتی كیومرث پوراحمد، تهمینه میلانی و محمد حسین لطیفی كه ساخت های شان به سینمای جدی تر تنه می زند، گلزار در قامت «جوان چشم رنگی» می خواستند.
مهم ترین موفقیت ها: غالب فیلم هایی كه گلزار بازی كرده امكان داوری در جشنواره فجر و جشن خانه سینما پیدا نكرده اند و طبعا موفقیتی بدست نیاورده. البته به جز «بوتیك» مابقی نمی توانستند دستاوردی برای گلزار داشته باشد.
موقعیت كنونی: گلزار دوست دارد نقش های متفاوت بازی كند كه نتیجه اش شده همكاری با بهمن فرمان آرا و «خشكسالی و دروغ». این روزها هم پرفروش «سلام بمبئی» را در اکران دارد.

فروتن

محمد رضا فروتن

از چه سالی شروع كرد: سال 1373 با فیلم «هدف».
با چه فیلمی مطرح شد: چهار فیلم بازی كرده بود اما حضور در یكی از اپیزودهای سریال «سرنخ» شهرتش را عمومی كرد و در فیلم «مرسدس» به اوج رسید.
مسیر بازیگری: فروتن قدر فرصت پیش آمده را بخوبی دانست و پیشنهادها را با وسواس پاسخ داد. نتیجه اش شد همكاری دوباره مداوم با مسعود كیمیایی و بازی در فیلم های رخشان بنی اعتماد، ایرج كریمی و علی رضا داوودنژاد. چه بازی فروتن را بپسندیم چه نه ، او خیلی زود عنوان «چشم رنگی» را از نام خود كند و تبدیل شد به بازیگر مورد اعتماد كارگردان های سخت پسند. از نیمه دوم هشتاد به این طرف اما فروتن كار ویژه ای كه باید را نكرده!
مهم ترین موفقیت ها: برنده سیمرغ بلورین از هفدهمین جشنواره فیلم فجر و تندیس زرین از سومین جشن خانه سینما برای «قرمز» ، برنده تندیس زرین از پنجمین جشن خانه سینما برای «شب یلدا» ، برنده سیمرغ بلورین از بخش بین الملل بیست و چهارمین جشنواره فجر برای «به آهستگی».
موقعیت كنونی: همچنان محبوب كارگردان ها است اما جایگاه سابق پیش مخاطب را ندارد.

درخشانی

سام درخشانی

از چه سالی شروع كرد: 1378 با سریال «شب زدگان».
با چه فیلمی مطرح شد: سام درخشانی از بازیگران با حوصله است كه خیلی طول كشید تا توانایی را اثبات كند. از اولین سریالش تا «در چشم باد» حدود یك دهه گذشت اما نقشی كه چشمگیر باشد در اختیارش قرار نگرفت و بعد از همكاری با مسعود جعفری جوزانی بود كه شهرتش پیش خاص و عام زبانزد شد.
مسیر بازیگری: سام درخشانی بخوبی قدر موقعیتی كه در اختیارش قرار گرفت را دانست و با انتخاب های متنوع بینندگان تلویزیون را مجاب كرد كه با یك ستاره روبرو هستند. ستاره ای كه چشم رنگی بودن فقط جزئی از توانایی او است و هرگز روی توانایی بازیگر سایه نمی اندازد. در این میان «نابرده رنج» ، «پژمان» ، «آوای باران» ، «همه چیز انجاست» ، «پشت بام تهران» و اخیرا «هشت و نیم دقیقه» بیش از دیگر سریال ها به چشم آمده اند و بر توانایی و شهرت سام درخشانی صحه گذاشته اند.
مهم ترین موفقیت ها: نقش های سام درخشانی در سینما كم است و فیلم هایی كه بازی كرده مجال قضاوت نداشته اند و طبیعی است كه به جایزه ای دست نیابد.
موقعیت كنونی: سام درخشانی در تلویزیون تبدیل به ستاره شده و در هر اثری بازی باشد بیننده اش تضمین است. «خوب، بد، جلف» كه اكران شود احتمالا مسیر بازیگری او هم تغییر كند و شاهد حضور پررنگ این بازیگر در سینما خواهیم بود.

زمانی

مصطفی زمانی

از چه سالی شروع كرد: سال 1387 با سریال «یوسف پیامبر(ع)» .
با چه فیلمی مطرح شد: مصطفی زمانی با سریال «یوسف پیامبر(ع)» شروع كرد و خیلی زود نقش یوسف او را به شهرتی تام رساند. نقش آن قدر خاص است كه در زمان پخش اصلا كسی عنوان «چشم رنگی» برایش بكار نبرد و اصلا این اصطلاح در زمان ظهور و بروز چهره زمانی معنایی نداشت.
مسیر بازیگری: مصطفی زمانی می دانست نباید شهرتش را مفت بر باد دهد اما انتخاب اولش بعد از نقش یوسف چنگی به دل نزد. «آل» نه در جشنواره فجر به چشم آمد و نه پیش مخاطب عام. «بدرود بغداد» و «كیفر» قدرت نمایی زمانی برای سخت پسندها بود كه با «ملكه» تكمیل شد. تلاش او برای ارتباط مجدد با مخاطب عام اما آن طور كه باید به بار ننشست. فیلم های «من همسرش هستم» و «خط ویژه» و البته «جیب بر خیابان جنوبی» حاصل این تفكر است. نقش فرهاد در سریال شبكه خانگی «شهرزاد» به تنهایی جور فیلم های سینمایی زمانی را كشید و شهرتش دوباره اش را باعث شد.
مهم ترین موفقیت ها: موفقیتی بدست نیاورده است.
موقعیت كنونی: مصطفی زمانی بازیگر محبوبی است كه اگر انتخاب هایی از جنس «شهرزاد» داشته باشد می تواند مقبول سخت پسندها و مخاطبان عام باشد. جایگاهش در سینما تثبیت است اما برای رقم زدن اتفاق ویژه بیشتر باید تلاش كند.

پیروزفر

پارسا پیروزفر

از چه سالی شروع كرد: سال 1372 با فیلم «پری».
با چه فیلمی مطرح شد: شهرت پیروز فر از سریال «در پناه تو» كلید خورد و با سریال «در قلب من» به اوج رسید و نامش همچنان پیش مخاطب عام زیر سایه این سریال قرار دارد.
مسیر بازیگری: تا نیمه دوم دهه هشتاد، پیشنهادهای خوب به پارسا پیروزفر كم نمی شد و او هم در انتخاب هایش دقت می كرد. نتیجه اش این كه او در «مرسدس»، «ضیافت» ، «شیدا»، «اعتراض»،«اشك سرما»، «مهمان مامان» و سریال «سفر سبز» بازی كرد. در این میان فیلم های گیشه پسند هم داشت ؛ مثل «دختران اعتراض» و «عروس خوش قدم. بعد از «مهمان مامان» تعداد فیلم های قابل توجه اش كم شد ؛ «اینجا بدون من» ، «اسب حیوان نجیبی است» و البته سریال «در چشم باد»جزو انتخاب های خوب اوست.
مهم ترین موفقیت ها: برنده تندیس زرین بهترین بازیگر مرد برای فیلم «شیدا» از جشن خانه سینما و دو تندیس زرین مکمل برای بازی فیلم های «اعتراض» و «مهمان مامان».
موقعیت كنونی: پارسا پیروز فر سیطره سابق در سینما را ندارد و سال ها است نقشی كه مخاطبان را شیفته بازی اش كند نداشته. چه بسا تمركز او بر تئاتر یكی از عوامل این اتفاق باشد .

بازغی

پژمان بازغی

از چه سالی شروع كرد: 1375 با فیلم «اعتراف»
با چه فیلمی مطرح شد: بازغی در اولین سریالی كه بازی كرد به شهرت رسید :«آژانس دوستی». همین زمینه حضورش در فیلم های «جوانی» و «بلوغ» را فراهم كرد.
مسیر بازیگری: بازغی برچسب چشم رنگی خورد اما مسیرش را خیلی زود و این عنوان را از خود برداشت. شانس خوبش بود كه پشت فیلم دختر ?پسری «بلوغ» كارگردانی چون مسعود جعفری جوزانی قرار داشت كه بلد بود فیلم را طوری عبور دهد كه در دام نمونه های ساخته شده در آن سال ها نیفتد. بازغی هیچ وقت جوان اول نشد اما غالب انتخاب هایش با وسواس بود ؛ نتیجه آن كه طولی نكشید مورد توجه احمد رضا درویش قرار گرفت و «دوئل» را بازی كرد.
مهم ترین موفقیت ها: بازغی در بخش مسابقه فیلم های اول جشنواره بیست و نهم فجر برای « مرگ كسب و كار من است » دیپلم افتخار گرفته است. برای «دوئل» و «ندارها» هم نامزده دریافت سیمرغ شده.
موقعیت كنونی: پختگی را می توان در بازی پژمان بازغی دید ؛ او این شب ها نقش كوتاهی در سریال «هشت و نیم دقیقه» بازی كرده و سه فیلم سینمایی در نوبت اكران دارد. امسال بازی او در «باركد» جلدی دیگر از توانایی بازغی عیان كرد.

یاری

حسین یاری

از چه سالی شروع كرد: 1363 با فیلم «سرباز کوچک».
با چه فیلمی مطرح شد: شهرت حسین یاری با سریال «شب دهم» رقم خورد. پیش از آن در كلی فیلم و سریال بازی كرده بود اما شهرت «شب دهم» را برایش به ارمغان نداشتند.
مسیر بازیگری: یاری تا پیش از «شب دهم» سریال های «مردان آنجلس» و «روشن تر از خاموشی» را بازی كرده بود و در سینما تجربه چندین فیلم را داشت كه خیلی چشمگیر نبودند. بعد از شهرت تلویزیونی هم تعداد نقش های ویژه او در سینما زیاد نبود. مهم ترین فیلم های یاری «دم صبح» ، «اقلیما» ، «بلوغ»، «میم مثل مادر» ، «سعادت آباد» و «مزار شریف» است كه به جز «سعاد آباد» مابقی آثار مخاطب پسند نیستند. «مثل هیچكس» ، «هوش سیاه» ، پروژه نافرجام «قلب یخی» و «برادر» سریال های پر بیننده یاری بشمار می روند.
مهم ترین موفقیت ها: برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل در جشنواره چهاردهم فجر برای آخرین مرحله ، دریافت دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول در هجدهمین جشنواره فجر برای بلوغ .
موقعیت كنونی: حسین یاری در سینما بازیگر مورد اتكائی نیست اما در تلویزیون موفقیت خوبی دارد.

زندگانی


امین زندگانی

از چه سالی شروع كرد: سال 1374 با سریال «وکلای جوان» .
با چه فیلمی مطرح شد: «وکلای جوان» نام امین زندگانی را سر زبان ها انداخت اما سریال «همسفر» شهرتش عمومی اش را سبب شد. پیش از این در سریال های «به سوی پیروزی»، «راه سوم» و «روزگار جوانی» هم بازی كرده بود.
مسیر بازیگری: «معصومیت از دست رفته» داوود میرباقری مهم ترین اتفاق برای زندگانی محسوب می شود كه بعدها این همكاری در سریال «مختارنامه» تكمیل شد. حیایی در نقش مسلم این عقیل توانایی اش را به رخ كشید. مهم ترین نقش سینمایی این بازیگر هم بازی در نقش حضرت سلیمان (ع) در فیلم «ملك سلیمان» است. همزمان بازی در تئاتر را فراموش نمی كرد كه برای آن به جایزه هم رسید.
مهم ترین موفقیت ها: امین زندگانی جایزه ای بدست نیاورده و فقط یك بار برای «گلوگاه شیطان» نامزد دریافت سیمرغ بلورین از جشنواره فجر شده است.
موقعیت كنونی: امین زندگانی هیچ وقت سوپراستار سینما نبوده و عمده موفقیت هایش را مرهون بازی در سریال های تلویزیونی است. او جزو بازیگران محبوب است كه خودش می داند مسیر واقعی اش از تلویزیون می گذرد.