تبیان، دستیار زندگی
لیپوساکشن به عنوان یکی از روشهای تهاجمی درمان چاقی های مفرط بازار پر رونقی دارد. جراحان عمومی و جراحان زیبایی هر دو خواهان فعالیت در این عرصه پر مخاطره هستند اما برخی خطاهای جراحان عمومی در این عرصه، موجب محدودیت فعالیت آنها در این زمینه شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اصرار جراحان زیبایی و عمومی برای تشویق بیماربه لیپوساکشن

لیپوساکشن به عنوان یکی از روشهای تهاجمی درمان چاقی های مفرط بازار پر رونقی دارد. جراحان عمومی و جراحان زیبایی هر دو خواهان فعالیت در این عرصه پر مخاطره هستند اما برخی خطاهای جراحان عمومی در این عرصه، موجب محدودیت فعالیت آنها در این زمینه شده است.

بخش اجتماعی تبیان

جراحی پلاستیک

به گزارش تبیان به نقل از خبرنگارسلامت ایرنا، در حالی که لیپوساکشن به عنوان یکی از روشهای درمان چاقی برای افراد دارای توده بدنی بالای 40 و در مواردی بین 35 تا 40 برای افرادی که در خطر دیابت و بیماریهای اسکلتی و روماتولو ٍ ٍژی هستند، گروهی از پزشکان حتی غیر جراحان به منظور کسب سود این عمل پولساز برای افرادی که نباید تحت این عمل جراحی قرار بگیرند نیز این جراحی پر مخاطره را تجویز می کنند تا راه میانبری باشد برای درمان چاقی، البته میانبری که پر مخاطره و گاهی مرگ آور است.

موضوع پرچالش بین پزشکان، مرز فعالیت آنها

مرز فعالیت بین متخصصان رشته های پزشکی همیشه یکی از موضوع های پرچالش بین پزشکان بوده است، به خصوص وقتی که پای عمل های جراحی چند میلیونی در میان باشد.
جراحان پلاستیک، بیشترین گروهی ازجامعه پزشکی هستند که دست به این عمل می زنند اما جراحان عمومی نیز خود را برای انجام این عمل تهاجمی محق می دانند و معتقدند، آنان نباید از این بازار پر سود، عقب بمانند.
مهدی هاشمی، متخصص جراحی عمومی از جمله این جراحان است که معتقد است«لیپوساکشن» تخصص حرفه ای جراحان عمومی و جزو تکنیک های جراحی است.
وی می گوید: متاسفانه امروزه جراحان پلاستیک سعی دارند با انحصارطلبی، جراحان عمومی را از فعالیت در این عرصه محروم کنند.
عضوهیات موسس انجمن جراحان عمومی با تاکید بر اینکه مبدع این روش در دنیا جراحان عمومی بوده اند، گفت: لیپوساکشن در ابتدا توسط پروفسور ایلوز فرانسوی ابداع و به جراحان پلاستیک آموزش داده شد البته بعد از مدتی جراحان پلاستیک آمریکا تلاش کردند این علم را به انحصار خود درآورند اما موفق نشدند.
وی تصریح کرد: در کشورهای آمریکایی و اروپایی انجمن جراحان عمومی زیبایی از انجمن جراحان

لیپوساکشن در ابتدا توسط پروفسور ایلوز فرانسوی ابداع و به جراحان پلاستیک آموزش داده شد البته بعد از مدتی جراحان پلاستیک آمریکا تلاش کردند این علم را به انحصار خود درآورند اما موفق نشدند.

پلاستیک به صورت مجزا به فعالیت می پردازد به گونه ای که جراحان عمومی هم به جراحی زیبایی می پردازند و جراحان پلاستیک به امور ترمیمی و زیبایی مشغول هستند اما متاسفانه این امر در کشور ما اجرایی نشده است.
وی افزود: اکنون جراحان عمومی شاهد تخریب ها و محکومیت های قضایی هستند که از سوی جراحان پلاستیک برای آنها آغاز شده است و از طرفی وزارت بهداشت نیز با صدور بخشنامه هایی فعالیت جراحان عمومی را محدود کرده است.
وی اظهارکرد: میزان خطاهای جراحان پلاستیک درانجام این عمل کم است اما متاسفانه جراحان پلاستیک درتلاش هستند با بزرگنمایی خطاهای ناچیز جراحان عمومی «لیپوساکشن» را به انحصار خود در بیاورند.
این متخصص جراحی عمومی تصریح کرد: متاسفانه این بزرگنمایی ها باعث صدور بخشنامه های محدود کننده فعالیت برای جراحان عمومی از سوی وزارت بهداشت شده است.
اکنون وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی باید با بیان آمار و بخشنامه های رسمی اعلام کند که میزان خطای جراحان عمومی در این زمینه چقدر است و چه گروهی برای انجام این نوع اعمال جراحی پر مخاطره اجازه فعالیت دارند.


منبع: ایلنا