تبیان، دستیار زندگی

8 واقعیت درباره نارسایی قلبی

نارسایی قلبی یک اتفاق آنی و ناگهانی نظیر سکته قلبی نیست و قلب در این بیماری به طور کامل و ناگهانی از کار نمی‌ایستد، بلکه آسیب‌های قلبی به تدریج سبب نارسایی قلب می‌شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 سکته قلبی

نویسنده: صادق مظفری 
نارسایی قلبی یک مشکل رایج است

اگر مشکل نارسایی قلبی دارید، این را بدانید که شما تنها نیستید. نارسایی قلبی یک بیماری رایج است و هنگامی رخ می‌دهد که قلب عمل پمپاژ خون را به خوبی انجام ندهد. بیش از میلیون‌ها نفر در سرتاسر دنیا به این مشکل مبتلا هستند.در واقع تعداد افرادی که به دلیل این بیماری به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند، از تعداد افرادی که برای تمامی انواع سرطان به بیمارستان مراجعه می‌کنند بیشتر است.

هر کسی می‌تواند به نارسایی قلبی دچار شود

افراد در سنین مختلف می‌توانند به این مشکل دچار شوند. هر چند که این بیماری در افراد بالای 65 سال رایج‌تر است، اما حتی کودکان هم می‌توانند به این بیماری دچار شوند، به عنوان مثال این مشکل می‌تواند در کودکان تازه متولد شده تحت عنوان نقص در عملکرد قلب رخ دهد که سبب سختی کارکردن قلب می‌شود.

عفونت‌های ویروسی می‌توانند یکی از دلایل بروز این مشکل در کودکان باشند. برخی از داروهایی که برای مداوای کودکان جهت بیماری‌هایی نظیر سرطان استفاده می‌شوند نیز می‌توانند سبب آسیب دیدن عضلات قلبی شوند. نشانه‌هایی که افراد جوان در مواجهه با این بیماری تجربه می‌کنند با نشانه‌های آن در بزرگسالان متفاوت است. همچنین روند درمان این مشکل در کودکان با درمان آن در بزرگسالان فرق دارد.

برخی افراد در معرض خطر بالاتری قرار دارند

افزایش سن سبب ضعیف شدن قلب می‌شود. این امر دلیل شیوع بیشتر نارسایی قلبی در این سنین بالا است. همچنین مردان بیشتر از زنان به این بیماری مبتلا می‌شوند و نیز سیاه پوستان نسبت به سایر نژادها در معرض خطر بالاتری قرار دارند.

عوامل زیادی سبب افزایش خطر ابتلا به این بیماری می‌شوند. یکی از این عوامل خطر، چاقی ست. اضافه وزن بار سنگینی را بر قلب تحمیل می‌کند. همچنین چاقی یکی از دلایل افزایش خطر ابتلا به سایر بیماری‌های قلبی و دیابت نوع دو است که هر دوی این بیماری‌ها سبب افزایش خطر ابتلا به نارسایی قلبی می‌شوند.

بسیاری از افرادی که دچار نارسایی قلبی هستند، فکر می‌کنند که این نشانه‌ها تنها قسمتی از روند افزایش سن است و این امر به دلیل بروز موذیانه نارسایی قلبی در افراد است

 

نارسایی قلبی به آرامی پیشرفت می‌کند

نارسایی قلبی یک اتفاق آنی و ناگهانی نظیر سکته قلبی نیست و قلب به طور کامل و ناگهانی از کار نمی ایستد، بلکه آسیب‌های قلبی سبب افزایش نارسایی قلب می‌شوند. این آسیب‌ها زمانی بیشتر می‌شوند که قلب آنطور که باید کار نکند و بروز حمله‌ی قلبی می‌تواند دلیل همین آسیب‌ها باشد.

همانطور که بسیاری از بیماری‌های مزمن نظیر بیماری‌های قلبی، دیابت و فشار خون بالا می‌توانند دلیل آن باشند.

با افزایش سن، قلب کم کم ضعیف می‌شود و باید به این امر توجه داشته باشیم که قلب باید سخت‌تر کار کند تا بتواند خون را به سمت سایر اعضای بدن هدایت کند.

دامنه نارسایی قلبی از ضعیف به شدید است

نارسایی قلبی غالبا به طور ضعیف شروع می‌شود. در ابتدا برای بسیاری از مردم ضروری نیست تا فعالیت‌هایشان را کم کنند. آنها ممکن است حتی احساس خستگی و تنگی نفس هم نداشته باشند. به هر حال با گذشت زمان و افزایش سن، همانطور که قلب ضعیف‌تر می‌شود، نارسایی قلبی خفیف هم می‌تواند مزمن و شدید شود و افراد ممکن است موقع انجام کارهای روزمره‌شان احساس خستگی و تنگی نفس کنند. برای افرادی با نارسایی قلبی مزمن، هر نوع از فعالیت‌های بدنی می‌تواند منجر به مشکلات قابل توجهی شود.

بسیاری از مردم متوجه نمی‌شوند که دچار نارسایی قلبی هستند

بسیاری از افرادی که دچار نارسایی قلبی هستند، فکر می‌کنند که این نشانه‌ها تنها قسمتی از روند افزایش سن است و این امر به دلیل بروز موذیانه نارسایی قلبی در افراد است. این نشانه‌ها ممکن است شبیه علائم افزایش سن مانند خستگی زودرس آشکار شوند و حتی ممکن است با علائم سایر بیماری‌ها اشتباه گرفته شوند. به عنوان مثال می‌توان گفت که تنگی نفس می‌تواند دلیل بیماری‌های دیگری نظیر آسم و بیماری‌های مزمن انسداد ریوی (COPD) نیز باشد.


راه هایی برای پیشگیری از ابتلا به نارسایی قلبی وجود دارد

شما می‌توانید با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی تان از بروز نارسایی قلبی جلوگیری کنید و یا آن را به تأخیر بیندازید. پیروی از یک برنامه غذایی سالم می‌تواند تأثیر بسزایی در کاهش خطر ابتلا به این بیماری داشته باشد. اگر سیگاری هستید، خیلی مهم است که آن را کنار بگذارید. اجتناب از مصرف مشروبات الکلی نیز اهمیت زیادی دارد.

کاهش اضافه وزن و درنظر گرفتن یک برنامه ی ورزشی منظم در حفظ سلامت قلب تان ضروری است. همچنین کنترل بیماری‌هایی که سبب افزایش خطر ابتلا به نارسایی قلبی می‌شوند مانند دیابت، فشار خون بالا و سایر ناراحتی های قلبی بسیار حیاتی و مهم است.

نارسایی قلبی می‌تواند درمان شود

نارسایی قلبی قابل درمان است. خیلی از داروها توانایی این کار را دارند. بسیاری از افرادی که با این مشکل مواجه اند، بیش از یک نوع دارو استفاده می‌کنند. برخی از این داروها نشانه‌های این نارسایی را درمان می‌کنند و برخی دیگر مشکلاتی که سبب ضعیف شدن قلب می‌شوند را هدف قرار می‌دهند.

داشتن سبک زندگی سالم علاوه بر کمک به شما در حفظ سلامت قلبتان، می‌تواند سبب بهبود کیفیت زندگی تان گردد. استفاده از غذاهای سالم، رژیم های غذای کم نمک، انجام فعالیت‌های ورزشی منظم، مصرف داروها مطابق با تجویز پزشک، کاهش استرس، استراحت بیشتر، واکسینه شدن در برابر آنفلوانزای فصلی و... می‌توانند از جمله راه هایی باشند که به شما در حفظ سلامت تان کمک کنند.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.