تبیان، دستیار زندگی

علائمی که می‌گویند گوارش‌تان مشکل دارد

زمانی که دستگاه گوارش دچار مشکل و اختلالی می‌شود، علائمی از خودش نشان می‌دهد. معده دومین مغز بدن است. این ارگان هوشمند به نوعی وظیفه دارد که سلامت کل بدن را تامین کند و عملکرد آن روی ارگان‌های دیگر نیز تاثیر دارد. زمانی که این دستگاه درست کار نکند، از پوست تان گرفته تا خواب تان دچار مشکل خواهد شد. در این مطلب 8 علامت نشان دهنده مشکلات گوارشی را عنوان می‌کنیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 دستگاه گوارش

اختلال در دستگاه گوارش: احساس خستگی دائمی

احساس خستگی دائمی می‌تواند علامت آشکاری باشد که نشان می‌دهد در بدن‌تان مشکلی وجود دارد. اگر دستگاه گوارش‌تان به دلیل برنامه‌های غذایی سخت حساس و آسیب پذیر شده باشد، فعالیت دستگاه ایمنی نیز دچار اختلال می‌شود.

واقعیت این است که داخل بدن باکتری‌های زیادی زندگی می‌کنند. اگر تعداد میکروارگانیسم های مضر روده بیشتر از باکتری‌های مفید آن باشد، باعث ایجاد عدم تعادل شده و سیستم ایمنی دچار نقص می‌شود. در نتیجه احساس خستگی زیادی خواهید کرد.

اختلال در دستگاه گوارش: مشکلات پوستی که از بین نمی روند

ضرب المثل معروف «رنگ رخساره خبر می‌دهد از سر درون» در اینجا نیز صدق می‌کند. وجود لکه‌ها و مشکلاتی که روی برخی نواحی صورت ایجاد می‌شوند، نشان‌دهنده وجود اختلال در عملکرد دستگاه گوارش هستند. پوست به عنوان وسیع‌ترین ارگان بدن انژاس دهنده مشکلات درونی بدن است.

اگر ارگانی در بدن به درستی به وظایف خود عمل نکند، بازتاب آن را در پوست تان شاهد خواهید بود. اگر روی گونه‌هایتان علائم نامطلوبی می‌بینید، نشان می‌دهد که دستگاه گوارش تان به کمک نیاز دارد. بنابراین لازم است که به قرمزی پوست، جوش‌ها، حساسیت پوستی و دیگر علائم روی پوست بیشتر دقت کنید.

عملکرد بد دستگاه گوارش باعث تجمع مخمرها، عوامل عفونت زا و باکتری‌های مضر در دستگاه گوارش می‌شود. این مسئله نیز باعث ایجاد بوی نامطبوع و احساس مزه اسید در دهان می‌شود

 

اختلال در دستگاه گوارش: احساس اضطراب و تحریک‌پذیری دارید

مغز ما به طور مستقیم با سلامت دستگاه گوارش در ارتباط است. به این ترتیب اگر احساس اضطراب و افسردگی می‌کنید و یا اعصاب‌تان به راحتی بهم می‌ریزد، ممکن است ناشی از مشکلات گوارشی باشد.

باید بدانید که میلیون‌ها سلول عصبی در روده وجود دارد که سیستم عصبی روده ای را تشکیل می‌دهند.

باکتری‌های خوب روده باکتری‌هایی هستند که تاثیر مثبتی روی روح و روان شما می‌گذارند. اگر تعداد این باکتری‌ها کم شده و باکتری‌های مضر غالب شوند، تاثیر آن در مغز مشهود خواهد بود.

اختلال در دستگاه گوارش: زود بیمار می‌شوید

این مسئله نیز مانند مشکل خستگی دائمی است که در بالا گفته شد. در واقع عفونت و بیماری‌های عفونی نشان‌دهنده این است که دستگاه گوارش به خوبی به وظایف خود عمل نمی‌کند و تعداد باکتری‌های مضر آن بیشتر است. در نتیجه فعالیت دستگاه ایمنی نیز دچار اختلال می‌شود.

زمانی که دستگاه ایمنی ضعیف و آسیب پذیر می‌شود و خود را مشغول مقابله با باکتری‌های مضر می‌کند، زمان کافی برای مقابله با بیماری‌ها و عفونت‌ها را نخواهد یافت. زمانی که در سلامت عمومی خوبی به سر می‌برید، دستگاه ایمنی بدنتان قدرت کافی برای مقابله با باکتری‌ها و محافظت از شما در برابر بیماری‌های عفونی را دارد.

بوی بد دهان

 

اختلال در دستگاه گوارش: دهان تان بد بو است

عدم عملکرد درست دستگاه گوارش باعث تجمع مخمرها، عوامل عفونت‌زا و باکتری‌های مضر در دستگاه گوارش می‌شود. این مسئله نیز باعث ایجاد بوی نامطبوع و احساس مزه اسید در دهان می‌شود.

با وجود اینکه بوی بدن دهان در نتیجه عوامل متعددی بروز می‌کند، با این حال این مسئله یکی از علائم رشد بی‌رویه باکتری‌های مضر در روده است. اگر بوی بد دهان با مسواک و رعایت بهداشت دهان و دندان از بین نمی‌رود، بهتر است به دنبال عوامل درونی آن در دستگاه گوارش‌تان باشید.

اگر تمام شب را به خوابی عمیق فرو می‌روید نشان‌دهنده این است که روده‌های سالمی دارد. اما اگر به سختی خواب‌تان می‌برد ممکن است نشان‌دهنده مشکلاتی در عملکرد دستگاه گوارش باشد

 

اختلال در دستگاه گوارش: دچار یبوست هستید

اگر اغلب دچار یبوست می‌شوید، بدانید که این مشکل برای سلامتی مضر است. یادتان باشد که مدفوع مواد زایدی است که باید از بدن دفع شود و باقی ماندن آن در بدن مشکل زا می‌شود. به این ترتیب که شروع به آزاد کردن سموم می‌کند.

روده سالم روده‌ای است که به طور منظم و بدون درد حرکت کرده و مدفوع را به راحتی دفع کند.

یبوست یکی از علائمی است که نشان می‌دهد دستگاه گوارش‌تان به خوبی به وظایف خود عمل نمی‌کند و پای مشکلی در میان است.

اختلال در دستگاه گوارش: نمی توانید به درستی تمرکز کنید

این مسئله نشان‌دهنده خستگی دائمی بدن است. زمانیکه احساس تحریک پذیری عصبی و ناخوشی دائم گوارشی دارید، در انجام فعالیت‌های روزمره که نیاز به تمرکز دارد دچار مشکل خواهید شد. چون بدن ما یک دستگاه فوق هوشمند است و در صورت وجود مشکل، اختلالی در سیستم آن به وجود می‌آید. در نتیجه تمرکزتان دچار مشکل شده و به اصطلاح هوش و حواس برایتان نمی‌ماند.

اختلال در دستگاه گوارش: خوابتان آشفته می‌شود

خواب ما نیز مانند وضعیت مدفوع‌، نشان‌دهنده سلامت و یا بیماری روده‌هایمان است. اگر تمام شب را به خوابی عمیق فرو می‌روید نشان‌دهنده این است که روده‌های سالمی دارد. اما اگر به سختی خواب‌تان می‌برد ممکن است نشان‌دهنده مشکلاتی در عملکرد دستگاه گوارش باشد.

چه باید کرد؟

در گام اول لازم است که به دقت مراقب سلامت دستگاه گوارش خود باشید. برای این کار به طور منظم محصولات غذایی حاوی پروبیوتیک مصرف کنید. لازم است که برنامه غذایی‌تان با نیازهای بدن‌تان هماهنگ باشد. اگر متوجه مشکلی شدید، حتما به متخصص گوارش مراجعه کنید.


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.